رئیس سازمان غذا و دارو گفت: روابط عمومی شرکت فایزر اعلام کرده است فقط با دولت‌ها در ارتباط خواهد بود و این یعنی توزیع این واکسن از طریق شرکت‌های خصوصی امکان‌پذیر نیست.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در پنجمین جلسه کمیسیون سلامت و پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره واردات واکسن فایزر توسط بخش خصوصی گفت: در رابطه با بخش خصوصی و شائبه‌هایی که مطرح است، تاکنون ۵۰ معرفی‌نامه به بخش خصوصی ارائه شد. برای مثال به اتاق بازرگانی پنج معرفی‌نامه برای واردات واکسن داده شد که برای هیچ‌کدام اقدامی صورت نپذیرفت. البته روابط عمومی شرکت فایزر اطلاعیه داده که فقط با دولت‌ها در ارتباط خواهیم بود و این یعنی توزیع این واکسن از طریق شرکت‌های خصوصی امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گفته او، هیچ شرکت واکسن‌سازی خصوصی قادر نخواهد بود وارد مذاکرات برای واردات واکسن شود و این تعامل و مذاکرات فقط از طریق دولت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

۲۵ میلیون دوز واکسن تزریق شد

شانه‌ساز در ادامه با اشاره به تعداد دوزهای تزریق شده واکسن کرونا در کشور گفت:‌ تاکنون ۲۹ میلیون و ۶۶۵ هزار دوز واکسن در کشور آماده مصرف و حدود ۲۵ میلیون دوز تزریق شده است. همچنین ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن وارداتی است، ۳ میلیون و ۱۸۵ هزار دوز هم داخلی و تولید شرکت برکت است.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، از بین واکسن‌های وارداتی، سینوفارم بیشترین تامین‌کننده بوده است. سرعت تزریق هم قابل توجه است و پیش‌بینی شده در شهریور حداقل ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود و تولیدکننده‌های جدید از این ماه وارد بازار می‌شوند.

او ادامه داد: در ۶ ماه دوم سال جاری، تولیدکننده‌ها مصرف را مدیریت خواهند کرد و تا پایان آبان برنامه‌ریزی شده که ۸۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این‌که مدیریت متمرکز و نظم اجتماعی در برخی کشورها مانند چین باعث کنترل این بیماری شد، اظهار کرد: چین به عنوان اولین کشوری که با ویروس کرونا مواجه شد، بیماری را کنترل کرد. مدیریت در این حیطه، مسأله‌ای فرهنگی و مرتبط با مدیریت کلان است که در این صورت می‌توان بیماری را کنترل کرد. در این زمینه باید با مردم صحبت و چالش‌ها را مطرح کرد. در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۴۰ درصد و به یک‌سوم جمعیت رسیده است. آمارها نشان می‌دهد آبان امسال پیک شدید کرونا را تجربه خواهیم کرد و اگر در زمینه رعایت پروتکل‌ها مدیریت کلانی صورت نپذیرد، میزان ابتلا و فوتی‌ها بیشتر خواهد شد.

آخرین وضعیت واکسن‌های در حال تولید

شانه‌ساز با تاکید بر این‌که هفت تولیدکننده واکسن داخلی وجود دارد، افزود: از مجلس تا افکار عمومی برای تامین واکسن فشار وارد می‌کنند؛ بهترین واکسن در دسترس‌ترین است. اکنون شرکت رازی تاییدیه تولید در فاز ۲ را دریافت کرده است، همچنین شرکت میلاد دارو در حیطه ساخت واکسن کرونای خود که مزین به نام شهید فخری‌زاده است، تاییدیه فاز ۲ را دریافت کرده و می‌توانند تقاضای وارد کردن ۲ دوز به بازار را داشته باشند.

وی گفت: شرکت پاستور هم‌ مجوز تولید ‌محصول مشترکی با همکاری کوبا را دریافت کرده است. شرکت سیناژن نیز وارد فاز سه تولید شده و فناوری را از استرالیا گرفته است. نورا که وابسته به دانشگاه بقیه‌الله است فاز یک را تولید کرده و وارد فاز ۲ شده است. همچنین بحثی درباره تامین واکسن برای خانم‌های باردار و جوانان زیر ۱۸ سال مطرح بود که شرکت برکت پروپوزال خود را در این زمینه ارائه کرده است. همه این پلتفرم‌ها به سازمان جهانی بهداشت متصل می‌شوند تا مستندات خود را ارائه کنند.

۲۰ میلیون دوز واکسن از چین وارد شد

او درباره واکسن‌های واردشده به کشور هم گفت: تاکنون حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن از کشور چین، ۵ میلیون دوز واکسن آسترازنکا و بهمن‌ سال گذشته نیز حدود یک میلیون و ۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک از روسیه وارد کشور شده است.

کد خبر 622602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha