مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی گفت: نیروگاه‌های خراسان رضوی در حال حاضر ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنند و میزان مصرف کل استان نیز شامل همین عدد می‌شود.

نیروگاه

حسن حشمتی با بیان این‌که انرژی برق در خراسان رضوی توسط ۷ نیروگاه برق در این استان تامین می‌شود، افزود: نیروگاه بینالود در شهر مشهد با ظرفیت تولید ۲/۲۸ مگاوات، نیروگاه سیکل ترکیبی (گازی‌بخاری) نیشابور با ظرفیت تولید ۶/۱۱۱۰ مگاوات، نیروگاه سیکل ترکیبی شریعتی در شهر مشهد با ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات، نیروگاه شمس سرخس با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات، نیروگاه حرارتی طوس با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات، نیروگاه گازی فردوسی با ظرفیت ۱۵۹ مگاوات و نیروگاه مشهد که در بلوار سرخس این شهر قرار دارد و ظرفیت تولید در این نیروگاه به ۳۲۸ مگاوات می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که نیروگاه‌های استان خراسان رضوی در شرایط عادی توانایی تامین برق کل استان را داشته و در بسیار از مواقع تولید مازاد نیز دارد، ادامه داد: مازاد برق تولید شده در هر استان به طور خاص به استان‌های دیگر صادر نمی‌شود، بلکه وارد شبکه سراسری برق کشور شده و از این طریق، توزیع برق در کشور مدیریت می‌شود.

حشمتی اظهار کرد: ۱۰ هزار مگاوات از ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق کشور متعلق به نیروگاه‌های برق‌آبی است که هنگام اوج مصرف به کمک آمده و تولید برق را حمایت می‌کنند. این میزان امسال به دلیل کاهش شدید بارندگی به حدود ۶ هزار مگاوات افت کرده و کسری بسیار مشهودی را در حجم تولید نیروی برق ایجاد کرده است.  

وی ادامه داد: خراسان رضوی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دچار کاهش ۶۶ درصدی حجم بارندگی و همچنین کاهش آب ورودی به دریاچه پشت سدها شده است.

حشمتی افزود: استفاده غیرقانونی از انرژی برق با به‌کارگیری غیرمجاز دستگاه‌های ماینر استخراج رمزارز در یک سال اخیر ۲۱۰ میلیون و ۱۲۷ هزار تومان با مصرف غیرمجاز ۳ هزار و ۲۸۸ کیلووات‌ساعت به شبکه برق خراسان رضوی خسارت وارد کرده است.
این مقام مسئول افزود: با هماهنگی قضایی توسط ماموران انتظامی در یک سال گذشته هزار و ۱۲۷ دستگاه ماینر غیرمجاز از ۴۵ مرکز غیرقانونی استخراج رمزارز در نقاط مختلف خراسان رضوی کشف و ضبط شده است.

حشمتی درباره قطعی برق و مشکلات آن برای صنایع گقت: طی سال‌های گذشته صاحبان صنایع خیالشان راحت بوده که شرکت‌های برق، برق مطمئن را تولید و در اختیار بخش صنعت قرار می‌دهند و هیچ گاه برای ایجاد برق اضطراری سرمایه‌گذاری نکرده‌اند تا در مواقع قطع برق آن را وارد مدار کرده و استفاده کنند.

وی افزود: تحریم‌ها فشار بسیار بر صنعت برق وارد کرده و باعث نیمه تمام ماندن پروژه‌های نیروگاهی مانند نیروگاه هزار مگاواتی سبزوار شده که تاکنون موفق به تامین قطعات آن نشده ایم.

کد خبر 622584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha