«رمطان لعمامره»، وزیر امور خارجه الجزایر گفت که شمار کشورهای آفریقایی مخالف عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه این قاره در حال افزایش است.

اتحادیه افریقا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه الجزایر روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی اظهار کرد که عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر توسط بسیاری از کشورهای اتحادیه آفریقا رد شده و آنها در این مورد خواستار توضیح هستند. 

تارنمای شبکه خبری «روسیاالیوم» به نقل از وزارت امور خارجه الجزایر نوشت که تصمیم اخیر رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا مبنی بر پذیرش عضویت صهیونیست ها به عنوان ناظر جدید، بر حمایت قاطع و موثر این سازمان قاره ای از آرمان  فلسطین تأثیر نخواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه الجزایر پیشتر گفته بود که تصمیم اتحادیه آفریقا که بدون مشورت قبلی با همه کشورهای عضو گرفته شد، هیچ گونه ظرفیت یا توانایی برای مشروعیت بخشی به اعمال و رفتارهای ناظر جدید (رژیم صهیونیستی) ندارد. 

العمامره تاکید کرد که اقدام رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر به طور کامل با ارزش ها، اصول و اهداف تعیین شده در منشور و قانون تاسیس اتحادیه آفریقا منافات دارد.

از سوی دیگر، موج مخالفت‌ها در آفریقا با عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه این کشورها، مقام‌های صهیونیست را نگران کرده است، برای همین صهیونیست‌ها در چند هفته اخیر به منظور جلوگیری از تشدید و تشکیل جبهه مخالفان به تقلا و تکاپو افتاده‌اند.

رژیم صهیونیستی پس از حدود ۲۰ سال تلاش بی وقفه، ژوئن گذشته با موافقت رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا بدون در نظر گرفتن دیدگاه اعضا به عضویت ناظر این اتحادیه درآمد. 

بسیاری از کشورهای آفریقایی بلافاصله در پی اقدام رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا با تصمیم وی مخالفت کردند و از سوی دیگر و در مقابل موج این مخالفت ها و تشدید آنها، به نگرانی و دلهره مقام های رژیم صهیونیستی افزوده شده است. 

در هفته های گذشته پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا به یکی از جنجال های مهم در سطح این قاره تبدیل شده است و بسیاری از مقام های آفریقایی در مخالفت با آن اعلام کردند که تصمیم رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا اقدامی فردی، بدون نظرخواهی و موافقت اعضا بوده است. 

در همین راستا، چندین کشور آفریقایی از جمله الجزایر، تونس، مصر، لیبی، موریتانی و جمهوری جزایر قمر (کومور) به طور رسمی و در بیانیه های جداگانه ای با اعلام مخالفت با تصمیم رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر، این اقدام را محکوم کردند.

«رمطان لعمامره»، وزیر امور خارجه الجزایر در ا ظهاراتی که هفته گذشته بیان شد، عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا را سبب ایجاد شکاف و تجزیه در این اتحادیه دانست.

وی در گفت و گو با روزنامه «الفجر» بیان کرد که اقدام  «موسی فقی محمد»، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در پذیرش عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر این اتحادیه و اصرار وی، به معنای کوشش برای دفاع از خود بدون دانستن پیامدهای منفی این تصمیم است.

وزیر امور خارجه الجزایر گفت که موسی فقی محمد به عواقب تصمیم و مواضع خود نیاندیشیده است و سرسختی و پافشاری وی در این گونه اقدام ها ممکن است منجر به تجزیه، تفرقه و در نهایت فروپاشی اتحادیه آفریقا شود.

۱۳ کشور عضو اتحادیه آفریقا که بسیاری از آنها از اعضای مهم و کشورهای بزرگ قاره آفریقا به شمار می روند در موضعی رسمی مخالف عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا و خواستار لغو عضویت صهیونیست ها شده اند. 

عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، در آخرین نشست این اتحادیه پذیرفته شد و افزون بر واکنش کشورهای این قاره بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی، تصمیم رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا را برای ورود صهیونیست ها به اتحادیه آفریقا محکوم کردند.

مخالفان عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا بر این باورند که این تصمیم به منزله تایید جنایت ها، نژادپرستی صهیونیست ها و نادیده گرفتن آرمان های ملت فلسطین است.

در بیانیه ای که به تازگی به امضای نمایندگان دائم کشورهای الجزایر، تونس، مصر، لیبی، موریتانی و کومور در اتحادیه رسیده است، به طور رسمی با پذیرش اعتبارنامه سفیر رژیم اسرائیل در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر از سوی رئیس کمیسیون این اتحادیه مخالفت کردند و از رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا خواستند تا بر اساس آئین نامه اعطای اعتبارنامه عضو ناظر این اتحادیه، موضوع یاد شده را در دستور نشست بعدی شورای اجرایی قرار دهد.  

این کشورها در بیانیه خود با اشاره به اینکه موضع اتحادیه آفریقا در حمایت از فلسطین ثابت است، افزودند که اقدامات رژیم اسرائیل در تمام اشکال علیه مردم فلسطین را محکوم می‌کنند و تصمیم رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا برای عضویت رژیم اشغالگر صهیونیستی را با منافع عالی، ارزش‌ها، آرمان‌ها و مقررات اتحادیه آفریقا در تضاد می‌دانند.  

کشورهای یاد شده ابراز تاسف کردند که رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا درخواست رژیم اسرائیل را برخلاف اصول و اهداف مندرج در اساسنامه این اتحادیه و مغایر با تصمیمات صادر شده توسط ارگان های مختلف اتحادیه و برخلاف روشی که پیشینیان از آن پیروی کرده‌اند، مورد موافقت قرار داده است.

موسی فقی محمد، رئیس اتحادیه آفریقا در مقابل فشارها و محکومیت پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر گفته است که عضو ناظر حق رای ندارد، اما در مقابل کشورهای مخالف این سخن را به منزله توجیه وی می دانند و طرح آن را فرار به جلو و شانه خالی کردن از عواقب سوء رفتار رئیس اتحادیه آفریقا توصیف می کنند. 

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا چندی پیش مدعی شده بود که تصمیم اعطای عنوان ناظر به اسراییل (رژیم اشغالگر صهیونیستی) در اتحادیه آفریقا که شماری از کشورهای عربی به ویژه الجزایر نسبت به آن اظهارنظر کرده اند، در محدوده کامل صلاحیت های وی قرار دارد.

وی در بیانیه ای گفته بود که این تصمیم با توجه به رسمیت شناختن این رژیم توسط بیشتر کشورهای عضو اتحادیه آفریقا و برقراری روابط دیپلماتیک با آن صورت می گیرد.

در بیانیه موسی فقی محمد آمده است که علاوه بر پذیرش اعتبارنامه نماینده دائم اسرائیل در اتحادیه آفریقا، رئیس کمیسیون بر تعهد همه جانبه این اتحادیه به حقوق اساسی مردم فلسطین از جمله حق آنها برای ایجاد سرزمین مستقل به پایتختی قدس شرقی در چارچوب صلح جامع، عادلانه و نهایی بین اسرائیل و فلسطین تاکید می کند.

الجزایر نخستین کشور آفریقایی است که به پذیرش رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا اعتراض کرد و پس از آن رهبری ۱۴ کشور دیگر  برای اعتراض به این تصمیم و اخراج رژیم صهیونیستی از اتحادیه آفریقا را برعهده گرفت. 

تارنمای روزنامه «العربی الجدید» در این باره نوشته است که الجزایر به همراه ۱۳ کشور آفریقایی، طرحی را برای لغو  عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا پی گیری می کند و تاکنون ۲۱ کشور دیگر این قاره به آن پیوسته اند. 

العربی الجدید به نقل از یک مقام آگاه افزود که الجزایر تماس های سطح بالایی را برای تدوین پیش‌نویسی به امضای  کشورهای آفریقایی برای ارائه در نشست آینده اتحادیه آفریقا آغاز کرده است تا با حمایت دو متحد اصلی خود یعنی نیجریه و آفریقای جنوبی، پذیرش اسرائیل به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه را تعلیق کند.

این منبع گفته است که بسیاری از کشورها از جمله نیجر، مالی، لیبی، تونس، موریتانی، آفریقای جنوبی، نیجریه، لیبریا، تانزانیا، کومور، گابن، اریتره و زیمبابوه از طرح الجزایر حمایت کرده اند. 

در همین حال، تشدید مخالفت ها با حضور رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، مقام های این رژیم را نگران کرده است و به همین دلیل یکی از ماموریت های سران این رژیم رایزنی برای کاستن از اوج گیری مخالفت ها است. 

رژیم صهیونیستی پیشتر در «سازمان وحدت آفریقا» مقام ناظری را به دست آورده بود اما پس از انحلال این سازمان در سال ۲۰۰۲ و تبدیل آن به اتحادیه آفریقا، تلاش‌های این رژیم برای ادامه عضویت آن به عنوان ناظر تا ماه گذشته بی‌نتیجه مانده بود.
 

کد خبر 622496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha