یک موشک سایوز شرکت «آریان‌اسپیس» که از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد، ۳۴ ماهواره شرکت «وان‌وب»‌ (OneWeb) را به مدار زمین فرستاد.

OneWeb

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com این ۳۴ ماهواره که در مجموع وزنی معادل ۵۵۱۸ کیلوگرم دارند- مطابق برنامه سه ساعت و ۴۵ دقیقه پس از پرتاب از یکدیگر جدا شدند. این ماهواره‌ها که در یک مدار نزدیک‌قطبی که در فاصله ۴۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد، قرار داده شدند، در هفته‌های آینده در مدار عملیاتی‌شان قرار می‌گیرند که ارتفاعی ۱۲۰۰ کیلومتری از سطح زمین دارد.

تا به حال، ۲۸۸ ماهواره ‌وان‌وب در مدار زمین قرار گرفته‌اند و همه آنها را شرکت آریان‌اسپیس‌ در ۹ ماموریت متفاوت به فضا فرستاده است.

اما هنوز تا پایان کار فاصله زیادی باقی مانده است. شرکت وان‌وب که در لندن مستقر است قصد دارد در مجموع ۶۵۰ ماهواره اینترنتی پهن‌باند را در مدار پایینی کره زمین قرار دهد تا امکان اتصال اینترنتی در هر نقطه‌ای از کره زمین که فیبرهای نوری نمی‌توانند به آن برسند، فراهم شود.

هنگامی که مجموعه کامل ماهواره‌های وان‌وب در مدار قرار گیرند، پایانه‌های کاربری فعال خواهند شد که توانایی ارائه پوشش اینترنتی 3G، LTE‍،  5G و وای‌فای و امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت در سطح جهان در هوا، دریا و زمین را دارند.

اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برو، وان‌وب ارائه خدمات اینترنتی را تا پایان سال ۲۰۲۱ برای برخی از مناطق در نیمکره شمالی زمین از جمله شمال اروپا، کانادا، آلاسکا، گرینلند و ایسلند آغاز خواهد کرد و در مراحل بعدی با افزایش شمار ماهواره‌ها این پوشش به بقیه نقاط جهان هم گسترش خواهد یافت.

شرکت وان‌وب با رقابت شرکت‌های دیگری مانند اسپیس‌ایکس هم روبرو است که در زمینه ماهواره‌های اینترنتی کار می‌کنندن. اسپیس‌ایکس تا به حال بیش از ۱۷۰۰ ماهواره را در برنامه اینترنت پهن‌باند «استارلینک» به مدار زمین فرستاده است و مرحله آزمایش بتای خدمات اینترنتی‌اش را هم شروع کرده است. شرکت آمازون نیز قصد دارد د۳۲۰۰ ماهواره پهن‌باند را در «پروژه کوئیپر» (Project Kuiper) به فضا بفرستد.

کد خبر 622250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha