مجموع نظرات: ۳
یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

مسکن بعد از انتخابات موضوع جذابی برای این روزهایی است که نگاه‌ها از بازار مسکن به بازار ارز و بالعکس، در چرخش است. تغییر و تحولات در وضع اقتصادی و تورم، انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات وین در کنار سایر اتفاقاتی چون شیوع ویروس کرونا، همگی به نحوی بر نوسانات بازارهای مختلف تاثیر می‌گذارند.

بررسی احتمال کاهش قیمت مسکن بعد از انتخابات

در این بین، قرار گرفتن در فصل نقل و انتقالات و نیز زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش قیمت مسکن بعد از انتخابات، موجب شده تا این بازار بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گیرد.

همانگونه که در میانه بهار شاهد بودیم مذاکرات وین، به عنوان یک رویداد در سطح بین الملل، باعث آرامش گرفتن دلار شد و تاثیر مستقیمی بر قیمت روز آهن  داشت. اکنون نیز بنا به وعده‌های داده شده توسط رئیس جمهور منتخب و نیز اجرای فرایند انتقال قدرت، انتظارها برای کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرهای ایران، افزایش پیدا کرده است. آغاز سقوط قیمت مسکن برای گروهی از مردم که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند و گروهی دیگر که به دلیل تورم و گرانی از تامین مسکن بازمانده‌اند، پیامدهای متفاوتی به همراه خواهد داشت.

در یک برآیند کلی، برجام و انتخابات ریاست جمهوری، دو بازیگر اصلی بازار مسکن ۱۴۰۰ محسوب می‌شوند. نتیجه‌ای که هر کدام از این موارد به همراه دارند، انتظارات را در رابطه با افزایش یا کاهش قیمت‌ها در این بخش تغییر می‌دهد.

به طور کلی مسکن در رشد اقتصادی یک کشور نقش بسزایی دارد. بررسی و مطالعه بر روی اقتصاد کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که رابطه قوی میان اقتصاد و مسکن برقرار است. اختصاص بخش عمده‌ای از ثروت مردم به مسکن و نیز وجود ۱۲۰ رشته فعالیت در این بخش، بر اهمیت این حوزه می‌افزاید.

در ایران سال‌هاست که به دلایل متعددی چون عدم کارآمدی بازارهای سرمایه، مسکن به بازار اول جذب ثروت مردم تبدیل شده است. این مسئله اهمیت بازار مسکن را در کشور دو چندان کرده است. به این ترتیب در چنین شرایطی، رونق و یا رکود فعالیت‌های ساختمانی مستقیما با رشد اقتصادی همسو است. در واقع هرگونه تغییر در وضعیت بازار مسکن، می‌تواند نشان دهنده جهت‌گیری و نوسان در رشد اقتصادی باشد.

بررسی احتمال کاهش قیمت مسکن بعد از انتخابات

عوامل موثر بر قیمت مسکن

نوسانات قیمت در بازار مسکن و یا دیگر بازارها، نتیجه تغییر پارامترهای موثر بر میزان عرضه و تقاضا است. برخی پارامترها  بر میزان عرضه و برخی دیگر بر مقدار تقاضا تاثیرگذار خواهند بود و به این ترتیب افسار نوسان قیمت ها را در دست می‌گیرند.

قیمت گذاری مسکن بر پایه قیمت زمین و قیمت ساخت صورت می‌گیرد. هزینه‌های مربوط به ساخت شامل مصالح، مجوزها و ... می‌شود. در سهم تقریبا ۴۰ درصدی  قیمت مسکن که به ساخت ربط پیدا می‌کند، بخش عمده‌ای به مواد اولیه و مصالح اختصاص می‌یابد. بنابراین نوسان در قیمت روز میلگرد، تیرآهن و سایر مواد ساختمانی به افزایش و یا کاهش قیمت مسکن منجر خواهد شد.

مالیات و سیاست‌های دولت در کنار عوامل مذکور، بر عرضه مسکن تاثیر می‌گذارند. در مقابل عرضه با تقاضا مواجه خواهید بود. عواملی که بر تعداد متقاضیان مسکن تاثیر دارد، به شرح زیر است:

  • نرخ شهرنشینی

  • نرخ اجاره بها

  • درآمد

  • اعتبارات بانکی

  • مالیات مسکن

  • نرخ رشد نقدینگی

انتخابات، فیتیله قیمت مسکن را پایین می‌کشد!

کاهش قیمت‌ها، اغلب به دنبال به ثمر نشستن اتفاقات سیاسی در داخل ایران اتفاق می‌افتد. اگر به طور خاص مسکن را در نظر بگیرید، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۱۰ ساله اخیر تمام اتفاقات مهم سیاسی اعم از انتخابات ریاست جمهوری تا توافق برجام، همگی باعث کاهش قیمت‌ و تورم در بخش مسکن شده است.

از وجود چنین تجربه‌ای در کارنامه اقتصادی کشور چنین برمی‌آید که پیش بینی قیمت مسکن بعد از انتخابات، کار چندان پیچیده‌ای نباشد. همانطور که در عوامل موثر بر میزان عرضه برشمردیم، سیاست‌های دولت مستقیما بر افزایش و کاهش قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد.

با کنار هم گذاشتن تاریخچه بازار مسکن در سال‌های گذشته و نیز مطابق با وعده‌های ریاست جمهوری احتمال کاهش اجاره مسکن و به عبارت دقیق‌تر قیمت مسکن قوت پیدا می‌کند. هرچند که باید منتظر بود و عملکرد دولت سیزدهم را در این بخش رصد کرد.

مثلث دلار، فولاد و مسکن

از مهمترین مسائلی که باید به آن توجه داشت، سه گانه دلار، فولاد و مسکن است. این سه بازار در عین حال که مستقل از هم عمل می‌کنند، ولی تاثیرپذیری فوق‌العاده بالایی از یکدیگر دارند و بدون شک نوسان در یکی از سه بازار مذکور، سایر بخش‌ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دلار به شدت تحت تاثیر بازی‌های سیاسی و اقتصادی قرار می‌گیرد و دائما در نوسان است. به دنبال این موضوع، بازار آهن نیز به دلیل قیمت‌گذاری جهانی فولاد و وابستگی به نرخ دلار دستخوش تغییر و تحول می‌شود. از سوی دیگر، اشکال مختلف فولاد و آهن آلات در مقادیر بسیار قابل توجهی به عنوان مصالح اولیه ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل قیمت مسکن نیز تحت تاثیر تغییر پارامترهای بازارهای دلار و فولاد تغییر می‌کند. وجود ارتباط قوی بین این سه بخش، افراد را ملزم می‌کند تا در فعالیت‌های ساختمانی دقت و توجه کافی به خرج داده و با افراد باتجربه این حوزه مشورت نمایند.

تاثیر قیمت تیرآهن بر مسکن

پیش‌بینی بازار فولاد در آیرومارت

مقاطع فولادی اصلی چون میلگرد و تیرآهن اسکلت اصلی اغلب ساختمان‌ها را تشکیل می‌دهد. تهیه این مقاطع ضروری در بهترین کیفیت، قیمت و سریع‌ترین زمان ممکن در پیشبرد پروژه‌های عمرانی تاثیر مستقیم دارد. علاوه بر این دسترسی به قیمت روز تیرآهن و دیگر اقلام فولادی برندهای معتبر و با کیفیت، برای ساختمان سازان اهمیت دارد. شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت به عنوان مرجع قیمت دهی آهن آلات در کشور، ارائه دهنده قیمت روز تمامی مقاطع اصلی در وبسایت خود به نشانی www.iromart.com است.

همچنین این مجموعه بازرگانی با رصد بازار آهن، وضع موجود در بازار را تحلیل و پیش‌بینی کرده و در اختیار مخاطبان فولاد قرار می‌دهد. این تحلیل‎‌ها که هر هفته در وبسایت و اینستاگرام آیرومارت منتشر می‌شود، می‌تواند برای پیش بینی قیمت مسکن بعد انتخابات و یا در هر بازه زمانی دیگر سودمند باشد.

انتخاب و خرید آهن آلات بدون مشورت و برنامه ریزی، امری ریسک پذیر است. شما می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان با تجربه آیرومارت در ارتباط باشید تا خرید مطمئنی را تجربه کنید.

کد خبر 621864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hamid moradi IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    خداروشکر قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن داره میاد پایین و این میتونه تاثیر مثبتی داشته باشه
  • آهن رسان بهینه مهرگان IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    سلام وقتتون بخیر لطفا ویدئوهای آموزشی و تحلیل بازار بورس رو هم در وب سایتتون قرار دهید. با تشکر