واکسیناسیون ساکنان بالای ۱۸ سال جزیره کیش علیه ویروس کرونا به عنوان طرح دولت برای ایمن‌سازی جمعیت بومی این جزیره آغاز شد.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، کیش به عنوان یکی از جزایر خلیج فارس هم اکنون شاهد ثبت‌نام افراد بالای ۱۸ سال برای واکسیناسیون علیه ویروس کرونا است تا طرح دولت در ایمن‌سازی ساکنان جزایر هجده‌گانه جنوب کشور برابر کرونا هرچه زودتر محقق شود.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۵ مرداد سال جاری دستور شروع واکسیناسیون ساکنان بالای ۱۸ سال کیش و قشم را صادر کرد و اکنون این طرح دولت از روز گذشته با آغاز فرایند ثبت‌نام واجدان شرایط این طرح در سامانه واکسیناسیون آغاز شد.

اطلاعیه مرکز توسعه سلامت جزیره کیش مبنی بر واکسیناسیون بالای ۱۸ سال

مرکز توسعه سلامت جزیره کیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کیشوندان (جمعیت بومی) می‌توانند با ورود به سامانه salamat.gov.ir و انتخاب استان هرمزگان، بندر لنگه، جزیره کیش ثبت‌نام کنند و بعد از دریافت پیامک مبنی بر زمان و مکان واکسیناسیون به مرکز تزریق واکسن مراجعه کنند.

در این اطلاعیه آمده است: منظور از جمعیت بومی کسانی هستند که به طور مستمر ساکن این جزیره بوده و دارای پرونده الکترونیک سلامت در مراکز جامع سلامت هستند.

مسئول کمیته واکسیناسیون کووید ۱۹ کیش اظهار کرد: هم‌اکنون متولدین ۱۳۸۲ و قبل آن می‌توانند در سامانه برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند تا به مروز زمان با تامین واکسن علیه ویروس کرونا واکسینه شوند.

مریم ستاری با بیان اینکه هم اکنون سه میز پذیرش تزریق در تالار شهر به مراجعان خدمت‌رسانی می‌کند و امکان افزایش تا هفت میز نیز وجود دارد، افزود: با توجه به تجهیزات و نیروی انسانی موجود قابلیت واکسینه شدن هزار نفر در مرکز تجمیعی واکسیناسیون در صورت تامین واکسن وجود دارد.

ظرفیت سایت تکمیل است

بسیاری از کیشوندان بعد از اعلام مرکز توسعه سلامت نسبت به ثبت نام خود اقدام کردند که برخی با پیام ظرفیت مرکز واکسیناسیون تکمیل است مواجه شدند که ستاری علت اصلی این پیام را سهمیه‌بندی تعداد پذیرش افراد به علت کم بودن سهمیه واکسن روزانه اعلام کرد.

او ادامه داد: هم‌اکنون به علت سهمیه‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود ۲۵۰ نفر در هر روز پذیرش می‌شوند که با افزایش سهمیه از سوی این وزارتخانه می‌توان تعداد پذیرش‌های روزانه را افزایش داد.

مرکز توسعه سلامت کیش نیز در اطلاعیه‌ای جداگانه اعلام کرده است: با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش مراکز واکسیناسیون جهت نوبت‌دهی و تزریق واکسن، بسته به میزان واکسن توزیع شده در مراکز دارد و در صورت تکمیل این میزان ثبت‌نام تکمیل شود سامانه ظرفیت ثبت‌نام را تا توزیع واکسن مرحله بعد می‌بندد.

در این اطلاعیه آمده است: این موضوع از وزارت بهداشت برنامه‌ریزی شده و از اختیارات این مرکز خارج است بنابراین افرادی که موفق به ثبت‌نام نمی‌شوند یا با پیام تکمیل ظرفیت مواجه می‌شوند منتظر باز شدن سامانه برای ظرفیت‌های جدید در روزهای باشند.

گفتنی است، بر اساس آخرین آمار سرشماری افراد بالای ۱۸ سال ساکن در این جزیره بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر است که این افراد واجد شرایط دریافت واکسن کرونا هستند.

تاکنون ۱۲ هزار و ۹۹۵ نفر زیر پوشش نوبت اول و هزار و ۸۳۱ نفر تحت پوشش نوبت دوم واکسیناسیون کرونا قرار گرفته‌اند.

با توجه به وضعیت قرمز کرونایی و افزایش شمار فوتی‌ها، اعمال محدودیت‌های شدید در این جزیره از روز یکشنبه ۱۷ مرداد آغاز شد که شامل تعطیلی سه روزه تمامی گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار، ممنوعیت یک هفته‌ای تردد خودروهای شخصی از ساعات ۲۳ تا چهار بامداد و دورکاری هفت روزه ۷۰ درصدی کارکنان ادارات، ارگان‌ها و شرکت‌ها بود که اکنون نیز ادامه دارد.

ممنوعیت تردد شناورهای مسافربری از مبادی ورودی به جزیره کیش، فعالیت بیرون بر مراکز پذیرایی شامل رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به مدت یک هفته از دیگر مصوبات کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مبارزه با کرونای جزیره است.

همچنین بر اساس مصوبات کمیته امنیتی و انتظامی شورای سلامت کیش اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه در جزیره از بامداد پنج‌شنبه ۱۴ مرداد به مدت سه روز آغاز شده بود که روز یکشنبه ۱۷ مرداد تداوم آن از ساعت ۲۳ تا چهار بامداد تا پنجم شهریور دیگر تمدید شده است.


 

کد خبر 621527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha