یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

در بیشتر بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های خصوصی، به منظور رعایت هرچه بیشتر نکات بهداشتی، از ملحفه، پتو و روبالشی‌های یکبار مصرف در بخش اورژانس استفاده می‌‌شود.

ملحفه... بار مصرف!

همانگونه که از نام این ملحفه‌ها پیداست، آنها تنها برای یک‌بار استفاده طراحی شده و پس از مصرف باید آنها را دور انداخت. با این حال در برخی موارد مشاهده می‌شود که سرویس تخت اورژانس پس از یک‌بار استفاده توسط بیمار تعویض نمی‌شود و بیمار‌ان بعدی هم از همین سرویس استفاده می‌کنند.

این درحالی است که با توجه به اورژانسی بودن بخش، معمولا بیماران بدحال با انواع مشکلات شامل خونریزی به این بخش مراجعه می‌کنند و تعویض ملحفه‌ها پس از هر بار استفاده ضروری به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در برخی بیمارستان‌ها هزینه زیادی بابت بستری در اورژانس دریافت می شود و به نظر می‌رسد هزینه این ملحفه‌های یکبار مصرف هم در آن محاسبه شده باشد، خوب است که به حقوق بیماران توجه شود و مطابق دستورالعمل، تنها یک بار از این ملحفه‌ها استفاده شود.

رونق دوباره شیرینی‌فروشی‌ها

پس از چند‌ماه گرم سال که شیرینی‌فروشی‌ها رونق کمتری داشتند، اکنون نزدیک شدن ماه مبارک رمضان بار دیگر کسب و کار این صنف را سکه کرده است. زولبیا و بامیه نام‌آشنا‌ترین شیرینی این ایام است که حتی چند روز پیش از حلول ماه مبارک رمضان،  روی پیشخوان شیرینی‌فروشی‌ها جا خوش کرده بود.

هر چند که امسال نیز طبق روال هر سال اعلام شده است با شیرینی‌فروشی‌های متخلف و آنهایی که از مواد اولیه نامرغوب برای پخت زولبیا و بامیه در کارگاه‌های غیربهداشتی استفاده می‌کنند، برخورد خواهد شد.

اما شهروندان نیز می توانند با شناسایی شیرینی‌فروشی‌های معتبر، محصولات باکیفیت‌تر را تهیه کنند و از خرید زولبیا و بامیه از مکان‌هایی که ظاهر آنها هم بهداشتی نیست، خودداری کنند.

انتخاب از پشت شیشه

این روزها که دفعات خاموش‌ها در سطح شهر افزایش یافته و در برخی مناطق حتی تا 3 بار در روز برق می‌رود، بحث صرفه‌جویی در مصرف برق نیز دوباره رونق گرفته و شاید به همین دلیل است که در هر شبکه تلویزیونی و رادیویی چندین برنامه به مسئله صرفه‌جویی در مصرف برق اختصاص یافته است.

در این میان  از دید شهروندان عادی، متهمان اصلی مصرف بی‌رویه برق صاحبان مغازه‌های مختلف هستند که برای جذب هرچه بیشتر مشتری، مغازه خود را به چراغ‌های پرنور و بعضا پرمصرف تجهیز می‌کنند.

البته نباید از دایره انصاف خارج شد که بسیاری از مغازه‌دارها لامپ‌های محل کسب خود را به لامپ‌های کم مصرف تبدیل کرده‌اند تا با این اقدام در صرفه‌جویی مشارکت داشته باشند.

اما موضوعی که نباید به سادگی از کنار آن گذشت نقش پررنگ مشتریان در افزایش مصرف برق مغازه‌هاست.

به عبارتی ساده‌تر، مشتریان هنگام انتخاب محصول از داخل یخچال‌های ویترینی برای مدت زمان طولانی در این یخچال‌ها را باز می‌گذارند که همین موضوع مصرف برق مغازه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد در حالی که می‌توان قبل از بازکردن در یخچال، محصول مورد نظر را از پشت شیشه انتخاب کرد.

کوچه اختصاصی

بارها در همین ستون به معضل اختصاصی‌کردن کوچه‌های فرعی شهر اشاره شده است اما کماکان این مشکل ادامه دارد و شهروندان در تماس با ستون در شهر چه خبر خواهان تعیین تلکیف این موضوع شده‌اند.

به عبارتی دیگر، صاحبان یک یا چند شرکت که ساکن یک کوچه فرعی هستند با استخدام چند نفر به عنوان نگهبان، ورودی کوچه را با زنجیر مسدود کرده  و تنها به خودروهایی که ساکن این کوچه هستند اجازه ورود به آن را می‌دهند.

شهروندان می‌گویند، اگر مسدود‌کردن کوچه عمومی، خلاف قانون است پس به چه دلیل با این قانون شکنی برخورد جدی نمی‌شود.

کد خبر 62114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز