سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح دلایل واردات ناکام واکسن‌های کرونا در ماه‌های اخیر از واردات میلیون‌ها دز واکسن در ماه‌های آتی خبر داد.

واکسن برکت - خط تولید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، برای بار دیگر و این بار با سویه دلتا در حال پیشتازی و گردش در نقاط مختلف کشور است؛ دوباره نقشه کشور آتشین شده و روند تصاعدی بیماران و البته کشته‌های کووید، همچنان چالش وزارت بهداشت در روزهای پایانی کارش در دولت دوازدهم است. در شرایطی که هنوز از پیک چهارم کرونا به طور کامل خارج نشده بودیم، چند روزی است که کشور وارد پیک پنجم شده؛ آن هم با ویروسی که قدرت سرایتش ۶۰ برابر بیشتر از ویروس انگلیسی در موج قبلی است.

در همین راستا یا علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

آقای دکتر کشور ما تا کنون از چه روش‌هایی اقدام به واردات واکسن کرده است؟

جمهوری اسلامی ایران از زمان شیوع بحران کرونا از چند طریق اقدام به تامین واکسن کرونا کرد. تأمین واکسن از طریق کواکس، واردات واکسن از کشورهای مختلف، تولید مشترک واکسن و تولید داخل از جمله روش‌هایی بود که وزارت بهداشت وزارت امور خارجه و بانک مرکزی تمام تلاش خود را طی این مدت به کار گرفتند تا واکسن مورد نیاز را تامین کنند. در راستای واردات واکسن نیز دولت قراردادی را با کشورهای چین، روسیه بسته شد، همچنین از طریق کواکس ۱۶.۸ میلیون دز واکسن قرار بود به دست ما برسد که این موضوع محقق نشد.

واردات واکسن از روسیه به چه دلیل متوقف شد؟

در این مدت وزارت امور خارجه تلاش‌های زیادی را انجام داد و سفرای ما در کشورهای مختلف نیز تلاش‌های بسیاری انجام دادند اما مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد، سفیر ما در کشور روسیه تلاش خود را برای بستن قرارداد خرید واکسن به کار گرفت و این

بخش خصوصی تاکنون چقدر واکسن وارد کرده است؟  

بخش خصوصی تاکنون ۳۸ مجوز از سازمان غذا و دارو دریافت کرده است اما موفق به واردات واکسن در حجم گسترده نکرده است. بیشترین واکسنی که وارد کشور می‌شود از طریق، بخش خصوصی به جز ۳۱۴ هزار دز واکسن آسترازنکایی که از روسیه وارد کرد توفیقی در واردات واکسن نداشت، که آن هم تنها دو الی سه هفته تاریخ مصرف داشت و ما بلافاصله پس از واردات اقدام به توزیع آن کردیم.

از آنجاکه اکنون وضعیت تولید واکسن در کشورهای اروپایی افزایش داشته است امیدواریم بخش خصوصی نقش فعال‌تری در زمینه واردات واکسن داشته باشد. به طور مثال کشور کانادا ۳.۷ برابر مصرف مردم واکسن پیش خرید کرد و بالای ۸۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده است به طور مثال این کشور مازاد واکسن خود را صادر ا اهدا کرد که می‌توان از این فرصت‌ها برای تامین واکسن استفاده کرد.

آقای دکتر کشور ایران از جمله کشورهایی بود که در کواکس عضو شد و مقرر شد از این طریق بخشی واکسن مورد نیازش را تامین کند اما این اتفاق رخ نداد؛ دلیل این موضوع چیست؟

ساز و کار کواکس قرار بود در اسفندماه دو میلیون دز واکسن به ایران تحویل داده شود اما بعدا اعلام شد که ۱.۲ میلیون دز تحویل ایران می‌شود و سپس اعلام شد که این واکسن‌ها فروردین به ایران تحویل داده می‌شود و در نهایت اعلام شد که ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دز واکسن به ایران تحویل داده می‌شود. اروپایی‌ها و

واکسن تولید مشترک با کوبا در چه حالی است؟ و میزان تولید واکسن چقدر خواهد بود؟

تولید واکسن مشترک با کشور کوبا برای تولید مشترک آغاز شد اما در این زمینه هم کشور آمریکا تلاش کرد با تحریم برخی بانک‌های کوبا اخلال ایجاد کند اما خوشبختانه روند کار تولید واکسن با کوبا متوقف نشد، این واکسن یکی از واکسن‌های موثر در پیشگیری از ابتلا به کرونا است. از مهرماه ۵۰۰ هزار دز از این واکسن به کشور خواهد رسید، واکسن کووپاستور تا پایان سال نهایت به ۳ الی ۴ میلیون دز تولید خواهد رسید و در کشور توزیع می‌شود.

آخرین وضعیت واردات واکسن طی ماه‌های آتی را تشریح کنید؟

وضعیت واردات با توجه به فعالیت‌های وزارت امور خارجه بهبود یافته است و تا آخر مرداد ۸ میلیون دز واکسن دریافت خواهیم کرد، ۲۰ میلیون دز تا آخر شهریور و ۳۰ میلیون دز مهر و آبان به دست ما می‌رسد که عمده آن از کشور چین خواهد بود، پیش بینی می‌شود تا پایان پاییز ۴۰ میلیون دز واکسن اضافه بر واکسن‌های ذکر شده به دست ما برسد، وضعیت واردات واکسن بهبود خواهد یافت به دلیل اینکه اغلب کشورهای اروپایی در حال تکمیل واکسیناسیون هستند و خط تولید واکسن‌ها در کشورهای مختلف پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است لذا وضعیت واردات واکسن به مراتب بهبود خواهد یافت.

نقش هلال احمر در زمینه تامین واکسن چیست؟ آیا واردات واکسن از کشور چین به تنهایی توسط هلال احمر انجام می‌شود؟

خیر؛ هلال احمر تنها نقش انتقال دهنده واکسن به کشور را بر عهده دارد و کار اصلی توسط وزارت امور خارجه انجام می‌شود و در زمینه تامین ارز و اقدامات فنی نیز بانک مرکزی و وزارت بهداشت انجام می‌شود، این ادعا که تنها هلال احمر اقدام به واردات واکسن کرده است صحیح نیست، به دلیل موضوع تحریم‌ها کشور چین واکسن را به صلیب سرخ تحویل می‌دهد، صلیب سرخ واکسن‌ها به هلال احمر تحویل داده و وارد کشور می‌شود.

واکسن برکت طی روزهای اخیر مورد هجمه برخی افراد قرار گرفت؛ اثر بخشی این واکسن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تاکنون بیش از یک میلیون دز واکسن برکت تزریق کرده‌ایم که با کمترین عرضه مواجه بوده است، خوشبختانه استقبال از تزریق این واکسن مطلوب بوده است و با نهایی شدن نتایج مطالعات به زودی نتایج آن منتشر خواهد شد. با راه افتادن خط تولید صنعتی کشور از واکسن‌های خارجی بی نیاز خواهد شد، ما نیاز به تولید داخل داشتیم به دلیل اینکه بیماری کرونا به راحتی دنیا را رها نخواهد کرد؛ واکسن برکت واکسن خوبی است که در آینده خود را به دنیا ثابت خواهد کرد.

کد خبر 620543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی AE ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    الحق واکسن برکت واکسن خوبی است دست همهی کسانیکه این واکسن با تلاش فروان تولید کردند درد نکنه وخسته نباشید به همی زحمتکشان تولید این واکسن وهمی کادر پزشکی وپرستاری ایران .زنده با ایران وایرانی وپاینده باد مردم خوب ایران