از آن‌جا که تزریق واکسن کرونا نخستین‌بار در دنیا و کشورمان ایران انجام می‌شود، سؤالات بسیاری درباره آن وجود دارد؛ به‌عنوان مثال آیا زنان باردار می‌توانند واکسن کرونا تزریق کنند و همچنین، آیا این واکسن با داروهای دیگر تداخل دارد؟

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نخست باید گفت که توصیه می‌شود جهت حفظ اثربخشی واکسن‌ها، حداقل فاصله زمانی ۱۴ روز بین تزریق واکسن کووید-۱۹ و سایر واکسن‌ها رعایت شود.

در عین‌حال، باید توجه کرد که بیشتر داروها هیچ تداخلی با واکسن‌های کووید-۱۹ ندارند اما بیمارانی که دچار بیماری‌های مزمن هستند، بیماران دچار مشکلات قلبی، کلیوی، کبدی، روماتولوژیک (بیماری‌های روماتیسمی)، دیابت، بدخیمی و غیره، به هیچ‌عنوان نباید بدون مشورت پزشک خود، داروهای مصرفی را تغییر دهند یا قطع کنند.

در برخی موارد خاص و به‌ندرت، با مشورت و صلاحدید پزشک معالج، ممکن است نیاز باشد فاصله زمانی بین تزریق واکسن و برخی داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، وجود داشته باشد.

بیمارانی که تحت پیوند اعضا یا شیمی‌درمانی قرار گرفته‌اند هم بهتر است درباره زمان تزریق واکسن، با پزشک معالج خود مشورت کنند.

 یکی دیگر از سؤالات مهم درباره واکسن کرونا، این است که آیا تزریق واکسن‌های کووید-۱۹ در دوران بارداری و شیردهی توصیه می‌شود؟

باید گفت در حال حاضر، تزریق واکسن‌های اسپوتنیک، سینوفارم و کووکسین بهارات در دوران بارداری و شیردهی، به‌دلیل محدود بودن اطلاعات، توصیه نمی‌شود. در عین‌ حال، خانم‌های باردار و شیرده، درباره تزریق واکسن آسترازنکا باید با پزشک خود مشورت کنند.

در صورتی‌که فرد واکسینه‌شده، قصد بارداری داشته باشد، نیازی به تأخیر در اقدام به بارداری وجود ندارد. همه واکسن‌های کووید-۱۹ غیر زنده و غیر فعال هستند و به نظر نمی‌رسد که جنین، دچار مشکل شود. در صورتی‌که خانم‌ها پس از تزریق واکسن، متوجه بارداری شوند، جای نگرانی وجود ندارد.

کد خبر 620537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha