رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ به بیان توضیحاتی در خصوص اقداماتی که برای مقابله با کرونا انجام نشد، پرداخت.

کرونا ـ بیمارستان سینا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سیدموید علویان،  رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که اگر شما به جای وزیر بهداشت بودید چه اقداماتی را انجام می‌دادید؟، گفت: نقد دیگران کار ساده‌ای است البته نقد سازنده بسیار خوب است؛ من فکر می‌کنم که آقای دکتر نمکی در طول وزارتشان برای پیشبرد نظام سلامت در شرایطی که شیوع کرونا مشکلاتی جدی را هم برای جامعه و هم برای نظام سلامت به وجود آورد، زحمات بسیار زیادی کشیدند.

معاون پیشین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: وزیر بهداشت باید تصمیم شجاعانه داشته باشد و اگر حاکمیت در برنامه‌های سلامت با او همراه نبود، از مسئولیت و مقام خود استعفا دهد؛ اگر ما در پست خود بمانیم، اما نتوانیم کاری انجام دهیم و گناه را به گردن مردم بیندازیم به نظر من بی انصافی است.

وی ضمن اشاره به اینکه مسئله دیگر این است کرونا فرصت خوبی بود تا نظام سلامت چیدمان جدیدی پیدا کند، افزود: آیا در چند وقت اخیر کسی با شما تماس گرفته تا ببیند که حالتان خوب است یا اینکه پرونده دارید یا نه؟ این اتفاق هیچ وقت نیفتاده است و شما هنگامی که بیمار می‌شوید به پزشک مراجعه می‌کنید که به این کار خدمات پسیو می‌گویند.

رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ اظهار کرد:، اما خدمات اکتیو به معنی است که پرونده سلامت موجود باشد و تیم سلامت از شما مراقبت و وضعیتتان را بررسی کنند و برای مثال اگر اضافه وزن دارید، شما را به عنوان یک فرد در معرض خطر در نظر بگیرند و از شما بپرسند که آیا در خانوادتان سابقه دیابت دارید یا نه؟ و در صورتی جواب بله بود، بگویند که باید برنامه‌ای ریخته شود که شما وزنتان را کم کنید و به آن پیشگیری سطح یک گفته می‌شود که  از آن غافل هستیم.

علویان توضیح داد: در دهه ۶۰ با وجود جنگ نظام شبکه‌ای سلامت بهداشت و درمان کشور به ویژه در روستاها راه اندازی شد و ما در جهت ترویج مصرف شیر مادر هدف گذاری کرده بودیم که افزایش پیدا کرد و همچنین برای کاهش مرگ‌ومیر زنان باردار و کودکان زیر ۵ سال هم برنامه ریزی کرده بودیم که کاهش پیدا کرد و به علاوه کنترل اسهال کودکان با ORS هم اتفاق افتاد و در آن زمان ساختار آن گونه بود، اما امروزه ساختارها متفاوت شده اند و ۷۵ درصد جمعیت کشور در شهر زندگی می‌کنند و ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین هستند که هیچ برنامه‌ای برای سلامت این افراد نداریم.

وی بیان کرد: تیم آقای نمکی باید از این فرصت استفاده می‌کردند و نظام شبکه سلامت را با کمک شرکا نظیر بخش خصوصی در شهر راه‌اندازی می‌کردند که از این فرصت بهره نبردند و حتی مدتی مسیر غلطی را طی کردند که من اسم آن را عوام فریبی می‌گذارم و مثالش این است که گفتند ما تمام ملت ایران را تحت نظر داریم و سامانه‌ای درست کردیم که به وسیله آن با مردم تماس می‌گیریم در جریان احوال آن‌ها قرار می‌گیریم، افرادی فکر کردند که این اقدام همان شبکه و پرونده سلامت است، اما واقعیتش این است که این اقدام کارایی نداشت و شبکه‌ای هم وجود نداشت و با چند تماس تلفنی نمی‌توان بیماری را کنترل کرد و بنابراین به نظر من فرصت سوزی دولت سابق این بود که باید شبکه را راه‌اندازی می‌کرد.

کد خبر 620516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha