اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ائتلاف ناتو در جلسه‌ای با موضوع ایران که با حضور سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شده بود جنجالی شد.

بني گانتز وزير جنگ رژيم صهيونيستي

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه صهیونیستی با ارائه گزارشی مفصل از جلسه‌ای که بعد از حمله به کشتی «مرسر استریت» با حضور مقام‌های رژیم صهیونیستی و سفیران کشورهای عضو شورای امنیت برگزار شده تصریح کرده برخی از اظهارات «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آن جلسه درباره ناتو حیرت حاضران را به همراه داشته است. 

یک منبع که اشاره‌ای به نامش نشده به روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفته اظهارات گانتز در آن جلسه «حماقت» او را نشان می‌دهد. هاآرتص نوشته گانتز قصد داشته شورای امنیت را به اقدام علیه ایران ترغیب کند اما سخنانش، نمایندگان ناتو را شرمسار کرده، آن هم درست مقابل سفیران چین و روسیه. 

این جلسه که «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هم در آن حضور داشت بعد از حمله به کشتی «مرسر استریت» در دریای مکران برگزار می‌شد. 

در آن جلسه، علاوه بر نمایندگان ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه، نمایندگان ۱۰ عضو چرخشی این شورا شامل امارات، ایرلند، آلبانی، برزیل، غنا، هند، مکزیک، نروژ و کنیا هم حضور داشتند. سفیر رومانی نیز جزو حاضران بود.

پنج نفر از دیپلمات‌های حاضر در آن جلسه نمایندگان کشورهای عضو در ائتلاف ناتو بودند: آمریکا، انگلیس، فرانسه، نروژ و رومانی.

هاآرتص نوشته شایان ذکر است که اسرائیل هم جزو شریکان گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای ناتو است و در گذشته هم در عملیات‌ها ضد دزدی دریایی در دریای سرخ و اقیانوس هند مشارکت کرده است.

این جلسه بعد از آن برگزار می‌شد که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از متهم کردن ایران به نقش‌آفرینی در حمله به مرسر استریت خواستار «پاسخ جمعی» به این کشور شده بود. «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته بود جمهوری اسلامی باید با «پیامدهای حمله به این کشتی» مواجه شود. 

هدف بنی گانتز و لاپید در این جلسه ارائه اطلاعاتی بود که ادعا می‌کردند توسط سازمان اطلاعات ارتش رژیم صیهونیستی و موساد جمع‌آوری شده و نقش ایران را در آن حمله نشان می‌دهد. وزیر خارجه و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قصد داشتند سفیران کشورهای عضو شورای امنیت را به اقدام علیه ایران ترغیب کنند. 

هاآرتص نوشته اطلاعات موجود تا قبل از آن زمان مورد تردید بود و بیشتر بر اطلاعات منابع آمریکایی مبتنی بود. بنی گانتز در آن جلسه «امیر علی حاجی‌زاده»، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسئول حمله به کشتی مورد نظر معرفی کرد.

حاضران با دقت به اظهارات بنی گانتز و لاپید گوش می‌کردند، اما هنگامی که گانتز در جایی از سخنانش گفت که ناتو سازمانی است که از اقدام طفره می‌رود و هیچ کاری انجام نمی‌دهد سفیرها کاملاً حیرت کردند.

بعد از اتمام جلسه چندین نفر از سفرا از «گستاخانه و بی‌تدبیر بودن» اظهارات بنی گانتز آن هم در جلسه‌ای که نمایندگان روسیه و چین حاضر بودند ابراز تعجب و ناامیدی کردند.

یک منبع که در آن جلسه حاضر بوده گفت: «وزیر دفاع آمریکا به جلسه‌ای می‌آید که می‌خواهد افکار عمومی دنیا را برانگیخته کند، می‌خواهد ایران را منزوی کند و درباره رفتارهای شرورانه‌اش هشدار بدهد و شورای امنیت را به اقدامی قاطعانه وادار کند. در عوض این کار، به ناتو توهین می‌کند و ناتو را به چالش می‌کشد.»

«عامیر کوهن»، مشاور رسانه‌ای گانتز گفته اظهارات وزیر جنگ اسرائیل درباره ناتو «تحقیرآمیز نبوده و نباید سخنان او را از بافت خارج کرد. ایشان داشت از سخنان کسی که ۲۰ سال پیش حرفی زده بود مثال می‌زد. ایشان گفت نمی‌خواهد چنین چیزی بگوید ولی جامعه بین‌المللی باید اقدام کند.»

هاآرتص نوشته در هر صورت اقدام نظامی علیه ایران اتفاق نخواهد افتاد: نه توسط ناتو، نه توسط انگلیس، نه توسط ایالات متحده آمریکا و نه توسط اسرائیل.

صبح جمعه هشتم مردادماه، گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات‌های تجاری دریایی» در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که یک کشتی شامگاه پنجشنبه در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است.

عصر همان روز نیز شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که دو نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام مرسر استریت در پی حمله به آن، کشته شدند.

مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی بعد از وقوع این حادثه بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی مدعی شدند که ایران عامل حمله به کشتی تجاری مرسر استریت بوده است.

آنتونی بلینکن و «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به پیروی از رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ایران در انجام این حمله دست داشته است.

در واکنش به فضاسازی سیاسی صهیونیست‌ها و برخی کشورهای غربی، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات مطرح شده علیه تهران درباره این کشتی را بی‌اساس توصیف و آن را به شدت محکوم کرد.

وی گفت: «قابل توجه است که این حادثه تنها چند روز قبل از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران که جلوه‌ای از انتقال دموکراتیک قدرت در ایران است، سناریوسازی شده است». 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران به تامین امنیت آبراه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز کاملا متعهد است و آن را جزیی از امنیت خود دانسته و کماکان آماده مشارکت با کشورهای منطقه در زمینه ایجاد، استقرار و تضمین پایداری نظام امنیت دسته‌جمعی در منطقه است و در عین حال در دفاع از حقوق حاکمیتی خود در این حوزه حتی اندکی تردید نخواهد کرد».

مذاکره زیر سایه اتهام

اتهامات کشورهای غربی علیه ایران در شرایطی مطرح شده که دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را فراهم کند. برخی از تحلیلگران، ادعاهای کشورهای غربی را بخشی از کمپین فشار این کشورها برای اثرگذاری بر مذاکرات وین می‌دانند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

کد خبر 620364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha