رئیس «گروه واکسن آکسفورد» می‌گوید با وجود سویه فعلی دلتای کرونا رسیدن به «ایمنی جمعی» امکان‌پذیر نیست.

herd immunity

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین سر آندرو پولارد روز سه‌شنبه خطاب به نمایندگان در پارلمان انگلیس گفت با توجه به این واقعیت که واکسن‌های فعلی نمی‌توانند مانع انتشار ویروس کرونا شوند، رسیدن به آستانه ایمنی جمعی دیگر افسانه‌ای بیش نیست.

پولارد خطاب به گروه پارلمانی چندحزبی کروناویروس گفت: «مشکل این است که این ویروس مانند ویروس سرخک نیست. اگر ۹۵ درصد جمعیت بر ضد سرخک واکسینه شوند، ویروس دیگر نمی‌تواند در جمعیت سرایت کند.»

«اما سویه‌ی دلتا هنوز می‌تواند باعث عفونت در افراد واکسینه‌شده شود. به این ترتیب افراد هنوز واکسینه‌نشده بالاخره در زمانی در معرض ویروس قرار می‌گیرند...و در حال حاضر ما وسیله‌ای برای توقف کامل سرایت ویروس در دست نداریم.»

گرچه واکسن‌های موجود در پیشگیری از بیماری وخیم کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن بسیار موثرند، نمی‌تواند از عفونت افراد واکسینه‌شده با کروناویروس جلوگیری کنند، بنابراین افراد واکسینه‌شده هنوز ممکن است ویروس را به دیگران منتقل کنند.

مفهوم «ایمنی جمعی» یا «ایمنی گله‌ای» به معنای آن است اکثریت بزرگی از یک جمعیت یا از طریق عفونت قبلی یا واکسناسیون نسبت به یک عامل عفونی ایمنی پیدا کنند و آن را به دیگران سرایت ندهند، به این ترتیب افرادی که دچار عفونت‌نشده یا واکسینه‌نشده هم به طور غیرمستقیم در برابر عامل عفونی محافظت شوند.

داده‌های بررسی اخیر انجام شده بوسیله پژوهشگران ایمپریال کالج لندن نشان می‌دهد گرچه واکسیناسیون خطر عفونت را کاهش می‌دهد، اما آن را به صفر نمی‌رساند. در این بررسی افراد کاملا واکسینه‌شده ۱۸ تا ۶۴ ساله نسبت به افراد واکسینه‌نشده ۴۹ درصد کمتر در معرض خطر عفونت هستند. همچنین این بررسی نشان داد افراد کاملا واکسینه‌شده نسبت به افراد واکسینه‌نشده در صورت در تماس قرار گرفتن با فرد دچار کووید-۱۹ با احتمال سه برابر کمتر ممکن است آزمایش مثبت کرونا پیدا کنند (۳.۸۴ درصد در برابر ۷.۲۳ درصد).

در حال حاضر ۷۵ درصد جمعیت بزرگسال انگلیس هر دو دوز واکسنشان را دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 620153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha