شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

سرپرست کاوش باستان‌شناسی مشکین‌تپه در استان مرکزی تأکید کرد: اگر اقدامی برای جلوگیری از آسیب‌رساندن حفاران غیرمجاز به این تپه‌باستانی انجام نشود، تا یکی دو سال آینده، هیچ نشانی از این شهر باشکوه ایلخانی باقی نخواهد ماند.

رضا نوری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: محوطه‌ای که اکنون در آن کار می‌کنیم، مشکین‌تپه‌ است که در متون تاریخی با عنوان «مشک پویه» از آن یاد شده است.

این محوطه که در زمان خود، شهری صنعتی بوده، به‌دلیل بی‌توجهی و رسیدگی نکردن تخریب شده است؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود، حفاری‌های غیرمجاز از اواخر دوره قاجار تا شش‌ماه اخیر، در آن انجام شده‌است.

وی درباره‌ کاوش‌ها در این تپه، توضیح داد: در این محوطه که بین ساوه و تهران قرار دارد و در زمان قدیم از توابع ری بوده است، سفال‌هایی از عصر ایلخانی، خوارزمشاهی و پیش از آن وجود دارند و در سطح تپه به‌صورت فراوان پراکنده‌اند.

این مسئله نشان می‌دهد که در اینجا، شهری بوده که در مقیاس وسیعی در آن سفال تولید می‌شده است.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه در فصل نخست روی کوره‌های سفال‌پزی کار می‌کنیم تا مشخص شود  سیستم سفال‌پزی این محوطه به چه شکلی بوده و به کدام دوره مربوط است، افزود: اکنون که حدود 10 روز از کاوش گذشته، عناصر وابسته به کوره‌ها را مانند توپی، جوش‌کوره‌ها و سفال‌های گدازه‌شده پیدا کرده‌ایم که نشان می‌دهند، در لایه‌های پایین قطعا باید کوره باشد.

نوری با بیان اینکه چون اکنون در سطح تپه کار می‌کنیم، هنوز به معماری کوره‌ها نرسیده‌ایم، تصریح کرد: به‌دلیل حفاری‌های غیرمجازی که انجام شده‌است، بسیاری از کوره‌ها آسیب دیده‌اند.

اکنون حدود 2 هزار چاله بر اثر حفاری‌های غیرمجاز در سطح تپه ایجاد شده‌اند که بخشی از آنها روی کوره‌های سفال‌پزی حفر شده و ساختار معماری کوره‌ها را از بین برده‌اند.

کد خبر 62014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز