تشدید بحران سوخت در لبنان باعث خشونت شد و سه کشته برجای گذاشت.

بحران سوخت لبنان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، لبنان ماه‌هاست که با کمبود شدید سوخت روبرو شده و صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت و درگیری‌های شدید بین افرادی که به سوخت نیاز دارند، به صحنه‌ای تکراری برای این روزها تبدیل شده است.

اما روز دوشنبه، تنش سوختی در این کشور به خشونتی مرگبار کشیده شد و معترضان با اسلحه، چاقو و نارنجک‌دستی با یکدیگر درگیر شدند و سه نفر کشته بر جای گذاشتند.

دلیل این کمبود قاچاق، احتکار و ناتوانی دولت در تامین نقدینگی وارداتی است. این بحران زمانی تشدید شد که دولت با وجود بحران مالی عمیق‌تری که از سال ۲۰۱۹ به وجود آمده، یارانه‌های سوخت را کاهش داد.

در پی بحران سال ۲۰۱۹، ارزش واحد پول لبنان به شدت سقوط کرد و در حال حاضر در بازار سیاه هر دلار آمریکا در ازای بیست هزار لیره لبنانی فروخته می‌شود. این در حالیست که نرخ رسمی آن ۱۵۰۰ لیر برای ۱ دلار تعیین شده است.

قیمت یک گالن سوخت در سال گذشته بیش از ۲۲۰ درصد افزایش یافته و همین امر باعث ایجاد وحشت و رونق بازار سیاه شده است. خشونت‌های روز گذشته اما شکلی بی‌سابقه داشت و نشان دهنده سرخوردگی فزاینده مردم این کشور است.

این حادثه خونبار بر سر یک قرارداد فروش سوخت و در پی اختلاف نظر رخ داده و با مسلحانه شدن درگیری، دو نفر کشده شدند. این درگیری که در شمال طرابلس اتفاق افتاده با پرتاب یک نارنجک دستی به اوج خود رسید. یکی از مجروحان نیز در بیمارستان جان سپرد؛ تیرانداز خود را تسلیم مقامات کرده است.

شرکت ملی برق لبنان نیز که به سوخت وارداتی وابسته است، برنامه‌های خاموشی را افزایش داده است به طوری که اکنون تنها حدود یک ساعت در روز برق وصل می‌شود.

اپراتورهای تولید کننده موتورهای برقی نیز به دلیل جیره بندی سوخت متوقف شده‌اند. بیمارستان‌ها هشدار داده‌اند که قادر به تأمین گازوئیل نیستند و بخش بهداشتی دچار مشکلاتی عدیده است.

کد خبر 619923
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha