معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در چند ماه اخیر و با فرا رسیدن فصل گرما، تولید گرد و غبار در استان شدت بسیاری پیدا کرده و هیچ استانی در کشور به این اندازه با معضل گرد و غبار روبه‌رو نبوده است.

گرد و غبار

به گزارش همشهری آنلاین، محمد فرهادی با بیان این مطلب اعلام کرد: بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست به استناد اطلاعات استخراج شده از سیستم‌های پایش هوا، بالاترین نرخ تولید گرد و غبار کشور، مربوط به خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: طبق همین اطلاعات از ابتدای امسال تا تاریخ نهم مرداد، تعداد روزهای با کیفیت هوای نامطلوب در استان ۶۰ روز به ثبت رسیده و این آمارها حکایت از به صدا درآمدن زنگ خطرهاست.

فرهادی با اشاره به این‌که در حال حاضر، کانون‌های فرسایش بادی، یک سوم پهنه وسیع استان را شامل می‌شوند، گفت: این حجم کانون فرسایش بادی به دلیل تبعاتی که به همراه دارند، نگران کننده است بنابراین باید برای کم کردن این مساحت، کارهای علمی ویژه‌ای انجام شود.

وی با بیان این که اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری در این راستا اقداماتی انجام داده، اظهار کرد: برای مهار این شرایط پیش آمده و جلوگیری از پیشرفت بیشتر کانون‌های فرسایش بادی باید اقدامات سریع‌تر و گسترده‌تری انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی  افزود: با عنایت به اهمیت موضوع، قوانین و مقررات مرتبط با آیین‌نامه هوای پاک باید به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شود تا با هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت همه حوزه‌ها، برای کنترل شرایط موجود اقدامات لازم انجام شود.

فرهادی با تأکید بر نقش اطلاع‌رسانی در زمینه آگاهی بخشی جامعه و ابراز نگرانی از شرایط استان، اظهار کرد: بخشی از کار ما این است که نگاه ملی را به خراسان جنوبی جلب کنیم و در این راستا باید از ظرفیت رسانه‌ها به ویژه صدا وسیما استفاده کنیم.

وی با بیان این که صدا و سیما باید در این بحث ورود جدی داشته باشد، افزود: پخش گزارش‌های ویژه از شبکه‌های سراسری، در این زمینه بسیار مؤثر است.

فرهادی ادامه داد: پخش این گزارش و اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه وضعیت استان، در جذب اعتبارات ملی و ارائه برنامه‌های ویژه برای مهار شرایط موجود مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه گرد و غبار سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد می‌آورد گفت: بخش عمده‌ای از این خسارت‌ها مربوط به باغات و مزارع و محصولات کشاوری است.

کد خبر 619757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha