مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

کلاهبرداران تلفنی برای سرقت از حساب‌های بانکی طعمه‌هایشان به ترفندی تازه روی آورده‌اند.

کلاهبرداری تلفنی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری،  اگر تا کنون کلاهبرداران تلفنی   به بهانه برنده شدن در قرعه‌کشی طعمه‌هایشان را پای دستگاه عابربانک می‌کشاندند تا حسابشان را خالی کنند، حالا و با نخ‌نما شدن این ترفند تکراری‌ نقشه‌ای جدید برای سرقت از حساب‌های بانکی کشیده‌اند. آنها دیگر طعمه‌هایشان را پای عابربانک نمی‌فرستند، بلکه کاری می‌کنند که افراد با دستان خودشان موجودی حسابشان را در اختیار کلاهبرداران قرار دهند. اما ترفند تازه این مجرمان چگونه است؟

تا حالا ده‌ها گزارش از شگرد قدیمی کلاهبرداران تلفنی در روزنامه همشهری منتشر شده که پایان همه آنها رفتن طعمه‌ها پای دستگاه عابربانک و انتقال موجودی حساب آنها به حسابی بود که کلاهبرداران از پشت تلفن به طعمه‌ها اعلام کرده بودند. کلاهبرداران بعد از تماس با طعمه‌هایشان و با این ادعا که «شما در قرعه‌کشی برنده‌ شده‌اید» آنها را وسوسه می‌کردند و در آخر از آنها می‌خواستند که برای دریافت جایزه‌شان پای دستگاه عابر بانک بروند. اما در آنجا، با شگردی که داشتند، کاری می‌کردند که طعمه‌هایشان از طریق همین دستگاه عابربانک موجودی حسابشان را به حساب آنها واریز کنند و سرمایه‌شان را از دست بدهند. 

در خلال این گزارش‌ها همیشه پلیس به شهروندان توصیه می‌کرد که اگر قرار است جایزه‌ای به حسابتان واریز شود،‌ نیازی نیست پای دستگاه عابربانک بروید. اگر کسی از شما خواست که برای دریافت جایزه پای عابربانک بروید، شک نکنید که کلاهبردار است. 

حالا اما کلاهبرداران که فهمیده‌اند شهروندان متوجه ماجرا شده و دیگر فریب آنها را نمی‌خورند، شگرد تازه‌ای در پیش گرفته‌اند که دیگر لازم نیست طعمه‌هایشان را پای دستگاه عابربانک بفرستند. 

آنها ابتدا با طعمه‌شان تماس می‌گیرند و با هیجان و شوری که در لحنشان ایجاد می‌کنند، مدعی می‌شوند که مجری یکی از برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی هستند. همزمان صداهایی نیز از پشت گوشی پخش می‌شود که طعمه مورد نظر باورش شود که تماس از یک استودیوی تلویزیونی یا رادیویی برقرار شده است. 

مجری قلابی سپس چنین می‌گوید:« یکی از بازیگران معروف کشور مهمان برنامه ماست و در حضور او اقدام به قرعه‌کشی کردیم و شماره تلفن شما به عنوان برنده قرعه‌کشی برنامه ما انتخاب شد.»‌

او سپس مدعی می‌شود که تا لحظاتی دیگر روی آنتن می‌روند و طعمه‌ مورد نظر نیز می‌تواند تلفنی به مردم پیام بدهد. 

تا اینجای کار همه چیز درست شبیه همان کلاهبرداری‌های قدیمی است. اما مجری قلابی در ادامه به طعمه‌اش می‌گوید:«می‌خواهیم جایزه نقدی را به حساب شما واریز کنیم اما ابتدا باید مطمئن شویم که شماره متعلق به خودتان است. تا لحظاتی دیگر پیامکی برای شما ارسال می‌شود که شماره شناسه واریز جایزه شما است. شما باید متن این پیامک را برای ما بفرستید تا مطمئن شویم که خط تلفن متعلق به خودتان است و جایزه‌تان به حسابتان واریز شود.» 

فرد کلاهبردار دیگر هیچ اشاره‌ای به رفتن پای دستگاه عابربانک نمی‌کند و همین باعث می‌شود که طعمه مورد نظر باورش شود که ماجرا حقیقت دارد و او واقعا برنده خوش‌شانس یک برنامه تلویزیونی یا رادیویی شده است. برای همین متن پیامکی را که برایش ارسال شده برای تماس گیرنده می‌فرستد و دقایقی بعد ناگهان متوجه می‌شود که حسابش خالی شده است. اما این اتفاق چطور رخ می دهد؟

در حقیقت پیامکی که برای طعمه فرستاده شده، کدی است که اجازه ورد به اپلیکیشن بانکی را به او می‌دهد. فرد کلاهبردار که از قبل مشخصات حساب طعمه‌ را از او گرفته است، وارد اپلیکیشن بانکی شده و شماره تلفن طعمه‌اش را وارد می‌کند. به این ترتیب کد ورود به تلفن طعمه ارسال می‌شود و او نیز بی‌خبر از همه جا به تصور این که این کد شناسه واریز جایزه‌اش است آن را برای مجری قلابی می‌فرستد. مجری قلابی نیز با استفاده از آن وارد اپلیکیشن بانکی می‌شود و پس از آن که رمز دوم اینترنتی را هم با همین شگرد از طعمه‌اش دریافت می‌کند، به راحتی حساب او را خالی و نقشه‌اش را عملی می‌کند. 

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران می‌گوید: ممکن است شیوه های کلاهبرداری این مجرمان متفاوت باشد اما همه آنها با اعلام برنده شدن مخاطبان در قرعه‌کشی، با ترفندهای ماهرانه تمام اطلاعات حساب بانکی، کارت عابر بانک افراد و یا کدفعالسازی اپلیکیشن های بانکی آنها را دریافت  و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب‌ها یا سوءاستفاده از این اطلاعات می‌کنند. 

او ادامه می‌دهد: همان گونه که به دفعات توسط پلیس هشدار داده شده است که به هیچ عنوان جهت دریافت جایزه نیازی به حضور در پای دستگاه عابربانک  نیست، حالا نیز می‌گوییم که برای دریافت جایزه به هیچ وجه نیاز به دادن اطلاعات محرمانه کارت بانکی نیست و تماس‌هایی که این اطلاعات را از شهروندان درخواست می‌کنند قطعا کلاهبرداری هستند.

کد خبر 619464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha