مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

روستاهای بخش مرکزی قم چند دهه است که در تابستان‌های داغ با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آبرسانی سیار

روح‌الله کریمی-همشهری آنلاین:

ساعت ۱۲ شب حاج عبدالله با تانکرش وارد روستا می‌شود؛ از بلندگویش صدای آب می‌آید. مردم با دبه‌های ۲۰ لیتری صف می‌ایستند و حاج عبدالله شیر آب را برایشان باز می‌کند؛ هر دبه ۲۰ لیتری، ۳ هزار تومان. خانه حاج‌عبدالله در همان روستای «حاجی‌آباد آقا» است.

او در طول روز با تانکرش مردم روستاهای «اسلام‌آباد»، «نواران»، «مبارک‌آباد» و... را سیراب می‌کند و همیشه آخرین سرویس آب را به حاجی‌آباد آقا می‌برد. امام جماعت این روستا می‌گوید: اگر حاج‌عبدالله نباشد، هیچ‌کس برای اهالی این روستا آب نمی‌آورد. جمعیت این روستا ۷۲خانوار بود، اما اکنون ۱۸۶خانوار درآن زندگی می‌کنند.

حجت‌الاسلام «سیدمحسن هاشمی» که ۴۰ سالی می‌شود امام جماعت حاجی‌آباد آقا است، می‌افزاید: مردم از بی‌آبی رنج می‌کشند؛ از صبح تا شب آب نداریم. شب‌ها هم فشار آب آنقدر کم است که تانکرها پر نمی‌شود. افرادی که در شهر قم فامیل یا آشنایی دارند، در اوج بی‌آبی، به این شهر پناه می‌برند. بیشتر اهالی به‌دلیل نزدیکی این روستا به شهر قم، زندگی دراین روستا را انتخاب کرده‌اند. این‌طور نیست که در بخش مرکزی آب نباشد؛ مشکل اصلی کمبود زیرساخت‌های آب‌رسانی است که تابستان هرسال کام مردم را تلخ می‌کند.

سرریز جمعیت قم، آب می‌خواهد

آب‌رسانی به روستاهای بخش مرکزی قم مشکل دیروز و امروز مردم این روستاها نیست؛ چند دهه است که روستاییان در تابستان‌های داغ با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. در سال‌های اخیر به‌دلیل موج گرایش مردم قم به زندگی در روستاهای همجوار این کلانشهر، جمعیت تعدادی از روستاهای بخش مرکزی که در فاصله چند کیلومتری شهر قم قرار دارند، چندبرابر شده است. یکی از این روستاها «مبارک‌آباد» است که ۵کیلومتر با قم فاصله دارد.

رئیس شورای اسلامی این روستا به خبرنگارهمشهری می‌گوید: در دهه۷۰ شمسی جمعیت این روستا ۲۵۰نفر بود. اکنون جمعیت دائم و فصلی آن به حدود ۷هزارنفر رسیده‌است. بیش از ۳هزارایرانی و حدود ۲هزار تبعه خارجی دراین روستا سکونت دارند و کارگران شرکت‌ها و کارخانه‌های اطراف این روستا حدود ۲هزارنفر هستند.

«داود خلج» می‌افزاید: روستای مبارک‌آباد که بین دو شهر قم و قنوات واقع شده، ازنظر ارتفاع، بالاتر از قنوات قرار گرفته و این روزها که اهالی روستاها با کمبود آب مواجهند، فشار آب در شهر قنوات خوب است. بنابراین ما کمبود آب نداریم، بلکه زیرساخت‌ها جوابگوی جمعیت روستا نیست.

فرسودگی لوله در سراجه

در روستای «سراجه» هم فرسوده‌بودن شبکه و نامناسب‌بودن قطر لوله‌ها مهم‌ترین مشکل کم‌آبی دراین روستا محسوب می‌شود. دهیار سراجه می‌گوید: شبکه آب‌رسانی سراجه با روستای دولت‌آباد مشترک است. این شبکه برای زمانی که جمعیت سراجه ۷۰خانوار جمعیت داشت، پیش‌بینی شده‌است، اما اکنون بیش از ۳۰۰خانوار دراین روستا زندگی می‌کنند.

«حسین دهقان‌نصیری» می‌افزاید: برای تعویض لوله‌ها، قرارگاه پیشرفت و آبادانی اقدام کرد، اما قطر لوله‌های خریداری‌شده ۹۰میلیمتر است. با همکاری شرکت آب و فاضلاب قرار شد لوله‌ها با قطر ۱۶۰میلیمتر تهیه و عملیات جابه‌جایی انجام شود.

پیش‌بینی ۲طرح آبرسانی

بخشدار مرکزی قم هم انجام پیگیری‌های لازم برای رفع مشکل آب روستاهای این بخش را از اولویت‌های بخشداری می‌داند و به خبرنگارهمشهری می‌گوید: جمعیت روستاهای این بخش روز به‌روز درحال افزایش است و شبکه آبرسانی پاسخگوی حجم جمعیت نیست.

«حسین جعفری موحد» اظهار می‌کند: بخش مرکزی ۶۴درصد پهنه جغرافیایی استان قم را به خود اختصاص داده و آب‌رسانی به روستاهای این بخش، به‌دلیل فاصله زیاد روستاها از همدیگر، بسیار سخت است.

وی بخشی از کم‌آبی در روستاها را ناشی از مصرف بی‌رویه برخی مردم و انشعاب‌های غیرمجاز می‌داند و می‌افزاید: چون فشار آب در روستای مبارک‌آباد کم است، تعدادی از اهالی این روستا پمپ آب را مستقیم به شبکه یا انشعاب خانگی نصب کرده‌اند. این موضوع سبب می‌شود افرادی که پمپ آب ندارند، از آب محروم شوند. درعین حال قبول داریم شرایط آب‌رسانی به روستاهای بخش مرکزی در تابستان حادتر می‌شود.

جعفری‌موحد از پیش‌بینی اجرای ۲طرح آب‌رسانی در بخش مرکزی خبر می‌دهد که اگر به نتیجه برسد، مشکل آب‌رسانی به روستاهای این بخش تا ۲۰سال رفع می‌شود. وی می‌گوید: درحال‌حاضر ۳۷لیتر برثانیه آب دهستان قنوات به سمت دهستان قمرود پمپاژ می‌شود. اگر طرح آب‌رسانی از قم به دهستان قمرود به بهره‌برداری برسد، پمپاژ آب به این دهستان انجام نمی‌شود و می‌توان امیدوار بود بخشی از آب دهستان قمرود به دهستان قنوات انتقال یابد.

بخشدار مرکزی قم اضافه می‌کند: مسئولان شرکت آبفا قول داده‌اند این طرح درسال‌جاری به بهره‌برداری برسد. علاوه براین، پیش‌بینی شده خط لوله مستقل از بلوار شهید محلاتی قم به سمت روستای مبارک‌آباد و شهر قنوات درنظر گرفته شود. این طرح تصویب شده، اما هنوز آغاز نشده‌است.

بودجه نداریم

طرح‌های آب‌رسانی به روستاهای بخش مرکزی قم مانند بسیاری از طرح‌های عمرانی، با مشکل کمبود اعتبار مواجهند. به گفته مدیرامور بخش‌های شرکت آب و فاضلاب استان قم، طرح انتقال آب به شهر قنوات از سمت بلوار شهید محلاتی سال گذشته تعریف شده، اما اعتباری برای اجرای آن درنظر گرفته نشده‌است.

«محمدمهدی علیزاده» می‌افزاید: طرح آب‌رسانی به دهستان قمرود که یک مخزن آب با ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی و ۱۴کیلومتر خط انتقال دارد، امیدواریم با اعتباری که تزریق می‌شود، تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه گسترش بیش از انتظار بخش مرکزی درچند سال اخیر، برنامه‌ریزی کلان مسئولان را با اختلال مواجه کرده‌است، ادامه می‌دهد: ما هم قبول داریم مردم بخش مرکزی برای تأمین آب با مشکلات بسیاری مواجه هستند. در ۱۰سال اخیر تعداد مشترکان روستای مبارک‌آباد ۵برابر شده‌است.

علیزاده تصریح می‌کند: ۱۵۰ تا ۱۸۰لیتر برثانیه آب از سرشاخه‌های دز به شبکه آب‌رسانی روستاهای بخش مرکزی تزریق می‌شود. در زمستان مشکل کم‌آبی نداریم، اما در تابستان بین ۳۰ تا ۶۰لیتر برثانیه آب چاه‌ها به حجم تولید آب افزوده می‌شود. اگر مشترکان مسکونی، دامداری‌ها و مراکز صنعتی به اندازه زمستان مصرف کنند، دچار مشکل نمی‌شوند.

فرسودگی شبکه آب‌رسانی

مدیر امور بخش‌های شرکت آب و فاضلاب استان قم درباره فرسودگی لوله آب سراجه هم می‌گوید: رفع مشکل فرسودگی شبکه و نامناسب بودن قطر لوله آب سراجه در دست اقدام است و امسال این مشکل رفع می‌شود.

علیزاده درباره دلیل پلمب چاه روستای حاجی‌آباد آقا هم بیان می‌کند: این چاه از سال۱۳۹۱ به‌دلیل اعتراض و شکایت مالک زمین، پلمب و از رده خارج شد. مذاکرات زیادی با مالکان زمین داشتیم که اجازه دهند از این چاه برای مصرف روستا استفاده شود که تاکنون به نتیجه نرسیده‌است. اخیرا نقطه امیدی حاصل شده‌است و امیدواریم به نتیجه برسد.

کد خبر 618841

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha