گزارش مقامات بهداشتی شیلی که یکی از بالاترین میزان‌های پوشش واکسیناسیون کرونا در جهان را دارد، تفاوت قابل‌توجه اثربخشی واکسن‌های چینی، انگلیس و آمریکایی کرونا را در «دنیای واقعی« نشان می‌دهد

vaccine

به گزار همشهری آنلاین به نقل از رویترز مقامات بهداشتی شیلی روز سه‌شنبه اعلام کردند واکسن کرونای چینی سینوواک در پیشگیری از بیماری علامت‌دار در میان میلیون‌ها نفر از مردم این کشور که آن را دریافت کرده بودند، اثربخشی ۵۸.۵ درصدی داشته است، در حالیکه اثربخشی واکسن انگلیسی آسترازنکا ۶۸.۷ درصد و اثربخشی واکسن کرونای آمریکایی فایزر ۸۷.۷ درصد بوده است.

این داده‌ها آخرین داده‌های «جهان واقعی» است که مقامات شیلیایی درباره اثربخشی انواع واکسن‌های کرونا در جمعیت این کشور منتشر کرده‌اند.

شیلی یکی از سریع‌ترین برنامه‌های واکسیناسیون جهان بر ضد کووید-۱۹ را در ماه دسامبر (دی) شروع کرد و اکنون بیش از ۶۰ درصد از جمعیت این کشور عمدتا با واکسن شرکت چینی سینوواک واکسینه شده‌اند.

واکسن کروناواک ساخت شرکت سینوواک در فاصله ماه‌های فوریه تا ژوئیه (بهمن تا تیر) در جمعیت شیلی  پیشگیری از بستری شدن ۸۶ درصد، در پیگیری از پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه ۸۹.۷ درصد و در پیشگیری از مرگ  ۸۶ درصد اثربخش نشان داده است.. همین بررسی نشان داد این واکسن در ماه آوریل (اردیبهشت) ۶۷ درصد در پیشگیری از بیماری علامت‌دارد، ۸۵ درصد در پیشگیری بستری‌ شدن و ۸۰ درصد در پیشگیری از مرگ اثربخشی داشته است. به این ترتیب به نظر می‌رسد در گذر زمان، توانایی واکسن در پیشگیری از اثرات وخیم‌تر کرونا تقویت شده است، اما توانایی آن در جلوگیری از بیماری علامت‌دار کاهش یافته است.

مقامات بهداشتی شیلی می‌گویند کاهش حفاظت ناشی از واکسن‌ها در طول زمان گریزناپذیر است، به خصوص با توجه به اینکه سویه‌های بیماری‌زاتر کرونا مانند سویه‌ی دلتا گسترش بیشتری پیدا کرده‌اند.

به گفته این مقامات، اگر سویه‌ی دلتا شایع‌تر شود و واکسن پاسخ ضعیف‌تر ایمنی در برابر آن ایجاد کند، باید شاهد افت سریع‌تر اثربخشی واکسن باشیم و ممکن است تزریق دوز سوم یا یادآور واکسن ضروری شود.

دولت شیلی داده‌های اثربخشی واکسن‌های دیگر تزریق شده در شیلی یعنی واکسن‌های فایزر- بیونتک و آسترازنکا را هم منتشر کرده است.

واکسن فایزر در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ در همین دوره زمانی ۸۷.۷ درصد و در پیشگیری از پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه ۹۸ درصد و در پیشگیری از مرگ ۱۰۰ درصد اثربخشی داشته است.

واکسن آسترازنکا در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ در همین دوره زمانی ۶۸.۷ درصد و در پیشگیری از پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه ۹۸ درصد و در پیشگیری از مرگ ۱۰۰ درصد اثربخشی داشته است.

بررسی شیلی بر مبنای تفاوت اثربخشی واکسن‌ها در میان دو هم‌گروه متفاوت افراد بوده است که یا هر دو دوز یک واکسن معین، یا تک دوزهای یک واکسن معین را دریافت کرده بودند یا واکسن دریافت نکرده بودند

بخش کروناواک (واکسن چینی) این پژوهش شامل بررسی یک گروه ۸.۶ میلیون نفری از افراد است و بخش واکسن فایزر- بیونتک در ۴.۵ میلیون نفر و بخش واکسن آسترازنکا در ۲.۳ میلیون نفر افراد انجام شده است.

کد خبر 618699

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha