مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

اگر نگاهی به عملکرد دولت پیشین در بخش طرح‌ها و توسعه استانی بیندازیم، خواهیم دید که دولت یاد شده در سیستان و بلوچستان توفیقات نسبتا بهتری نسبت به خیلی از استان‌های دیگر داشته است. این توفیقات بی‌شک برای دولت جدید میراث خوبی خواهد بود.

بندر چابهار

به گزارش همشهری آنلاین، محرومیت نماد سیستان و بلوچستان است و به باور عمومی مردم منطقه، این محرومیت تاریخی و آثار سوء آن همچنان آزار دهنده است با این وجود این استان دارای سرمایه‌های نهفته بسیاری است که در صورت بهره‌برداری صحیح و عادلانه از آنها می‌تواند به یکی از توسعه یافته‌ترین استان‌های کشور تبدیل شود.

اکنون دولت سیزدهم روی کار آمده است و قرار است مساله توسعه را طبق شعارهایی که پیش از انتخابات به عنوان برنامه‌های خود ارائه می‌داده دنبال کند، زیرا بر کارنامه دولت پیشین نقد وارد کرده و آنها را برای توسعه کشور ناکارآمد دانسته است.

رتبه سوم جذب سرمایه‌گذاری

سیستان و بلوچستان  با داشتن ۱۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با پاکستان و افغانستان و ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آب‌های آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی ویژگی ممتاز برای توسعه دارد. همین ظرفیت باعث شده تا بندر چابهار و منطقه آزاد چابهار برنامه‌های توسعه محور را در پیش بگیرند و نگاه‌ها را به سیستان و بلوچستان جلب کنند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: در رابطه با برنامه‌های توسعه‌محور، باید نگاه‌مان به سیستان و بلوچستان متفاوت باشد، زیرا جهش‌هایی را که استان در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت و همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری‌ها تجربه کرده بسیار خوب بوده است.

ماندانا زنگنه گفت: در این سال‌ها ایجاد زیر ساخت‌ها مانند توسعه بندر چابهار، ایجاد خط آهن، توسعه راه‌ها و تامین گاز باعث شده تا بسیاری از ظرفیت‌های مغفول استان مورد توجه قرار بگیرند و سرمایه‌گذاران بسیاری برای سرمایه‌گذاری در این منطقه رقبت نشان دهند. به حدی که براساس جمع بندی‌های که در پایان سال ۹۹ صورت گرفته بود، سیستان و بلوچستان رتبه سوم جذب سرمایه‌گذاری‌ها را بین ۳۱ استان کشور کسب کرد که این توفیق محصول تلاش‌های دولت برای رفع محرومیت‌ها از استان بوده‌است.

وی ادامه داد: با وجود رکود اقتصادی شدیدی که کشور با آن مواجه است اغلب طرح‌ها مصوبه و قابل اجرا دراستان در حال پیگیری است که می توان به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی با سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد.

توسعه معادن و صنایع

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در باره توسعه بخش معادن استان اشاره کرد و افزود: سیستان و بلوچستان سومین استان کشور از نظر داشتن ذخایر طلاست. سال گذشته کلنگ ساخت بزرگ‌ترین کارخانه فراوری طلای کشور و یک کارخانه طلای دیگر در استان به زمین زده شد. همچنین این اتفاق برای ساخت یک کارخانه فراوری مس نیز صورت گرفته است.

زنگنه بیان کرد: سال گذشته ۱۶ معدن غیر فعال استان با سرمایه‌گذاری‌ها مناسب فعال شدند. همچنین فعالیت یک کارخانه سیمان پس از ۱۶ سال تعطیلی در سال گذشته از سر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با جذب سرمایه‌گذاری‌ها اکنون ساخت کارخانه‌های سرامیک و کاشی در استان در دست اجراست که با بهره‌برداری از آنها بی شک نیاز سیستان و بلوچستان به این مصالح رفع خواهد شد.

طرح‌های قابل اجرا در ساحل مکران

زنگنه گفت:توسعه منطقه آزاد و بندر چابهار همیشه مورد توجه بوده و طبق برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته سرمایه‌گذاران به این منطقه ورود و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در راستای توسعه منطقه انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: از آنجا که توسعه و بهره‌برداری از ظرفیت‌های سواحل مکران دارای چند بخش است، مساله ایجاد مزارع پرورش میگو در این خطه از دیگر برنامه‌هلی توسعه محور دولت در استان بوده است.

بهره‌گیری از ظرفیت مرزها

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: وجود ۱۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با پاکستان و افغانستان موجب شده تا دولت در این بخش نگاه و طرح‌های ویژه‌ای داشته باشد. سال گذشته باوجود محدودیت‌های کرونایی اغلب بازارهای مرزی با رعایت کامل پروتکل‌ها فعال بودند. همچنین استان چندین بازارچه مرزی دارد که در طول این سال‌ها هیچ یک به‌دور از طرح و توسعه نبوده‌اند.

ایجاد مناطق ویژه و آزاد

زنگنه افزود: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه یکی از بهترین طرح‌های توسعه محور در استان است که فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه در هفته دولت امسال به بهره برداری خواهد رسید و سایت ۳۱ هکتاری این منطقه که متصل به مرز  است نیز در اسرع وقت فعال و اقدامات لازم درآن انجام  خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان  به موضوع تصویب منطقه آزاد تجاری سیستان نیز اشاره کرد و گفت: با تصویب این منطقه نیز جذابیت‌های اقتصادی استان دوچندان‌تر شده و می‌توان دورنمای خوبی برای استان در زمینه توسعه‌های همه‌جانبه متصور شد.

 وی در پایان گفت: علاوه بر سرمایه‌گذاران داخلی، سرمایه‌گذران خارجی تمایل زیادی برای فعالیت در استان دارند که تاکنون سرمایه‌گذارانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه، هندوستان، چین، ایتالیا، اتریش و آلمان در این رابطه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کد خبر 618609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha