قرار است ۴۰۰ میلیارد تومان فاینانس به پروژه بزرگراهی اردبیل- سرچم تزریق شود.

راه ارتباطی سرچم - اردبیل

پوپک قاسمی- همشهری آنلاین:

توسعه همه‌جانبه ملزوماتی دارد که یکی از آنها تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی‌ است؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد در استان اردبیل با کمبودهای محسوسی مواجه‌است. دراین میان استان اردبیل که از وجود زیرساخت‌های مناسب در حوزه راه‌آهن و حمل‌ونقل‌ ریلی محروم است، در زمینه برخورداری از زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی هم وضعیت چندان مطلوبی ندارد و با کمبود جاده‌های مناسب مواجه است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این استان رتبه ۳۰ کشور را در زمینه بهره‌مندی از بزرگراه دارد و وضعیت کنونی جاده‌های اردبیل، به پاشنه آشیل گسترش ارتباطات اقتصادی استان کوهستانی اردبیل تبدیل شده‌است. برهمین اساس قرار شد جاده اردبیل- سرچم، باری از روی دوش توسعه استان بردارد؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد تاکنون محقق نشده‌است.

کش‌وقوس‌های یک پروژه راه‌سازی

جاده اردبیل- سرچم یکی از مسیرهای ارتباطی مهم استان با مرکز کشور به‌حساب می‌آید و عنوان یکی از پرترددترین جاده‌های استان را، بعد از محور آستارا ـ اردبیل، بر خود دارد. این جاده که در نخستین سال دهه ۹۰ شمسی و پس کش‌وقوس‌های زیاد، زیربار ترافیک رفت، در ادامه قرار بود چهاربانده شود؛ طرحی که سال‌هاست در دست انجام است و هنوز به پایان خود نرسیده‌است.

ساخت جاده اردبیل- سرچم از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و در آخرین روز آذرماه ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. درآن مقطع مسئولان وقت وعده دادند با بهره‌برداری از این جاده، علاوه بر کوتاه‌تر شدن فاصله اردبیل به مرکز کشور، مسیری ایمن هم برای مسافران ایجاد می‌شود.

در ساخت جاده اردبیل- سرچم، دست‌کم ۹ دهنه تونل، ۹ دهنه پل خاص و تعداد زیادی ابنیه فنی ساخته و مسیر اردبیل به تهران هم حدود ۲ ساعت کوتاه‌تر شد، اما پای ایمنی دراین جاده همچنان لنگ می‌زند.

دلایل غیرایمن بودن جاده

برخی کارشناسان شن‌ریزی غیراصولی، تعدد نقاط حادثه‌خیز، نبود روشنایی کافی، کم‌عرض بودن جاده، وجود پیچ و خم‌های طولانی با میدان دید بسیارکم و شیب‌های غیراستاندارد را ازجمله دلایل غیرایمن بودن این جاده عنوان می‌کنند؛ مواردی که به‌نظر می‌رسد درطول این سال‌ها، جاده سرچم را نا ایمن کرده‌است.

از کل مسافت ۱۸۵ کیلومتری جاده سرچم، فقط ۵۰ کیلومتر آن درحوزه استان زنجان و آذربایجان‌شرقی قرار دارد و نقاط حادثه‌خیز این جاده درحوزه استان اردبیل است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان، بیش از ۷۵کیلومتر از این مسیر باید بهسازی و چهاربانده شود که چشم ‌به راه اختصاص اعتبار مناسب است.

«محبوب حیدری» اظهار می‌کند: عملیات چهاربانده کردن کیلومترهای نخست جاده سرچم انجام شده‌است، اما ادامه دوبانده شدن به به اعتبار نیاز دارد تا بتوان این طرح را به سرانجام مطلوبی رساند.

وی اضافه می‌کند: انجام عملیات از هردو سمت، سبب تسریع در روند اجرایی عملیات خواهد شد و این پروژه درنهایت از هردو سمت به تونل‌ها خواهد رسید.

تزریق اعتبار

اینها درحالی‌است که «صدیف بدری» نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس‌شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت ادامه چهاربانده شدن این جاده، از تزریق ۴۰۰ میلیارد تومان فاینانس به این پروژه خبر می‌دهد.

وی با بیان اینکه چهاربانده کردن و تعریض جاده اردبیل -  سرچم جزو اولویت‌های استان است و این پروژه درحال‌حاضر از هردو سمت اردبیل و زنجان درحال پیش‌روی است، اظهار می‌کند: چند قطعه از این مسیر به‌ اجرا درآمده و برای ۱۴۰ کیلومتر از آن هم پیمانکار انتخاب شده‌است.

بدری درباره مطالبه پیمانکاران این پروژه هم می‌گوید: برای تسویه مطالبات پیمانکاران این پروژه، سال‌گذشته بیش‌از ۱۱۵ میلیاردتومان پرداخت شده‌است و تلاش می‌کنیم با همکاری استاندار اردبیل و بانک موردنظر، ۴۰۰ میلیارد تومان فاینانس «ماده ۵۶» برای پروژه بزرگراهی اردبیل- سرچم دریافت کنیم. با تزریق این اعتبار، سرعت اجرای پروژه افزایش قابل‌توجهی می‌یابد. نماینده اردبیل، نیر، سرعین و نمین در مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه می‌دهد: امیدواریم عملیات اجرایی این مسیر تا نقطه آغاز تونل‌ها، تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد. بدری می‌افزاید: استان اردبیل هیچ بزرگراه ارتباطی با استان‌های همسایه و مرکز کشور ندارد که این موضوع با توجه به نبود خطوط حمل‌ونقل ریلی و مشکلات فرودگاه اردبیل، نشان از عمق مشکلات ارتباطی استان دارد. وی اضافه می‌کند: علاوه بر دوبانده شده جاده سرچم، باید جدیت زیادی برای توسعه بزرگراهی در مسیرهای داخل استانی به‌کار گرفته شود.

کد خبر 618597

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار