آتش سوزی ترکیه در برخی مناطق به کنترل درآمده اما در مناطق جنوبی همچنان در حال پیشروی است.

ترکیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، سواحل جنوبی اروکی در ترکیه در حال سوختن است و در تپه‌های جنگلی منطقه ماناوگات آنتالیا، توده‌های دود غلیظ یکی پس از دیگری در آسمان ظاهر می‌شود.

هر بار که آتش جنگل تحت کنترل قرار می‌گیرد آتشی دیگر شعله می‌کشد. به اعتقاد بسیاری، این تازه‌ترین علامت از ورود جهان به دوران بحران آب و هوایی است.

بر اساس اطلاعات سیستم اطفای حریق جنگل‌های اروپا، طی شش روز گذشته، ۱۳۲ آتش‌سوزی مخرب در سواحل جنوبی و دیگر مناطق ترکیه در جریان بوده که بر اثر آن هشت نفر کشته و دست کم ۱۲۰۰ کیلومتر از مراتع و جنگل‌ها سوخته است.

تصاویری از آتش‌سوزی ترکیه | تعداد کشته شدگان به ۸ نفر رسید
آتش در مناطق نارنجی رنگ از کنترل خارج شده ولی مناطق زرشکی تحت کنترل نیروهای آتش نشان است.

در مورد علت شروع حریق بحث‌های زیادی مطرح است؛ بسیاری، از جمله برخی از سیاستمداران ترکیه معتقدند این آتش سوزی‌ها نتیجه «خرابکاری» است؛ برخی نیز به خشکسالی شدید و دمای بالای هوا توجه دارند.

آنتالیا، منطقه گردشگری، که متوسط ​​دمایی در حدود ۳۰ درجه سانتیگراد در این زمان از سال داشته در این هفته دمای بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد را تجربه کرده و در ۱۵ روز قبل نیز، ترکیه بالاترین درجه حرارت خود را، ۴۹.۱ درجه، در جنوب شرقی ثبت کرده است.

تصاویری از آتش‌سوزی ترکیه | تعداد کشته شدگان به ۸ نفر رسید

بسیاری از آتش سوزی‌ها جنگل‌های نزدیک مقاصد ساحلی محبوب گردشگران محلی و اروپایی، مانند بدروم و مارماریس، را در بر گرفته و مردم با هر وسیله‌ای که توانسته‌اند از منطقه فرار کردند. افزایش شدید درجه حرارت همچنین باعث آتش سوزی در بسیاری از مناطق جنوبی اروپا از جمله یونان، اسپانیا و ایتالیا شده است.

هواپیماها، آتش نشانان و کارگران جنگلداری به طور خستگی‌ناپذیری برای مهار شعله‌های آتش در حال مبارزه هستند و این در حالیست که چیزی بیشتر از ماسک‌های جراحی یکبار مصرف برای محافظت از ریه خود در اختیار ندارند.

روستاییان و مردم محلی نسبت به عدم آمادگی مقامات برای وقوع چنین مشکلی انتقاد دارند و آنها را بی‌مسئولیت می‌دانند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، و دیگر وزرای دولت در تعطیلات آخر هفته برای بررسی خسارات و تسلیت از برخی مناطق آسیب دیده دیدن کردند.

تصاویری از آتش‌سوزی ترکیه | تعداد کشته شدگان به ۸ نفر رسید

اردوغان قول داد دولت آسیب دیدگان را تحت حمایت مالی، شامل اجاره بها و به تعویق انداختن مالیات، تأمین اجتماعی و پرداخت اعتبارات بانکی و همچنین ارائه اعتبار بدون سود برای مشاغل کوچک می‌کند.

هواپیماهای اطفای حریق از ایران، اوکراین، روسیه و آذربایجان برای کمک بسیج شده‌اند و اتحادیه اروپا نیز گفت سه فروند دیگر نیز اعزام می‌کند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با ادامه یافتن گرمایش زمین وقوع چنین آتش‌سوزی‌هایی بیشتر خواهد شد.

کد خبر 618585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha