مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

آخرین نشست شورای مدیران ارشد شهرداری تهران در دوره پنجم مدیریت شهری شامگاه دیروز با حضور پیروز حناچی و مدیران شهری برگزار شد.

حناچی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، پیروز حناچی با اشاره به این که تلاش کردیم شهر را آرام  اداره کنیم، گفت: «خیلی زود به انتهای دوره پنجم رسیدیم و فرصت خدمت بیشتر و تلاش بیشتر شاید دیگر برای خیلی از ما مدیران در این مسند وجود نداشته باشد. این دوره در مقایسه با سال های قبل و بعد از  پیروزی انقلاب جزو سخت ترین دوره های مدیریت شهری و حاکمیت سیاسی بود و با شرایط جنگ تحمیلی نیز قابل مقایسه نبود چرا که با جنگ اقتصادی نابرابری مواجه بودیم و درآمدهای ارزی کشور در روزهای اول به صفر رسیده بود؛ ما هم در شهرداری تابع همین فضا بودیم و در همین فضا تلاش می کردیم. علاوه بر این پاندمی کرونا نیز به مشکلات اضافه شد و همه‌ اذعان داشتند که کرونا باعث کاهش درآمد شهرداری شد. اما خدا عنایت کرد و از این آزمون سربلند بیرون آمدیم که این مهم نتیجه تلاش صادقانه مدیران شهری بود.» شهردار تهران افزود:«در این دوره امکانات خاصی توزیع نکردیم و امکانات ویژه‌ای برای مدیران فراهم نکردیم و البته موفق به ایجاد تغییر ریل شدیم. »

او گفت:«در این دوره تلاش کردیم با مبانی نظری مشخص شهر را اداره کنیم، سندهای مصوب شهر را به‌رسمیت بشناسیم. در کلانشهرها میثاقی جز طرح تفصیلی و طرح جامع نداریم.»
حناچی با بیان اینکه تلاش کردیم حرف و عمل مان به هم نزدیک شود، گفت: «تجربیات جهانی نیز نشان می‌دهد اداره شهر باید به‌گونه‌ای باشد که همه مردم شهر به شکل برابر از مواهب آن برخوردار باشند و امکانات به صورت عادلانه توزیع شود. نسبت مصرف بودجه در شمال و جنوب شهر از  ۵۵درصد در شمال و  ۴۵ در جنوب که در گذشته وجود داشت برعکس شده و با توجه به اینکه  بارگذاری سنگین و  تراکم بالای جمعیت در جنوب تهران وجود دارد و  متناسب با آن خدمات ارائه نشده، میزان بودجه جنوب شهر را به ۵۵ درصد تغییر دادیم.»

حناچی گفت:« در این دوره وقتی شعار شهر انسان‌محور دادیم باید در عمل نیز برنامه‌های عملیاتی‌مان در همان راستا انجام می‌شد. برهمین اساس نسبت بودجه در حمل‌ونقل عمومی و مترو در این دوره حداقل ۳.۵ برابر پروژه های بزرگراهی بود. البته پروژه‌های بزرگراهی را تعطیل نکردیم و پروژه‌های نیمه‌کاره را ادامه دادیم و پروژه های سیویل را به نتیجه رساندیم.»

شهردار تهران با بیان این که حرف و عمل ما در امتداد هم بود، گفت:« نتیجه شهر انسان محور توسعه حمل و نقل عمومی و مسیرهای پیاده و دوچرخه است. در شهریور سال ۱۳۹۶ مردم تهران آلودگی و ترافیک را به عنوان اصلی‌ترین مشکلات تهران عنوان کردند و  تلاش کردیم به این دو خواسته جواب منطقی و معقول بدهیم.»

شهردار تهران اضافه کرد: «همه پروژه های نیمه کاره دوره قبل را به پایان رساندیم.آخرین مورد آن نیز پروژه شهید بروجردی بود که درگیر مشکل تملک بود که این مشکل روز گذشته حل شد. همچنین پروژه های جدیدی نیز آغاز شد که جنس متفاوتی داشت. بزرگترین پروژه عمرانی این دوره مسیر باغ راه حضرت فاطمه (س) و تبدیل فضای فوقانی راه آهن تهران تبریز به طول ۹ کیلومتر به قلمرو عمومی بود که فاز اول آن افتتاح شد. پروژه خیابان لاله زار نیز از جنس همین پروژه های انسان محور بود. »

او افزود:«سعی کردیم انضباط کالبدی در شهر مستقر شود و این اتفاق افتاده و پروانه‌ای برخلاف طرح تفصیلی مصوب صادر نمی‌کنیم. نتیجه بی برنامه حرکت‌کردن برج‌هایی است که در دوره‌های قبل ساخته شده و حتی به کمیسیون ماده۵  نیز برده نشدند و ماشین‌های امدادی نیز نمی توانند از میان آنها حرکت کنند. حدود ۵۷۰ ساختمان بلند ساخته شدند و در واقع مسیر بیراهه‌ای طی شد، اما تلاش کردیم این مسیر را اصلاح کنیم.»

شهردار تهران افزود:« توسعه عمومی در شهر را تعقیب کردیم، پروژه هایی مانند پلازای محور امیر کبیر، مسیر فوقانی راه آهن تهران تبریز و میدانگاه دولاب  زندگی و حس تعلق مکان را به شهر بر می‌گرداند. »

او با بیان این که برنامه کاندیداهای جدید و ترمینالوژی مورد استفاده در آن متاثر از برنامه‌های ارائه شده در این دوره است و انتظار داریم دوستان این برنامه را پیگیری کنند، افزود: «این مسئله بسیار  خوشحال‌کننده است و البته ضمانت اجرای آن مطالبه اجتماعی است. مطالبه ای  که می تواند جلوی تخریب باغات را بگیرد و فضای سبز را توسعه دهد.»

حناچی با گله و انتقاد از عملکرد صدا و سیما در پوشش اخبار شهرداری تهران گفت: «رفتار  صدا و سیما با ما نوسان داشت و این سازمان در حق شهرداری بی‌انصافی کرد. در حالی که پروژه را  شهرداری انجام می‌داد و افتتاح می‌کرد  با پیمانکار مصاحبه می کرد و نقش مدیران ما را نادیده می گرفت اما عزت و ذلت دست خدا است. باید یاد بگیریم از افرادی که صادقانه کار می کنند به موقع تقدیر کنیم.»

در ادامه مراسم حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شوراهای شهرداری تهران هم گفت:«اکنون «تهران شهری برای همه» دیگر یک شعار نیست، امری است برای رعایت عدالت اجتماعی برای همه شهروندان و تبدیل به یک دغدغه عمومی برای مردم شده است. تهران شهری است که شهروندان بر آن حکمرانی می‌کنند. این دوره مدیریت شهری با اشک‌ها و لبخندها همراه بود، از یک سو تحریم‌های کمر شکن آمریکا و از سوی دیگر مقابله با ویروس کرونا، اداره شهر را با مشکلات زیادی روبه رو کرد.»

او در ادامه گفت:«در این دوره مدیریت‌شهری آگاه شدیم که دیگر با فروش شهر دردهای شهر تهران دوا نمی‌شود. تهران شهری شد که به هویت فرهنگی، تاریخی و جغرافیای آن توجه شد و انسان محور اصلی برای برنامه‌های ما بود.»

کد خبر 618449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha