مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، گفت: فرزندخواندگی در خراسان رضوی، یکی از موفق‌ترین فرایندهای اجتماعی در بهزیستی بوده و سالانه قریب به ۵۰۰ فرزند به فرزندخواندگی داده می‌شوند، اما موضوع کودکان بدسرپرست، یکی از چالش‌های اصلی بخش شبه‌خانواده در بهزیستی است و حل آن، مستلزم همکاری‌ دستگاه‌های مسئول است.

واگذاری کودک

به گزارش همشهری آنلاین، شهره شاهرودی  با بیان اینکه کودکانی که با حکم قضایی از مراکز درمانی به بهزیستی ارجاع می‌شوند، فاقد هویت هستند، افزود: متأسفانه، برخی مراکز درمانی در هنگام ورود خانم‌های باردار در شرف زایمان به مرکز درمانی، مشخصات و هویت این خانم‌ها را به صورت دقیق ثبت نمی‌کنند و بعضا اگر کودک دچار مشکلات معلولیت جسمی، ذهنی یا مشکل دیگری باشد و خانواده به هر دلیلی او را در بیمارستان رها کند، کودک به عنوان بلاصاحب به بهزیستی ارجاع می‌شود.

وی با بیان اینکه اخیرا با دستور دادستان مشهد، مراکز درمانی موظف به ثبت مشخصات هویتی مادران باردار شده‌اند، اظهار کرد: با وجود این دستور، هنوز هم کودکان رها شده از مراکز درمانی با دستور قضایی به مراکز بهزیستی ارجاع می‌شوند که این مساله، ما را در خدمت‌رسانی به این کودکان دچار مشکل می‌کند چون روند هویت‌جویی و صدور شناسنامه، زمان‌بر است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: یک مسیر دیگر از ورود کودکان بلاهویت به بهزیستی، کودکان معلولی است که در معابر یا مراکزی مانند حرم مطهر رها می‌شوند، این گروه نیز پس از اقدامات انتظامی، با دستور قضایی به بهزیستی وارد می‌شود.

شاهرودی افزود: کودکان و مادران معتاد نیز یکی دیگر از طرق ورود کودکان بلاهویت به بهزیستی است که این گروه نیز از مراکز درمانی به بهزیستی ارجاع و سپس با دستور قضایی پذیرش می‌شوند.

وی از توافقاتی با دادستانی مشهد خبر داد و گفت: هر کودک یا مادری که به مراکز درمانی وارد شود، باید در دفتر بیمارستان ثبت هویت شود و اگر هم در بیمارستان رها شد، با همان هویت ثبت شده به بهزیستی ارجاع شود که والدینش نیز قابل ردیابی باشند.

شاهرودی ادامه داد: بیشتر کودکانی که در شیرخوارگاه علی‌اصغر هستند و شرایط واگذاری را ندارند جزو این گروه از کودکان هستند که ما به آنها بدسرپرست اطلاق می‌کنیم چون مشخص نیست که سرپرستان آنها چه کسانی هستند و چه زمانی می‌توان آنها را شناسایی کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: گروهی از این فرزندان نیز  کودکانی هستند که والدین‌شان به دلایل قضایی یا مجرمیت در زندان بسر می‌برند یا متواری هستند و کودک به عنوان بدسرپرست به بهزیستی ارجاع می‌شود.

شاهرودی اظهار کرد: کودکان بی‌سرپرست و غیر معلول، خیلی زود به فرزندخواندگی می‌روند و مشکلی در واگذاری آنها به خانواده وجود ندارد، اما فرزندان بدسرپرست، مشکلاتی دارند که به این سادگی قابل واگذاری نیستند و در نهایت، اگر تکلیف هویتی آنها مشخص نشد یا والدین آنها دچار مشکلات قضایی بودند بالاجبار به مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی فرستاده می‌شوند تا تحت نظر مربیان این مراکز، تربیت شوند.

کد خبر 618259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha