پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور آمریکا سندی را امضا کرده که هرگونه پیشنهادی را برای منع تسلیحات فضایی را رد می‌کند.

این سند که جورج بوش رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کرده می گوید که "آزادی عمل در فضا برای آمریکا به اندازه قدرت هوایی و قدرت دریایی اهمیت دارد." این سند هرگونه پیشنهادی برای منع تسلیحات فضایی را رد می کند. [سابقه موضوع]

به گزارش بی بی سی، آمریکا سیاست سرسختانه تازه ای را به منظور حفظ منافع خود در فضا و جلوگیری از دسترسی "دشمنانش" به آنجا برای مقاصد خصومت آمیز اتخاذ کرده است.

اما کاخ سفید گفت که این سیاست خواستار توسعه یا استقرار تسلیحات توسط آمریکا در فضا نمی شود.

با این حال برخی کارشناسان نظامی اخطار می دهند که آمریکا با رد پیوستن به مذاکرات در مورد سلاح های فضایی، به سوءظن های بین المللی در مورد اینکه چنین سلاح هایی خواهد ساخت دامن می زند.

نگرانی ماهواره ای

این سند 10 صفحه ای که استراتژی آمریکا در فضا را تبیین می کند می گوید که امنیت ملی آمریکا "شدیدا به توانایی های فضایی بستگی دارد و این وابستگی افزایش خواهد یافت."

در سند آمده است: "ایالات متحده حقوق، توانایی ها و آزادی عمل در فضا را برای خود محفوظ می دارد... و در صورت لزوم دشمنان را از استفاده از توانمندی های فضایی خصومت آمیز علیه منافع ملی آمریکا، منع خواهد کرد."

این سند همچنین مقاصد تجاری آمریکا در فضا را تشریح می کند و می گوید متعهد به تشویق و تسهیل کار صنعت رو به رشد سرمایه گذاری در فضاست.

نیک مایلز خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می گوید این نخستین بار در 10 سال گذشته است که آمریکا در سیاست فضایی خود تجدید نظر می کند، سندی که به گفته وی با صراحت لهجه تنظیم شده است.

این سند به نگرانی هایی که در یک گزارش سال 2001 توسط پنتاگون مطرح شده بود، حاکی از اینکه پیشرفت های فنی به دشمنان بالقوه آمریکا امکان خواهد داد عملکرد ماهواره های آمریکا را مختل کنند، پاسخ می دهد.

جزئیات طبقه بندی نشده سیاست فضایی آمریکا که در اینترنت منتشر شده می گوید که توانایی های فضایی، از جمله ماهواره های جاسوسی و سایر ماهواره های ارتباطی، برای امنیت ملی این کشور اهمیت اساسی دارند.

اما کاخ سفید گفت این سیاست پیش درآمدی بر استقرار تسلیحات در مدار زمین نیست و اینکه در اصول سیاست آمریکا تغییری داده نشده است.

بوش این سیاست را در ماه اوت تصویب کرد اما تا ماه اکتبر منتشر نشد.

رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق آمریکا، در جریان جنگ سرد پیشنهاد ایجاد یک سپر دفاعی در فضا با استفاده از لیزر یا فن آوری اشعه ذرات را برای "متوقف کردن و نابود کردن" موشک های اتمی پرتاب شده به سوی آمریکا داده بود.

با این حال آمریکا ابتکار عمل دفاع استراتژیک که به "استار وارز" (جنگ های ستاره ای) مصطلح شد را در سال 1993 کنار گذاشت.

کد خبر 6182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز