دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۸
۰ نفر

یک برسی جدید بزرگ در انگلیس نشان می‌دهد بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس ممکن است اثر منفی قابل‌توجهی بر هوش بگذارد.

BRAIN FOG

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این یافته‌ها با گزارش‌ها درباره به اصطلاح «مه‌آلودگی مغزی» (عدم تمرکز) در میان افرادی که دچار علائم درازمدت پس از مبتلا شدن به کووید-۱۹ هستند، تطبیق می‌کند.

این پژوهشگران داده‌هایی به دست آمده از ۸۱۳۳۷ نفر را که در سال ۲۰۲۰ «آزمون هوش انگلیس» را داده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. در میان این افراد حدود ۱۳۰۰۰ نفر ابتلا به کووید-۱۹ را گزارش کرده بودندو ۲۵۷ نفر از این افراد این آزمون را هم پیش و پس از عفونت انجام داده بودند.

به گفته پژوهشگران افرادی که قبلا دچار کرونا شده بودند، در انجام بخش‌هایی از آزمون که مربوط به استدلال، حل مسئله و طراحی فضایی بود، دچار مشکل شده بودند. این پژوهشگران این افراد را از لحاظ سن، تحصیلات و خلق‌وخوی کلی تطبیق داده بودند.

این پژوهگران نوشتند: «این نتایج با گزارش‌های دیگر درباره در افراد دچار «کووید-۱۹ طول‌کشنده» (long COVID) که در آنها به اصطلاح مه‌آلودگی مغزی، اشکال در تمرکز و اشکال دریافتن کلمات درست شایع است، مطابقت دارد.  دوره بهبودی از کووید-۱۹ ممکن است با مشکلاتی به خصوص در کارکردهای عالی‌تر یا اجرایی شناختی همراه باشد.»

بر اساس یافته‌های این پژوهشگران ظاهرا فراخنای حافظه کاری و پردازش عاطفی در این بیماران تحت تاثیر قرار نگرفته بود.

ظاهرا مشکلات شناختی در این بیماران با شدت بیماری در آنها ارتباط داشت. به گفته این پژوهشگران افرادی که در طول دوره بیماری به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شده بودند، بیشترین کاهش در ضریب هوش را پیدا کردند. ضریب هوش این افراد به طور میانگین ۷ نمره کاهش یافته بود.

این بررسی درک بیشتری از یک جنبه از مشکلات پساکرونایی –علائم طول‌کشنده آزارنده‌ای که افراد پس از رفع عفونت کروناویروس تا ماه‌ها همچنان درگیر آن باقی مانند- فراهم می‌کند، این علائم از جمله شامل تنگی نفس، سردرد، درد عضلات و مفاصل، سرگیجه و اشکال در تمرکز و تفکر (مه‌آلودگی مغزی) است.

کد خبر 618195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha