نخستین سافاری پارک حیوانات شمال ایران و دومین سافاری پارک حیوانات کشور با محوریت ببر قرار است با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مجموعه گردشگری الیمالات شهرستان نور ساخته شود.

سافاری پارک

به گزارش همشهری آنلاین، سافاری پارک حیوانات یکی از جاذبه‌های مهم و پرطرفدار گردشگری در برخی کشورهای دارای تنوع زیستی و جانوری است که به واسطه آن هزاران گردشگر و میلیون‌ها دلار سرمایه هر سال جذب جامعه میزبان می‌شود. در این مجموعه‌ها بر عکس باغ وحش که حیوانات در قفس هستند، گردشگران در خودروهای ایمن و محصور شده به محدوده حفاظت شده حیوانات می‌روند و از نزدیک به تماشای آن‌ها و زندگی‌شان در خارج از قفس می‌نشینند.

نخستین سافاری پارک کشور سال ۱۳۹۷ در قزوین با نام باراجین ساخته شده و پس از آن نیز اردیبهشت امسال در منطقه حصار کرج توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج افتتاح شد. حالا نیز یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعال در گردشگری مازندران تصمیم گرفته تا سومین سافاری پارک کشور را در جنگل‌های چمستان و مجموعه گردشگری الیمالات نور تاسیس کند.

سرمایه گذار مجموعه گردشگری الیمالات در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: تصمیم گرفتیم با توجه به ظرفیت‌های گردشگری طبیعی موجود در این منطقه و تنوع زیستی، مجموعه‌ گردشگری جذاب و منحصربه‌فرد بر مبنای طبیعت و حیات جانوری ایجاد کنیم که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داخلی و خارجی داشته باشد.

محمود جوانمرد اظهار کرد: هفت قلاده توله ببر برای این سافاری پارک مد نظر خریداری شده و در حال نگهداری هستند تا پس از تکمیل مجموعه و ایجاد محوطه حفاظت شده و ایمن، این سافاری پارک راه‌اندازی شود. وجود این ببرها نقطه عطفی برای سافاری پارک حیوانات الیمالات می‌شود و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. مهم‌تر این که نوع مواجهه گردشگران با حیات وحش از حضور در باغ وحش و اسارت در قفس حیوانات تغییر می‌کند. در واقع تلاش ما این است که مردم را با طبیعت آشتی داده و به دامن طبیعت بیاوریم.

وی افزود: ساخت مجموعه آغاز شده و تا کنون تیمارگاه و استخر با حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت و تکمیل است. امیدواریم مسئولان و دستگاه‌های مربوطه از جمله حفاظت محیط زیست در صدور مجوزهای لازم همکاری لازم را داشته باشند تا طبق برنامه‌ریزی انجام شده بتوانیم پیش برویم و نهایتا طی یک سال آینده شاهد بهره‌برداری از این سافاری پارک ببرها در الیمالات باشیم.

جوانمرد تصریح کرد: هدف ما ارتقاء جایگاه گردشگری و تغییر مسیر فعالیت در این حوزه به سمت گردشگری طبیعت‌محور است. تا کنون فرماندار و برخی مسئولان از جمله رئیس امور آب شهرستان همکاری و حمایت خوبی از سرمایه‌گذاری انجام شده در مجموعه الیمالات داشتند که امیدواریم این حمایت در سایر مسئولان نیز دیده شود.

سرمایه‌گذار مجموعه گردشگری الیمالات با اشاره به زمان‌بر بودن برخی فرآیندهای اداری صدور مجوزها خاطرنشان کرد: از حدود پنج ماه پیش مجموعه گردشگری الیمالات نور را تحویل گرفتیم و از یک ماه پیش نیز اجرای زیرساخت‌های گردشگری و رفاهی را بر اساس ضوابط آغاز کرده‌ایم. اما با گذشت پنج ماه از تحویل گرفتن مجتمع هنوز صدور مجوزها و تحویل اسناد به کندی انجام می‌شود که در پیشرفت پروژه مشکل و اختلال ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به آغاز اقدامات عمرانی در مجموعه افزود: تسطیح راه، نور پردازی و ایجاد برخی زیرساخت‌ها در حال انجام است. احداث اسکله ۲۵۰ متری در دریاچه نیز از دیگر برنامه‌های مد نظر برای این مجموع است. چشم‌انداز ما این است که با توجه به موقعیت مناسب الیمالات و جاذبه‌های گردشگری طبیعی منحصربه‌فردی که دارد، مجموعه‌ای شبانه‌روزی و با کیفیت در این منطقه برپا شود.

لزوم همکاری مدیران

مدیر مجموعه گردشگری الیمالات نور نیز در گفت‌وگو با همشهری درباره سافاری پارک ببر اظهار کرد: ببر می‌تواند در شرایط اقلیمی و طبیعی این منطقه زندگی کند و بستر مناسب برای نگهداری این حیوانات کاملا مهیا است.

سید مهدی حسینی افزود: توله‌ببرهای خریداری شده توسط مربیان آموزش می‌بینند و برای موارد خاص تربیت می‌شوند و سپس در محیط محصور با سه لایه حصار رهاسازی خواهند شد تا مردم با خودروهای مخصوص  از نزدیک آنها را مشاهده کنند و حتی و به ببرها غذا بدهند.

وی خاطرنشان کرد: توقع و خواسته زیادی از مسئولان نداریم و تنها از آنان همکاری و حمایت برای تسریع در صدور مجوزها و کاهش بروکراسی اداری را می‌خواهیم.

به گفته مدیر مجموعه گردشگری الیمالات، از ابتدای تحویل گرفتن مجموعه تا کنون ۲۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار شدند که این تعداد پس از تکمیل مجموعه به ۴۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به طور غیرمستقیم افزایش می‌یابد و اولویت جذب نیز با نیروهای بومی منطقه است.

کد خبر 618026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha