یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

فعالان صنعت گردشگری می گویند: طرح صیانت از حقوق کاربران در اینترنت و فضای مجازی که به مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی می‌انجامد ایران را از چرخه گردشگری جهان حذف می‌کند.

صنعت توریسم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، طرح «صیانت از حقوق کاربران اینترنت» که توسط برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی  تدوین و بررسی آن طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شده است، واکنش‌های متعددی در چند روز گذشته در جامعه ایران ایجاد کرد و بیشتر اظهارنظرها نیز در مخالفت با این طرح بود که به موجب آن شبکه‌های مجازی در ایران فیلتر یا از دسترس کاربران ایرانی خارج می‌شوند.

طرح نمایندگان مجلس به‌زعم فعالان بخش خصوصی که ۲سال است کرونا کسب‌وکارشان را با مشکل مواجه کرده است، فضای کسب‌وکار در بستر شبکه‌های مجازی را نیز از بین خواهد برد. اما طرح صیانت از حقوق کاربران اینترنت چه بر سر صنعت گردشگری ایران و فعالان شبکه‌های مجازی این عرصه خواهد آورد؟

هشدار حذف ایران از چرخه گردشگری جهان

حسن تقی‌زاده انصاری، رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران نخستین فعال عرصه گردشگری بود که نسبت به خطر این طرح در حذف ایران از چرخه گردشگری جهانی هشدار داد.
انصاری در گفت‌وگو با همشهری نیز بر همین اظهارات تأکید کرد و گفت: معرفی ایران از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در حال انجام است و اگر پهنای باند اینترنت در ایران ضعیف شود و نتوان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد یا مسیرهای ارتباطات جهانی مسدود شوند، صنعت گردشگری ایران نیز حذف خواهد شد.

به‌گفته حسن تقی‌زاده انصاری، بسیاری از ایرانی‌ها و علاقه‌مندان به گردشگری و جاذبه‌های کشور و دوستداران میراث‌فرهنگی و طبیعی کشور در پویش‌های مردمی فیلم و عکس‌های بسیاری از جاذبه‌های گردشگری ایران تولید و در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌کنند که نباید اجازه داد این فرصت از دست برود. به‌گفته او، گردشگران خارجی نیز از تمام ظرفیت‌های اینترنت برای جست‌وجوی مقصد گردشگری خود استفاده می‌کنند. آنها در موتورهای جست‌وجوگر ازجمله گوگل در مورد ایران و جاذبه‌های گردشگری‌اش جست‌وجو ‌کرده و بعد نسبت به سفر اقدام می‌کنند. وقتی موتورهای جست‌وجوگر در ایران مسدود شوند، چگونه می‌توان نسبت به جذب گردشگران خارجی اقدام کرد؟

رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران تأکید کرد: اگر قرار باشد ایران در صنعت گردشگری در جهان رقابت کند، باید از ابزارهای جهانی هم استفاده کند. وگرنه امکان رقابت با کشورهای دیگر بدون ابزارهای جهانی ممکن نیست.

به‌گفته حسن تقی‌زاده انصاری، وقتی اینترنت در زمان گرانی بنزین قطع شد، کشورهای خارجی که به مقصد ایران تور داشتند، نگران شدند و حتی گردشگران خارجی که در ایران حضور داشتند و با خانواده خود در شبکه‌های مجازی در ارتباط بودند نیز از قطع اینترنت نگران شدند.

رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران با اعلام اینکه اگر ابعاد طرح صیانت از حقوق کاربران در اینترنت در حوزه فرهنگسازی و آموزش باشد شاید در کسب‌وکارهای اینترنتی و ارتباطات مشکلی ایجاد نشود، اما اگر هدف از طرح محدودکردن شبکه جهانی اینترنت باشد، قطعا تبعات سنگینی برای صنعت گردشگری خواهد داشت.

انصاری پیش‌تر نیز در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، اعلام کرد که طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران اینترنت در تضاد با پروژه مقابله با «ایران‌هراسی» است و با اجرای آن ایران از چرخه گردشگری جهان حذف می‌شود. به‌گفته او، بیش از ۹۰ درصد جذب گردشگران و آشنایی علاقه‌مندان به سفر، از طریق فضای مجازی اتفاق می‌افتد و در دنیای امروز نیز گردشگران بدون تحقیق مقصدی را برای سفر انتخاب نمی‌کنند و شناخت آنها هم از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محقق می‌شود. بنابراین اگر این فضا محدود شود، بازار گردشگری ایران از دست می‌رود و این طرح به نفع کشورهای همسایه و رقیب ایران در صنعت گردشگری خواهد بود و ایران را از فهرست کشورهای مقصد گردشگری حذف می‌کند.

آنطور که رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران گفته است، با محدودکردن اینترنت بین‌المللی در ایران، سایت‌های رزرواسیونِ پروازها، هتل‌ها و خدمات مسافرتی نیز دچار چالش و اختلال می‌شوند.

تأثیر منفی طرح صیانت بر صنعت گردشگری ایران

پویان رفیعی‌شاد، نایب‌رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز با اعلام اینکه اگر طرح صیانت منجر به مسدودشدن و حذف شبکه‌های اجتماعی شود، خسارت زیادی بر فضای کسب‌وکارهای اینترنتی گردشگری خواهد داشت، به همشهری گفت: فضای گردشگری و کسب‌وکارها به سمت اینترنت و شبکه‌های مجازی رفته است و اکنون فعالان کسب‌وکارها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در حال خرید و فروش تورها و حتی عرضه محصولات هستند. به‌گفته او، فعالیت‌های مرتبط با تبلیغات و مخاطب‌شناسی و بازارشناسی در فضای مجازی شکل گرفته است. وی افزود: فعالیت گردشگری در بستر فضای مجازی در تورهای داخلی و خروجی کاملا نهادینه شده ‌که اگر این فضا مسدود شود، تمام تلاش‌ها به بن‌بست می‌رسد و تمام سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش نیروی انسانی در بستر وب و فضای مجازی از دست می‌رود.

پویان رفیعی‌شاد با اشاره به تأثیر منفی حذف ایران از فضای اینترنت جهانی و مسدودشدن شبکه‌های مجازی در گردشگری ورودی کشور اعلام کرد: شرکت‌های ایرانی با شرکای خود در کشورهای خارجی در مسیر جذب گردشگر به ایران در بستر شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستند و اگر قرار باشد موتورهای جست‌وجوگر در ایران حذف و مسدود شوند، آن‌وقت گردشگر خارجی یا شرکت‌هایی که از این مسیر به جست‌وجو درباره مقاصد گردشگری ایران می‌پردازند، به بن‌بست می‌خورند و گردشگری ورودی نیز تعطیل می‌شود. این فعال گردشگری تأکید کرد: در شرایطی که باید درهای ایران به روی گردشگران باز باشد و در جهت شناساندن فرهنگ غنی ایران و عرضه جاذبه‌های گردشگری کشور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و بستر اینترنت جهانی بیش از گذشته فعال باشیم، فاصله‌گرفتن از دهکده جهانی نه‌تنها صنعت گردشگری ایران را دچار مشکل می‌کند که بر صنایع دیگر نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

۹۰ درصد رزرو تورها و انتخاب مقصد گردشگری در فضای اینترنت انجام می‌شود

لیلا اژدری، مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی در توضیح فعالیت‌های گردشگری در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به همشهری گفت: با وجود سرعت کم و پوشش ناقص اینترنت در ایران بیشتر فعالیت‌های حوزه گردشگری از طریق تلفن‌های همراه، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است. این مقام مسئول در معاونت گردشگری افزود: گردشگران تمامی مقاصد گردشگری خود را از طریق اینترنت جست‌وجو می‌کنند و اگرچه تحریم‌ها باعث شد رزرو تورها و هتل‌های ایران به‌طور کامل انجام نشود، اما در همین شرایط نیز ۹۰ درصد رزرو تورهای گردشگری ایران به‌صورت آنلاین با بهره‌گیری از بستر اینترنت جهانی صورت می‌گیرد. بیشتر خرید تورها و انتخاب مقصد نیز از طریق شبکه‌های مجازی و وب‌سایت‌ها انجام می‌شود.

او با اشاره به ورود کسب‌وکارهای جهان به فضای مجازی به‌خصوص پس از همه‌گیری کرونا به برگزاری آنلاین نمایشگاه‌های بزرگ گردشگری جهان و افزایش ارتباطات جهانی بخش گردشگری با بهره‌گیری از فضای اینترنت و شبکه‌های مجازی، افزود: بنده هیچ اطلاعی از جزئیات طرح صیانت از حقوق کاربران در اینترنت و فضای مجازی ندارم اما تصور اینکه روزی دسترسی به اینترنت در ایران قطع شود و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مسدود شود، غیرممکن است، چون هیچ کشوری چنین رفتاری نخواهد کرد و بنابراین معتقدم آنچه در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران در اینترنت و فضای مجازی مطرح شده، یک سوءتفاهم است و بعید است چنین اتفاقی در ایران رخ دهد.

کد خبر 617959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha