تمام آنچه که در بازار ارز، موجبات کاهش قیمت دلار را فراهم کرده بود حالا روندی معکوس را طی می کند به طوری که افزایش قیمت دلار از پنجشنبه گذشته و در حالی که بازار به صورت رسمی تعطیل بود، شدت گرفت و امروز نیز افزایش قیمت در صرافی های بانکی، به طور رسمی مهر تاییدی بر این موضوع زد.

بازار ارز

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت دلار در واکنش به کاهش چشم انداز توافق در وین، روندی افزایشی در پیش گرفته است به طوری که روز پنجشنبه که بازار به صورت رسمی تعطیل بود قیمت دلار در معاملات غیر رسمی از ۲۶ هزار تومان نیز عبور کرد.

اما امروز نیز قیمت دلار در صرافی های بانکی روندی افزایشی را طی کرد و وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد تا روند افزایش شدید قیمت آن، صورتی رسمی به خود بگیرد.

به گفته فعالان بازار، تعویق در دستیابی به نتیجه در مذاکرات مرتبط با بازگشت ایران و آمریکا به  برجام  مهم ترین دلیلی است که موجب افزایش تعداد خریداراران در بازار ارز و به تبع آن افزایش قیمت ها در این بازار شده است.

خبرهای منتشر شده درباره مذاکرات وین که هم اکنون متوقف شده است، موجب تقویت انتظارات افزایشی در بازار ارز شده است. در این میان، برخی اخبار نیز از امکان افزایش تحریم ها علیه ایران، حکایت دارد که خود در آتش افزایش قیمت ها می دمد.

رئیس سابق کانون صرافان ایران در این خصوص به همشهری آنلاین گفت: طولانی شدن مذاکرات مرتبط با برجام و تضمین هایی که طرفین از یکدیگر خواسته‌اند همزمان با تعویق مذاکرات، موجب تغییر پیش‌ بینی ها درباره نتیجه نهایی مذاکرات برجام شده است. همین موضوع موجب شد تا موجی در بازار ارز ایجاد شود که ما از پنجشنبه گذشته شاهد تاثیرگذاری بیشتر آن  بر بازار ارز بودیم.  

کامران سلطانی زاده ادامه داد: متوقف شدن مذاکرات به طور موقت یا حتی پیش بینی برای طولانی شدن آن و یا هر مسئله و روند دیگری که بر برجام اثر بگذارد و آن را به مخاطره بیندازد، به شدت بازار ارز در کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. این مسئله اینچنین به بازار القا می کند که احتمالا تحریم ها برداشته نمی شود و یا حتی ممکن است تشدید شود، پول های بلوکه شده ایران آزاد نخواهد شد و یا اینکه احتمالا باز هم نخواهیم توانست نفت را با قیمت مناسبی به فروش برسانیم.

وی افزود: همه این مسائل به معنای افزایش دوباره قیمت دلار است که حالا ما شاهد آن هستیم. هجوم خریداران به بازار برای حفظ ارزش پول خود.

سلطانی زاده درباره اینکه قیمت دلار ممکن است به چه رقمی برسد، گفت: اگر روندی که در برجام وجود داشت به نتیجه نرسد، هجوم خریداران دلار برای تبدیل سرمایه خود، افزایش خواهد یافت و با این اوصاف مجددا قیمت دلار را  در رقم های بالاتری مشاهده خواهیم کرد.

رئیس سابق کانون صرافان ایران از مردم خواست تا در شرایط فعلی، به بازار دلالی دامن نزنند و خریدهای خود از صرافی های رسمی در قیمت های منطقی تر و با فاکتور انجام دهند.

به گزار ش همشهری آنلاین قیمت دلار در صرافی های بانکی امروز  امروز و در اولین روز کاری هفته با قیمت فروش ۲۴ هزار و ۷۰۱ تومان باز شد اما طولی نکشید که قیمت آن در اعلام های بعدی افزایش یافت به طوری که در ساعت تنظیم این گزارش _حوالی ساعت ۱۴_ به ۲۵ هزار و ۲۰۶ تومان رسید.  

در حال حاضر قیمت خرید و فروش دلار در صرافی های بانکی به ترتیب ۲۴ هزار و ۷۰۷ تومان و ۲۵ هزار و ۲۰۶ تومان اعلام شده است.  همچنین قیمت خرید و فروش یورو نیز در صرافی های بانکی به ترتیب ۲۸ هزار و ۹۵۷ تومان و ۲۹ هزار و ۵۴۲ تومان اعلام شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت دلار در صرافی های رسمی ۲۵ هزار و ۶۳۰ تومان و قیمت یورو ۲۹ هزار و ۶۹۰ تومان بوده است.

قیمت دلار در بازار آزاد نیز امروز به ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. قیمت یورو در بازار آزاد نیز ۳۰ هزار و ۳۵۰ تومان است.

کد خبر 617853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • فاطمه IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 0
    فقط بلدن مردم رو سر کار بزارن خدا ازتون نگذره اینجور این ملت رو آزار میدین
  • AE ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 0
    سپرده گذاری در بانک هیچ گونه سودی ندارد و ارزش پول را به شدت کاهش می دهد.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 2
    اقتصاد بادی. بر اساس باد قیمت دلار بالا پایین میره. اروپایی های گشنه گدا اگر ارزش یورو در مقابل سایر ارزها پایین بیاد خودشون رو می کشن. حالا اینجا چند تا دلال مفت خور و بیسواد و بی هنر سکان اقتصاد مملکت رو دستشان گرفتن. من مطمئن هستم اگر از اینهایی که تو صف دلار وامیستن مصاحبه بگیرید هیچ اندیشه و فکری برای پیشرفت کشورشان ندارن و فقط به مفت خوری فکر میکنن. تعجبه که چرا دولت راه مفت خوری رو نمیبنده!