مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

فقط ۲۰درصد از آب موردنیاز استان البرز از ۲سد بزرگ امیرکبیر و طالقان تأمین می‌شود.

سد کرج

به گزارش همشهری آنلاین، در روزهای اخیر قطع آب و برق در بسیاری از استان‌های کشور و به‌ویژه البرز به مهم‌ترین معضل روزانه مردم پس از همه‌گیری ویروس کرونا تبدیل شده‌است؛ چالشی که اگرچه اکنون با اقدام‌های انجام شده ازسوی مسئولان استانی و کشوری فروکش کرده، اما ترس از ادامه یافتن چنین روندی در روزهای گرم پیش‌رو به نگرانی‌های مردم دامن می‌زند.
به گزارش همشهری، اینها درحالی‌است که استان البرز از ۲سد بزرگ امیرکبیر و طالقان برخوردار است، اما فقط ۲۰درصد از آب موردنیاز این استان از این منابع عظیم آبی تأمین می‌شود و بقیه آب موردنیاز استان، از منابع زیرزمینی، ازجمله ۵۲۰چاه در نقاط مختلف البرز، به دست می‌آید.
برداشت آب از چاه‌های یاد شده فقط به وسیله پمپ‌ها امکان‌پذیر است که قطع برق در روزهای اخیر به از کارافتادن پمپ‌ها و درنهایت قطعی آب منجر می‌شد که همین موضوع در کنار قطعی برق، باعث سخت‌تر شدن شرایط زندگی برای بیشتر مردم استان و به‌ویژه اهالی فردیس، اشتهارد و نظرآباد شد.

 دغدغه این روزهای مردم اشتهارد
فرماندار اشتهارد دراین باره گفت: درحال‌حاضر بزرگ‌ترین دغدغه مسئولان و اهالی این شهرستان، تأمین آب است و باید با همکاری و همدلی و همچنین استفاده از همه ظرفیت‌های موجود، این مشکل را به‌زودی رفع کرد.
«فرهاد شیبک» اظهارکرد: معضل کم‌آبی امسال، با کاهش نزولات آسمانی دراین منطقه، بیش از پیش به مشکلات این حوزه دامن زده‌ و صنعت این شهرستان را هم تحت تأثیر قرار داده‌است.
وی ادامه‌داد: تلاش استانداری البرز و مدیران عالی استان برای رفع دغدغه صنعتگران و مردم این منطقه در جلسه‌های مختلف استانی و کشوری قابل تقدیر است و این تلاش‌ها به‌زودی نتیجه خواهد داد و منابع آبی که درنظر گرفته شده‌است، مشکل آب این شهرستان را رفع می‌کند.

مشکلات زیرساختی
منابع آبی درنظرگرفته شده‌ای که فرماندار اشتهارد از آن یاد می‌کند، تخصیص و اجازه برداشت ۲برابری آب از سدهای استان است که وزیر نیرو سال گذشته دستور آن را ابلاغ کرده بود که براساس آن، استان البرز مجوز برداشت سالانه ۵۵میلیون مترمکعب آب از سدهای کرج و طالقان را دریافت کرد. سهم قبلی استان از منابع آب‌های سطحی این 2سد، ۵۵میلیون مترمکعب بود که این میزان به ۱۱۰میلیون مترمکعب افزایش یافت. حال اینکه چرا با گذشت این همه مدت، البرزی‌ها از این سهمیه بی‌نصیب هستند، سئوالی است که مدیر دفتر مطالعات کاهش منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در گفت‌وگو با همشهری به آن پاسخ داد و گفت: برداشت آب از سدها برای هر زمانی که تصمیم گرفته شود، امکان‌پذیر است؛ چنانکه اکنون در مواردی این کار درحال انجام است.

«سعید نقدی» افزود: اگرچه میزان آبی که درحال برداشت است، جوابگوی نیاز استان نیست، اما نشان دهنده این است که دستور وزیر نیرو به مرحله اجرا درآمده‌است.

وی دلیل عدم تحقق صددرصدی طرح برداشت آب‌ از سدهای استان و به‌تبع آن، خارج نشدن چاه‌ها و منابع زیرزمینی از مدار برداشت را مربوط به فراهم نبودن زیرساخت دانست و بیان‌کرد: شرکت آب منطقه‌ای یک وظیفه دارد که آن هم تأمین و تولید آب و تحویل دادن آن به شرکت آبفاست. شرکت آبفا هم وظیفه ایجاد و توسعه شبکه آب‌رسانی را دارد تا آب موردنیاز را به دست مشترکان برساند؛ مشکل دقیقا در فراهم نبودن امکانات آبرسانی است.

دلیل تأخیر در توسعه شبکه آب‌رسانی
مدیر دفتر مطالعات کاهش منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان البرز ادامه داد: ظرفیت تصفیه‌خانه شماره۲ کرج افزایش یافته و تصفیه‌خانه شماره۳ و تصفیه‌خانه طالقان نیز در دست ساخت هستند و باید به مرحله بهره‌برداری برسند تا بتوان آب‌ سدها را بعد از تصفیه، به شبکه آبرسانی منتقل کرد.
وی تصریح‌کرد: دلیل این تأخیر را باید از شرکت آبفا پیگیری کرد، اما یکی از عوامل مهم، رشد جمعیت و سرازیر شدن جمعیت مهاجران به استان البرز است که رشد این جمعیت سریع‌تر از توسعه شبکه‌آبرسانی استان است. نقدی اضافه‌کرد: مطالعات رینگ سراسری آب‌رسانی به همه نقاط استان انجام شده و براساس نتایج آن، اولویت آب‌رسانی با ضلع غربی استان؛ یعنی شهرهای فردیس، اشتهارد و نظرآباد است.

شرایط نامطلوب فردیس
اینها درحالی‌است که معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امورعمرانی فرماندار فردیس هم گفت: تمهیدها و اقدام‌های لازم در راستای مدیریت هرگونه بحران احتمالی در فصل گرما، به‌ویژه قطعی آب و برق شهرستان، باید هرچه زودتر اندیشیده شود.

«بهزاد پرویزی» اظهارکرد: روند افزایشی مصرف آب و برق، به‌همراه چالش همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، نگرانی‌هایی را در زمینه امکان تأمین به‌موقع برق ایجاد کرده‌است. بنابراین عبور از این بحران مستلزم مشارکت مردم و به‌ویژه بخش تولید و صنعت این شهرستان در صرفه‌جویی مصرف برق است.

پرویزی اضافه کرد: با کلنگ‌زنی خط انتقال آب سطحی از جهان‌نما به شهرستان فردیس، بخش زیادی از مشکلات کمبود آب در منطقه رفع خواهد شد و تا زمان نهایی شدن این کار، ناگزیر به استفاده از ژنراتورها در زمان قطع برق برای پمپاژ آب چاه‌ها هستیم.

مزایای برداشت آب از منابع سطحی
برداشت ۱۱۰میلیون مترمکعبی آب از سدهای البرز بی‌شک می‌تواند از چند جنبه برای این استان حائز اهمیت باشد؛ براساس اطلاعاتی که روابط عمومی شرکت آبفای استان البرز در اختیار همشهری قرار داده‌است، با اجرای کامل طرح بهره‌برداری آب از منابع سطحی، چاه‌های برداشت آب در مناطق فردیس که اکنون به ماسه رسیده و چاه‌های اشتهارد که لب‌شور شده وهمچنین چاه‌های نظرآباد از مدار برداشت خارج می‌شوند.

براین اساس، اکنون ۱۷میلیارد تومان برای انتقال آب سد طالقان به تصفیه‌خانه طالقان سرمایه‌گذاری شده‌است. همچنین چندین فلمن (چاه‌های کم‌عمق و با دهانه گشاد) در حاشیه رودخانه کرج ایجاد شده که از طریق این سازه‌ها، ۵میلیون مترمکعب آب درسال برداشت و به شبکه آب‌رسانی منتقل می‌شود. همچنین این فلمن‌ها در منطقه گوهردشت نیز درحال ساخت است که درصورت اجرای کامل، توان تأمین ۱۶میلیون مترمکعب آب را دارد.

کد خبر 617810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha