مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان گفت: دستگاه‌های اجرایی و وزارت نیرو از مطالعات زمین شناسی در پروژه‌های عمرانی و لایروبی تالاب‌ها بهره بگیرند.

تالاب

مسلم امانی، با اشاره به مطالعات رسوب شناسی در تالاب‌های گیلان به همشهری آنلاین افزود: رودخانه‌های پسیخان، قلعه رودخان و گوهررود از بیشترین دبی آب در حوضه آبریز تالاب انزلی برخوردارند که می‌توانند رسوبات زیادی را با خود حمل کنند.

وی تأکید کرد: مطالعات رسوب شناسی که در 10 منطقه تالابی و مانداب‌های استان انجام شد می‌تواند به دستگاه‌های اجرایی گیلان در بحث حفظ و احیای تالاب‌ها قبل از اجرای هر گونه عملیاتی در لایروبی کمک کند. علیرغم اینکه در این مطالعات سن زمین شناسی منطقه، نوع ذرات رسوب و نرخ رسوب گذاری در محیط‌های مختلف تالابی مشخص شده اما تاکنون دستگاه‌های اجرایی از این مطالعات استفاده نکرده‌اند. این در حالیست که متولی امر داده‌های اصولی رسوب شناسی، سازمان زمین شناسی است که می‌تواند به عنوان بازوی مشورتی دستگاه‌های اجرایی باشد.

مدیرکل زمین شناسی درباره مطالعات رسوب تالاب انزلی اظهار کرد: در مطالعات این حوزه 6 تیپ رسوبی شناسایی و نمونه برداری شده که بیشترین رسوبات این تالاب مربوط به ماسه و کمی گراول بوده است .

امانی تأکید کرد: آگاهی از جنس و نوع رسوبات در بحث احیای تالاب و منابع اقتصادی و مصالح ساختمانی دارای اهمیت زیادی است.

 وی از مطالعات رسوب شناسی در قسمت‌های مختلف تالاب انزلی، سیاه کیشم، تالاب گمشده انزلی درداخل خود شهرانزلی و تالاب عینک، مانداب سقالکسار، تالاب امیرکلایه و بوجاق، سد سفیدرود، تالاب استیل خبر داد.

کد خبر 617363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha