سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

درگیری‌های قومی بین دو ایالت آسام و میزورام در هندوستان به خون کشیده شده و وزرای این ایالت‌ها خواستار مداخله مقامات کشوری شده‌اند.

پلیس هند

به گزارش همشهری آنلاین، تنوع قومیتی و منابع سرشار شبه جزیره هندوستان بهانه‌ای در دست جدایی طلبان است و این درگیری‌های قدیمی بارها به خون کشیده شده است. اتفاقاتی که باور آنها برای مخاطبان بالیوود دشوار است اما بخشی از خاطرات و اخبار این کشور ثروتمند است.

در خبری الجزیره از کشته شدن پنج پلیس در درگیری بین دو ایالت هند نوشت؛ همچنین بیش از ۵۰ نفر دیگر نیز آسیب دیده‌اند و رهبران آسام و میزورام یکدیگر را به خاطر خشونت مرگبار سرزنش می‌کنند.

رهبران آسام و میزورام، دو طایفه همسایه، که چندین دهه درگیر مرزهای خود بوده‌اند یکدیگر را مقصر خشونت‌های مرگبار می‌دانند.

از ماه گذشته هنگامی که مقامات میزورام ادعا کردند پلیس آسام یک پست مرزی را تصرف کرده، تنش بین دو ایالت بالا گرفته است.

در این ماجرا، به ادعای میزورامی‌ها، پلیس آسام به وسایل نقلیه آسیب رسانده و به غیرنظامیان غیر مسلح از جمله یک زوج توریست حمله کرده است.

هر دو گروه اقدام به راه اندازی کمپین رسانه‌ای در فضای مجازی کرده‌اند و ویدئوهایی را به اشتراک می‌گذارند که نشان می‌دهد غیرنظامیان مسلح به باتوم با پلیس درگیر و خودروها واژگون می‌شوند.

سران دو گروه در توئیتر خواستار مداخله وزیر کشور هند شدند که وی نیز با تماس‌هایی سعدی در پایان دادن به خشونت‌ها دارد.

میزورام تا سال ۱۹۷۲ بخشی از آسام بود. در سال ۱۹۸۶ استقلال پیدا کرد و این تنش‌ها بر سر منطقه‌ایست که بیش از ۱۰۰ سال است در اختیار مردم میزورام است اما آسامی‌ها اصرار دارند این یک قطعه زمین بزرگ به زور تصرف شده است.

آسام توسط حزب بهاراتیا جاناتا (BJP)، حزب نخست وزیر نارندرا مودی، اداره می شود و حزب منطقه‌ای متحد با BJP نیز مسئولیت اداره میزورام را برعهده دارد.

این منطقه، در شمال شرق، دور از دسترس و سرشار از منابع است که از زمان استقلال هند در سال ۱۹۴۷ کانون داغ تنش‌های قومی بوده است و ده‌ها قبیله و نیروهای شورشی خواستار خودمختاری یا استقلال بیشتر از هند شده‌اند.

مرزهای بین  هفت قبیله در این منطقه به وضوح مشخص نیست و همین امر منجر به اختلافات و درگیری‌های خونین در مورد زمین و دارایی‌ها می‌شود.

کد خبر 616986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha