شرکت آلمانی بیونتک می‌خواهد بر اساس موفقیتش در ساختن واکسن کرونا بر اساس فناوری ژنتیکی mRNA از همین شیوه برای ساختن واکسن‌هایی برای مالاریا، سل و بیماری‌های عفونی دیگر و نیز سرطان استفاده کند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بیونتک قصد دارد کارآزمایی بالینی این واکسن بر اساس فناوری mRNA برای مالاریا را تا پایان سال ۲۰۲۲ شروع کند.

این شرکت مستقر در شهر ماینتس آلمان که در طول ده ماه با همکاری شرکت آمریکایی فایزر، واکسنی برای کرونا ساخت، روز دوشنبه همچنین اعلاک کرد در حال بررسی تولید واکسن در آفریقا است تا ظرفیت تولیدی واکسن در ین قاره را بالا ببرد.

دانشمندان در سراسر جهان دهه‌ها است که به دنبال ساختن واکسنی برای پیشگیری از مالاریا، بیماری انگلی منتقل‌شونده بوسیله پشه، هستند که هر سال باعث مرگ بیش از ۴۰۰۰۰۰ نفر –عمدتا نوزادان و کودکان جوان در فقیرترین بخش‌های آفریقا- می‌شود.

اویگور شاهین، مدیر عامل شرکت بیونتک می‌گوید مالاریا یک عفونت پیچیده است که انگلی آن را ایجاد می‌کند که از شناسایی شدن بوسیله دستگاه ایمنی می‌گریزد و هدفش ساختن واکسنی است که باعث شود این واکسن از همان آغاز بوسیله دستگاه ایمنی قابل‌شناسایی شود و سلول‌های دفاعی به آن حمله کنند.

واکسن‌های mRNA (RNA پیامبر) بدن را به ساختن پروتئینی وا می‌دارند که بخشی از عامل بیماری‌زا است و پاسخ ایمنی را برمی‌انگیزد. این واکسن‌ها نسبت به واکسن‌های سنتی‌ سریع‌تر ساخته می‌شود و به طور نسبتا ساده قابل‌تطبیق دادن هستند.

تنها واکسن تاییدشده برای مالاریا به نام Mosquirix را  شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین پس از سال‌های کارآزمایی بالینی در چندین کشور آفریقایی ساخته است، اما این واکسن اثربخشی حدود ۳۰ درصد دارد.

بیونتک همچنین قصد دارد که کارآزمایی بالینی برای یک واکسن نامزدشده برای سل بر اساس فناوری mRNA را در سال ۲۰۲۲ شروع کند و همچنین با گروهی از شرکت‌های همکار واکسن‌هایی با استفاده از همین فناوری بر ضد ۹ بیماری عفونی متفاوت و نیز سرطان بسازد.

در همین زمینه:

کد خبر 616971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha