مجموع نظرات: ۵
دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

در این مقاله قدم به قدم به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توان پانل‌های گچی را به سقف چسباند. در ادامه با مراحل کار، نکات و ابزار مورد نیاز کار آشنا خواهید شد.

image.png

چسباندن پانل گچی به سقف، کاری نه چندان سخت و جالب به نظر می‌رسد امّا اگر نکاتی را رعایت نکنید، کل کار به مشکل برمی‌خورد. با انجام این کار، در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود و نیازی به افراد دیگر نخواهید داشت. نحوۀ اندازه گیری، نقطۀ شروع کار و ابزار و وسایل مورد نیاز، همه و همه در این مقاله بررسی شده است. با ما همراه باشید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت کناف را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال یافتن اجراکننده کناف در تهران باشید می‌توانید سفارش برای کناف ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

نحوه نصب کناف بر روی سقف قبلی:

نصب پانل بر روی سقف‌ قبلی کاملاً امری امکان‌پذیر است ولی قبل از شروع به کار، بایستی از محل قرارگیری تیرآهن‌ها مطمئن شوید. این امر برای اتاق‌های طبقات بالاتر، با اندازه‌گیری فواصل بین تیرآهن‌های سقف قابل انجام است. برای اتاق‌های طبقۀ پایین، ابتدا باید با یک سوراخ کن سقف را سوراخ و یا کفپوش را از زمین جدا کنید. فواصل بین تیرآهن‌ها را با قطعه‌ای گچ علامت بزنید. گزینه‌ای بعدی این است که سقف قبلی را کاملاً جدا کنید تا تیرآهن‌ها نمایان شوند. این گزینه را در اولویت قرار دهید زیرا بعداً نیاز چندانی به بنایی پیدا نخواهید کرد.

نحوه نصب کناف بر روی سقف جدید:

نصب پانل گچی بر روی سقف جدید، بسیار راحت انجام می‌شود. این کار بهتر است دو نفره انجام شود؛ یکی پانل را در محل مناسب نگه داشته و شخص دیگر آن را پیچ کند. البته می‌توانید این کار را تک نفره و به کمک قطعاتی چوبی نیز انجام دهید. 

ابزار و وسایل مورد نیاز اجرای کناف و سقف کاذب:

  • قطعات چوبی اره شده به ابعاد ۵۰ در ۵۰ میلی‌متر برای بین پانل‌ها
  • قطعه چوب برای نگه داشتن پانل
  • پانل گچی ۱۲.۵ میلیمتری با لبه‌های اریب
  • پیچ‌های مخصوص تخته گچی ۳۸ میلی‌متری
  • چسب مشبک مخصوص گچ
  • فیلر
  • سنباده (۱۲۰ گرید)
  • متر
  • ماله زاویه دار
  • چوب بست، سه پایه، الوار و یا صفحات آلومینیومی برای اینکه روی آن بایستید و به سقف تسلط داشته باشید.
  • ماسک
  • عینک ایمنی
  • کاتر
  • پیچ گوشتی برقی
  • تراز
  • مداد
  • ارۀ چوب

مراحل انجام کار نصب کناف:

اگر سقف موردنظر شیب‌دار نیست، می‌توانید با اندازه‌گیری کف، به اندازۀ سقف دست پیدا کنید. طول و عرض اتاق را اندازه بگیرید و در هم ضرب کنید تا مساحت کف به دست آید. پانل‌های گچی معمولاً در اندازه‌های ۲.۸، ۲.۱ و ۱.۰۸ مترمربعی در بازار موجود هستند. برای برش زدن قطعات، ابتدا آن‌ها را اندازه بگیرید و قسمت‌های مورد نظر را اندازه بگیرید. با  استفاده از کاتر و تراز، قطعات را صاف و یک دست برش بزنید. از گوشۀ اتاق شروع کنید و اولین قطعه را در محل قرار دهید. انتهای اولین پانل از وسط تیرآهن می‌گذرد و با این حساب، قطعۀ بعدی کاملاً با آن مماس می‌شود. پانل‌های گچی بایستی به خوبی سر جای خود فیکس شوند و تکان نخورند پس اگر بین تیرآهن‌ها، پایه‌های چوبی وجود نداشت، از قطعات چوبی ۵۰ در ۵۰ استفاده کنید. این قطعات را بین تیرآهن‌ها با دقت با استفاده از میخ محکم کنید تا پانل‌های گچی مخصوصاً از کناره‌ها، از سقف جدا نشوند.

سنجاق: نحوه نصب کناف و سقف کاذب 

از پیچ‌های ۳۸ میلی‌متر برای نصب پانل‌ها به سقف و قطعات چوبی استفاده کنید. استفاده از پیچ بهتر از میخ است زیرا در بازسازی و پروژه‌های بعدی، میخ می‌تواند به تیرآهن‌ها آسیب برساند. هر ۱۵ سانتی‌متر، از پیچ استفاده کنید. دقت کنید که پیچ‌ها ۱۳ میلی‌متر از لبه‌های پانل فاصله داشته باشند. حواستان باشد که پیچ‌ها را خیلی عمیق وارد پانل‌ها نکنید زیرا ممکن است بافت پانل آسیب ببیند. هنگامی که مطمئن شدید پیچ‌ها در سرجای خود قرار گرفته‌اند، پیچ گوشتی را دور کنید تا پیچ بیش از حد درون پانل فرو نرود. پانل‌ها طوری روی سقف قرار دهید تا روی هم نیفتند. فواصل ۳ میلی‌متری بین آن‌ها را می‌توانید بعداً با فیلرهای مخصوص پر کنید.

سنجاق: نحوه نصب کناف و سقف کاذب 

 بعد از اتمام چیدمان و پیچ کردن پانل‌ها، آن‌ها را با چسب مشبک بهم بچسبانید. حالا وقت استفاده از فیلر است. بعد از تهیۀ فیلر که حالتی چسبناک دارد، بین فواصل پانل‌ها را پر می‌کند. برای تهیۀ فیلر به دستورالعمل داده شده توجه کنید و به نسبت‌های مشخص در یک سطل، پودر فیلر و مقداری آب بریزید و به خوبی مخلوط کنید تا خمیری چسبناک به دست آید.

با استفاده از یک اپلیکاتور و یا مالۀ بندکشی، فیلر را روی سقف و بین پانل‌ها بریزید و با مالۀ زاویه‌دار آن را به خوبی و یکدست پخش کنید. 

بعد از پایان کار، به سقف ۲۴ ساعت زمان دهید تا کاملاً خشک شود. سپس به آرامی سقف را سنباده کاری کنید تا یک دست شود. این امر باعث می‌شود که گرد و غبار جدا شده از سقف، در هوا پراکنده و وارد ریه و چشم شود؛ پس بهتر است پنجره‌ها را کاملاً باز کنید و هنگام انجام کار، از دستکش، ماسک و عینک ایمنی استفاده کنید تا گرد جدا شده از سقف، شما را اذیت نکند.

کد خبر 616899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha