آرش سلیمانی مدیرعامل «رایان پی» معتقد است درگاه پرداخت اینترنتی و کیف پول از مهم‌ترین ابزارهای بانکی در آینده صنعت پرداخت کشور است و به زودی جایگزین پرداخت‌های نقدی و پوزی خواهد شد، هرچند این حوزه هم مثل سایر موضوعات حوزه فین تک از خلاء های حوزه رگولاتوری رنج می‌برد.

image-20210726105723-1.jpeg

ایده شکل گیری رایان پی

سلیمانی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به اینکه دو سال از تاسیس شرکت "رایان پی" می‌گذرد، درباره فعالیت‌های این شرکت گفت : "شرکت رایان‌پی یکی از پرداخت یاران رسمی شبکه بانکی کشور است و با نگرش فراهم آوردن ابزارهای نوین صنعت پرداخت برای کسب و کارهای خرد وارد عرصه فین تک کشور شده است. هدف گذاری اصلی این شرکت ایجاد بستری مناسب جهت تعامل مالی هرچه بهتر و راحت‌تر کسب و کارها با مشتریانشان از طریق ارائه خدمات پرداخت اینترنتی و سیستم وفاداری مشتری است.

وی با بیان تاریخچه هلدینگ رایانمهر به عنوان سهام دار عمده رایان پی به این موضوع اشاره کرد که " کسب و کار اصلی رایانمهر برای بیش از 10 سال فروش شارژ بود و در طی این سالها با توجه به حجم بسیار بالای فروش و تنوع مشتریان b2b و b2c اقدام به ایجاد زیر ساخت های پرداخت و وفاداری مشتری نموده است. پس از اینکه این زیر ساخت‌ها به بلوغ کامل رسیدند این پتانسیل دیده شد که این خدمات می‌توانند در قالب محصولات مجزا به ارائه خدمات به بیرون از سازمان بپردازند. از اینرو در خرداد 98 رایان پی به عنوان یک شرکت مستقل متولد گردید تا بتواند با تمرکز بیشتر روی تجاری سازی خدمات پرداخت و وفاداری مشتری و توسعه آن متناسب با نیازهای روز کسب و کارها گام دیگری در گسترش هلدینگ رایانمهر بردارد."

دشت محصولی برای وفادار کردن مشتری

او ادامه داد: "کار ما با محصولی به نام «دشت» آغاز شد. هدف اصلی این اکوسیستم ارائه خدمات به کسب‌وکارهای کوچک در حوزه وفاداری مشتری بود. ایده وفاداری مشتری این است که هر کسب و کاری مخصوصا در اوضاع اقتصادی امروز نیاز دارد مشتری‌هایش را حفظ و آنها را ترغیب به خرید بیشتر نماید و دشت با ارائه سرویس‌های وفاداری مشتری بر پایه Gamification به کسب و کارها در این حوزه کمک می‌کند. از طرفی با توجه به مدل کارمزدی آن که به جای لایسنس محور بودن، تراکنش محور است، این فرصت را فراهم می کند تا کسب‌وکارها با توجه به حجم و تعداد تراکنش‌ها و مشتری‌هایشان هزینه استفاده از همچین پلتفرم هایی را پرداخت کنند و بار مالی توسعه نرم افزار به آنها تحمیل نشود.»

کرونا و تولد سیستم پرداخت رایان پی

سلیمانی با اشاره به اینکه کرونا خیلی از تناسبات اقتصادی را بهم زد، بیان کرد: «با شیوع کرونا خیلی از کسب‌وکارهای فیزیکی که به سمت تعطیلی می‌رفتند با تغییر پلن‌های بازاریابی و خدمات خود به فعالیت آنلاین رو آوردند. رایان پی نیز  با توجه به سمت و سوی جدید بازار تصمیمات جدیدی را برای پوشش نیازهای این کسب و کارها اتخاذ کرد و در نتیجه سیستم درگاه پرداخت رایان پی متولد شد. ما از بهمن ماه 98 به دنبال مجوز پرداخت یاری رفتیم و توسعه و تجاری سازی سیستم های پرداخت آنلاین خود را به عنوان محوریت اصلی خدمات شرکت رایان پی در دستور کار قرار دادیم. در این مسیر از خدمات سایر شرکت‌های هلدینگ نیز استفاده کردیم تا بتوانیم کل زنجیره کسب‌وکارها را در حوزه پرداخت پوشش دهیم و خدماتی ارائه کنیم که صفر تا صد نیازمندی‌های یک کسب‌وکار را در حوزه پرداخت تامین کند.»

مدیرعامل رایان پی با اشاره به تصمیماتی که در بانک مرکزی در حوزه فین تک گرفته شده  ادامه داد: «در حال حاضر ما به دنبال گسترش محصول کیف پول و پلتفرم مدیریت درگاه اینترنتی هستیم زیرا آن را نیاز آتی جامعه در حوزه پرداخت می‌دانیم. در آینده مشتری باید بتواند بدون نیاز به ابزارهای پرداخت سنتی مانند کارت بانکی و پول نقد در زمانی کوتاه و با فرایندی ساده پرداخت خود را انجام دهد»

مزیت سیستم های پرداخت

وی در پاسخ به این سوال که مزیت اصلی سیستم پرداخت رایان پی چیست؟ این موضوع را بیان کرد که: "پرداخت ساده ترین بحثی است که در حوزه تراکنش‌های مالی مطرح می‌شود و امروز هم پرداخت یارها و هم pspها این سرویس را به عنوان پایه ای ترین خدمات خود ارائه می دهند. وقتی فقط از پرداخت حرف می‌زنیم نمی‌توانیم مزیت رقابتی ویژه ای تعریف کنیم. امروزه سرعت، امنیت پرداخت و هندل کردن تعداد بالای تراکنش جزو الزامات این خدمات هستند نه مزایای آن. به طوری که در حال حاضر سیستم پرداخت شرکت رایان پی بیش از 99 تراکنش همزمان در ثانیه با بیشترین پایداری را به راحتی و بدون افت کیفیت مدیریت می‌کند.

از اینرو ما در رایان پی برای اینکه بتوانیم مزیتی رقابتی ایجاد کنیم، حوزه پرداخت را گسترده تر کردیم. به این ترتیب که در دنیای کسب و کارهای امروزی زنجیره ای از خدمات توسط شرکت های مختلف برای رسیدن یک محصول به دست مشتری ارائه می شود. مثلا فرض کنید شخصی اقدام به خرید یک کالا از اینترنت می‌نماید. در این خرید یک کسب و کار تولید کننده است، کسب و کار دیگری خدمات انبارداری را ارائه می‌کند، کسب و کار دیگری اقدام به دلیوری کردن محصول می‌نماید و همه این کسب و کارها با هم تعاملات مالی دارند. در این فرایند یکی از موضوعاتی حائز اهمیت، بحث جریان مالی و تقسیم سهم افراد است. یعنی وقتی یک کالا به مبلغ مثلا 100 هزار تومان فروخته می شود این پول باید بین کل این زنجیره کسب و کاری به نوعی تسهیم شود. و در این تسهیم باید تمامی الزامات حسابداری و قانونی رعایت گردد."

سلیمانی افزود: «ارائه کردن خدمت پرداخت بر پایه کیف پول و تقسیم سهم از مواردی بوده که ما به شدت روی آن کار کرده ایم تا بتوانیم جوابگوی این نیازمندی باشیم. امروز چند کیف پول مهم در کشور ما وجود دارد که مهم ترینش آپ است، اما هنوز خدماتی که کسب‌وکارهای کوچک بتوانند از مفهوم کیف پول در فرایند پرداخت خود استفاده کننده، ارائه نشده است. از طرفی با درک این نیاز بانک مرکزی و به تبع آن شاپرک دستورالعملی ارائه داده اند، که چهارچوبی را برای کیف پول تعریف کرده است. یعنی بانک مرکزی هم به عنوان متولی صنعت پرداخت معتقد است یکی از نیازهای اساسی جامعه ما در آینده بحث کیف پول‌ است. بنابراین بسیار محتمل است که در آینده ای نه چندان دور پرداخت‌های خرد به کیف پول منتقل شود و سپس در یک پروسه زمانی این روش از یک گزینه اختیاری به گزینه ای اجباری برای کسب و کارها تبدیل گردد.»

مدیرعامل رایان پی : درگاه پرداخت اینترنتی و کیف پول مهمترین ابزارهای بانکی در آینده است.

او با اشاره به اهمیت یک سیستم پرداخت مبتنی بر کیف پول گفت: « با این اوصاف وقتی پرداخت الکترونیک و کیف پول را به عنوان مهم‌ترین ابزار پرداخت آینده در نظر بگیریم، مزیت و اهمیت داشتن یک پلتفرم کارا روشن می‌شود؛ پلتفرمی که بر اساس استانداردهای پرداخت و کیف پول نوشته شده باشد، الزامات بانک مرکزی و شاپرک در آن رعایت شده باشد و از سوی دیگر خط مشی لازم برای استفاده کسب و کارهای کوچک از این پلتفرم را فراهم کرده باشد. این مسئله هدف اصلی ما است و در حال حاضر مشغول تکمیل سیستم پرداخت خود مبتنی بر کیف پول هستیم و فاز اول اسقرار آن نیز بر روی سیستم پرداخت خودمان با موفقیت پایان یافته است. در فاز بعدی هدف این است که این محصول را به صورت محدود به بیرون از سازمان ارائه کنیم و سپس با مشخص شدن دقیق تر چهارچوب های بانک مرکزی در قالب یک راهبر کیف پول سراغ ارائه آن به صورت عمومی برویم.»

روش های جدید پرداخت و کمکی که به کسب و کارها مینماید

گردش پول در کیف پول‌ها به هماهنگی بیشتر کسب‌وکارها کمک می کند و با افزایش سرعت نقد شوندگی مزیت زیادی به آنها می دهد.

سلیمانی معتقد است: «مشکل امروز صنعت پرداخت این است که به دلیل عدم وجود یک سیستم گردش مالی کارا، پول فرسایشی جابه‌جا می‌شود. یعنی وقتی یک پرداخت اینترنتی انجام می‌شود تا به دست صاحب اصلی آن برسد باید از چندین سیکل تسویه عبور کند و به همین دلیل فاصله زیادی بین پرداخت توسط مشتری و دریافت وجه توسط کسب و کار وجود دارد که این فاصله مخصوصا در روزهای تعطیل مشکلات زیادی را برای کسب و کارها ایجاد می‌نماید. اما وقتی ابزاری مثل کیف پول وجود داشته باشد که بدون تاخیر تمامی تسهیم ها را انجام دهد و در لحظه پول در مقصد قابل استفاده باشد مزیت بسیار بزرگی را برای صاحبان کسب و کارها ایجاد می‌کند و مشکل نقدینگی که یکی از مشکلات اساسی کسب و کارها است را تا حد خوبی تقلیل می‌دهد.»

بحث رگولاتوری در صنعت پرداخت

یکی از اساسی ترین مشکلاتی که در کشور ما در اکثر حوزه ها و خصوصا فین تک به چشم میخورد رگولاتوری است. در حوزه پرداخت رمزارزها می‌بینیم که رگولاتوری مشخصی برای این حوزه وجود ندارد. در حوزه پرداخت یاری نیز موضوعات و مشکلات جدی ای وجود دارد که سد راه توسعه پرداخت یارها شده است.

به عنوان مثال در حوزه پرداخت، psp ها هم همان خدمات پرداخت یاری‌ را ارائه می دهند ولی چون کارمزد خود را مستقیما از شاپرک دریافت می‌کنند از متقاضی درگاه کارمزدی بابت ارائه خدمات نمی‌گیرند. در صورتی که تنها منبع درآمد پرداخت یار کارمزدیست که از متقاضی درگاه دریافت می‌کند و خوب واضح است که در این شرایط رقابتی بین PSP و پرداخت یار نمی‌تواند شکل بگیرد و پرداخت یار از قبل بازنده این میدان است. طرح اولیه این بود که به مرور زمان کارمزدی که شاپرک به psp ها می دهد حذف گردد و psp ها ملزم شوند به رقابت با پرداخت یارها بپردازند. چیزی که تا امروز نه تنها محقق نشده بلکه محدودیت های جدید از جمله الزام دریافت ای نماد توسط پرداخت یارها هم به مجموعه چارچوب های محدود کننده فعالیت پرداخت یاری اضافه گردیده که با این اوصاف باید کار این صنعت را تمام شده در نظر گرفت.

سلیمانی در ادامه افزود: « این خطر در کمین کیف پول‌ نیز هست و چنانچه آیین نامه ها و دستورالعمل هایی که در حال تدوین هستند امکان رقابت منصفانه را فراهم نکنند انحصار صنعت پرداخت از بین نخواهد رفت و رشدی که مد نظر آن هستیم را در این حوزه به خاطر فضای انحصاری نخواهیم دید. »

زیر ساخت نرم افزاری و عملیاتی پرداخت

در پایان مدیرعامل رایان پی اظهار کرد: « علی رغم نبود دستور العمل اجرایی مشخص در خصوص کیف پول ما سعی‌مان بر این است که زیرساخت هایمان را با استانداردهای مورد نظر شاپرک هماهنگ کنیم. در مجموعه هلدینگ رایانمهر شرکت تکنولوژی محوری به نام رایان فناور وجود دارد که ماموریتش ارائه خدمات نرم افزاری به دیگر شرکت‌های هلدینگ است. از آنجا که رایان فناور برای تولید و توسعه نرم افزار از متدلوژی های توسعه نرم افزاری Agile (چابک) استفاده می‌کند که امکان تغییرات در کوتاهترین زمان را به ما می‌دهد و سیاست اصلی‌اش بهره گیری از تکنولوژی‌های روز است، در خصوص زیرساخت نرم افزاری هیچ نگرانی‌ای نداریم. ضمن اینکه در مجموعه هلدینگ رایانمهر شرکت های دیگری مانند کالارسان و رایان ارتباط وجود دارند که در هم افزایی با هم می‌توانیم پکیج های خدماتی خاصی را به مشتریان خود ارائه کنیم.»

کد خبر 616817

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha