مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

نیروگاه سیکل ترکیبی ۷۱۴ مگاواتی، ۷۹ نیروگاه خورشیدی و ۷ نیروگاه گازسوز سه منبع تولید برق در استان قم هستند.

نیروگاه خورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین، نیروگاه سیکل ترکیبی که به عنوان دومین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور یکی از پروژه‌های عظیم ملی در تولید برق است، زیر نظر شرکت توانیر فعالیت می‌کند و تمامی تولیدات این نیروگاه به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

تولید نامی نیروگاه سیکل ترکیبی قم ۷۱۴ مگاوات است اما در بهترین حالت تولید، ۶۰۰ تا ۶۵۰ مگاوات تولید دارد و در برخی ماه‌ها تولید آن به ۴۵۰ مگاوات هم نمی‌رسد.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق استان قم در گفتگو با خبرنگار همشهری، ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی را ۱۲ هزار و ۸۰۰ کیلووات و نیروگاه‌های گازی را ۶۵ هزار کیلووات اعلام کرد.

محمدرضا مهاجری با بیان این که تولید برق در نیروگاه‌های خورشیدی و گازی در مقایسه با حجم برق مصرفی مشترکان استان قم ناچیز است، اظهار کرد: البته برق نیروگاه‌های خورشیدی در استان مصرف می‌شود و به شبکه سراسری تزریق نمی‌شود.

وی افزود: اگر مدیریت مصرف برق در قم انجام نشود، مصرف روزانه برق در این استان تا ۹۸۸ مگاوات پیش بینی می‌شود. اما اکنون با تعیین و اعمال محدودیت، سقف پیک بار به صورت روزانه است و در صورتی که بالاتر از سقف مجاز تعیین شده استفاده شود خاموشی را اعمال می‌کنند.

مهاجری در مورد نصب نیروگاه‌های خورشیدی گفت: هزینه‌های اجرای نیروگاه خورشیدی به قیمت ارز وابسته است. برای هر نیروگاه ۵ کیلووات ۸۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه لازم است. یک نیروگاه ۵ کیلوواتی در طول سال حدود ۸۵۰۰ کیلووات برق تولید می‌کند.

به گفته وی، متوسط قیمت خرید مصرف‌کننده خانگی برق حدود ۹۰ تومان به ازای هر کیلووات است اما قیمت پایه مصوب برای خرید برق ۱۴۵۶ تومان برای کیلووات ساعت است.

مهاجری در مورد صرفه اقتصادی تولید برق با نصب نیروگاه‌های خورشیدی، اظهار کرد: در قرارداد خرید برق در سال ۹۶ هر کیلووات ۸۰۰ تومان بوده ولی امسال ضریب تعدیل برای تعرفه خرید برق در نظر گرفته شده و به بیش از ۴ هزار تومان رسیده است.

کد خبر 616659

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha