یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همزمان با برآوردهای تکان‌دهنده از خسارت سیل در آلمان، کارشناسان گفته‌اند که سیل بعد از این مهمان دائمی این کشور خواهد بود.

سیل آلمان

همشهری- جواد نصرتی: زخمی که سیل به آلمان وارد کرده، هنوز تازه است و روزبه‌روز خبرهای ویران‌کننده، به مردم این کشور یادآوری می‌کند که روزگار عوض شده است؛ نه‌تنها سیل چندین میلیارد یورو خسارت تحمیل کرده، که امیدها برای نجات ۱۵۵ مفقود این حادثه هم عملا از بین رفته است.

به گزارش گاردین، یک هفته بعد از سیل ویرانگر در غرب آلمان، جست‌وجو برای یافتن مفقودان این حادثه مرگبار ادامه دارد، اما افراد کمی در تیم نجات، امیدی به کشف قربانیان مفقود دارند. درواقع رئیس سازمان امداد و مقابله با بحران آلمان گفته است که انتظار ندارد تیم‌های نجات، گمشده‌های بیشتری را زنده پیدا کنند.

سیل در آلمان بعد از آن روی داد که به اندازه ۲ ماه، در ۲ روز در غرب این کشور باران بارید. بارش سیل‌آسای باران ‌که گفته می‌شود به‌خاطر تغییرات اقلیمی روی داده، چنان بوده که ایستگاه‌های هواشناسی از ثبت آن ناکام بوده‌اند؛ چون اصلا برای ثبت این میزان بارش ساخته نشده‌اند و البته بسیاری از این ایستگاه‌ها را هم سیل برده است.

پیامد این فاجعه، مرگ تأیید شده ۱۷۱ نفر بود و حالا باید به این تعداد، ۱۵۵مفقودی را هم اضافه کرد.

این سیل، بدترین فاجعه طبیعی آلمان در ۵۰ سال اخیر است  که دسترسی صدها هزار نفر در غرب این کشور را به آب آشامیدنی، برق و گاز قطع کرده است.

چهره واقعی بحران، حالا که آب فروکش کرده، کم‌کم خودش را نشان می‌دهد و تخمین خرابی‌های آن، مردم را حیرت‌زده کرده است. بسیاری از زیرساخت‌ها در مناطق سیل‌زده از بین رفته‌اند و اوضاع چنان وخیم است که اتحادیه پزشکان در آلمان درباره کمبود کادر و تجهیزات پزشکی در مناطق سیل‌زده هشدار داده است.

دولت آلمان، فعلا ۲۰۰ میلیون یورو بودجه اضطراری برای جبران خسارت‌های وارده اختصاص داده و اولاف شولتز، وزیر دارایی فدرال گفته است که دولت برای کمک‌های بیشتر آماده است.
پیش از این هم دولت‌های محلی در ایالت‌های سیل‌زده ۲۰۰ میلیون یورو بودجه اضطراری برای جبران خسارات سیل اختصاص داده بودند.

با این حال، ‌این رقم‌ها در مقابل خسارت‌های سیل، عملا چیزی به شمار نمی‌روند. جی‌دی‌وی، اتحادیه صنعت بیمه در آلمان تخمین زده است که خسارات بیمه‌ای این سیل، بین ۴ تا ۵ میلیارد یورو خواهد بود. این تخمین، ایالت‌های جنوبی‌تری مانند باواریا و ساکسونی را به‌حساب نیاورده است. علاوه بر آن، فقط حدود ۴۵ درصد خانه‌ها در آلمان بیمه سیل هستند.

بحران سیاسی

حجم عظیم خسارت‌ها و این نکته که مردم اصلا برای وقوع سیل آماده نبودند، انتقادها را متوجه دولت مرکزی و دولت‌های محلی کرده و مردم از این که سیل بدون هیچ هشداری آنها را در بر گرفته به‌شدت عصبانی هستند.

در یک نظرسنجی که به سفارش روزنامه بیلد انجام شده، ‌دوسوم مردم آلمان گفته‌اند که به‌نظرشان سیاستگذاران فدرال و محلی در محافظت از جوامع محلی در برابر سیل کم‌کاری کرده‌اند.

انتقادها به‌خصوص از دولت مرکزی زیاد بوده است و منتقدان از هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان درخواست کرده‌اند به‌خاطر بی‌کفایتی استعفا بدهد. او در یک کنفرانس خبری گفته است که مردم نباید نگران کمبود پول برای بازسازی باشند؛ «مردم به‌خاطر اینکه در شرایطی مثل این کمک دریافت کنند، مالیات می‌دهند.»
 

مهمان همیشگی

با وجود این دعواهای سیاسی، کارشناسان در نگاهی کلان‌تر هشدار داده‌اند که سیل‌های عظیم، به‌خاطر تغییرات اقلیمی، دیگر ‌پدیده‌ای بومی در آلمان خواهند بود و مردم باید یاد بگیرند در شرایط جدیدی زندگی کنند.

به گزارش اشپیگل، ‌اینطور نیست که این سیل به یکباره از ناکجا آمده باشد؛ چون اقلیم‌شناسان و هواشناسان پیش‌تر درباره تغییرات عمده آب و هوایی در این کشور هشدار داده بودند، اما هیچ‌کس؛ نه مقامات و نه مردم آن را جدی نگرفته بودند.

آلمان تا همین یکی، دو سال پیش در شرایطی بود که انگار هنوز در دهه ۹۰ میلادی است. هشدار درباره تغییرات اقلیمی فراوان بود، اما عینیت نداشت. همه‌جا صحبت از پیامدهای تغییرات اقلیمی بود، اما کسی آن را خطری جدی نمی‌پنداشت؛ تا اینکه سرانجام، تغییرات اقلیمی هم به آلمان رسید. اوضاع در آلمان، یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا، چنان نگران‌کننده است که اخیرا یک سیاستمدار در جمع خبرنگاران گفته که کشورش باید از بنگلادش الگوبرداری کند؛ کشوری که مدت‌هاست طعم تلخ تغییرات اقلیمی را چشیده است و توانسته به‌صورت چشمگیری تعداد قربانیان سیل را کاهش دهد.

علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، آلمان باید این ذهنیت را هم پرورش دهد که سبک زندگی‌ در این کشور ممکن است برای همیشه تغییر کند. برای نمونه، کرانه‌های رودهایی مانند «آر» که مدت‌ها یکی از دلپذیرترین مکان‌ها برای سکونت و زندگی بوده‌، حالا دیگر مناطقی خطرآفرین هستند که زندگی در آنها بدون احتیاط می‌تواند مرگبار باشد.

سیل اخیر، نشان داد که آلمان باید خود را برای زندگی در شرایط سخت آب و هوایی آماده و رویکرد مردم و دولت هم باید تغییر کند.
 

جهان زیر سیل

این فقط آلمان نبوده که گرفتار سیل شده و کشورهای دیگری هم در سراسر دنیا گرفتار سیل هستند. همزمان با آلمان، بلژیک هم گرفتار سیل بود و در لوکزامبورگ و هلند هم هشدار سیل اعلام شد. حالا در ترکیه، سیل در منطقه دریای سیاه، باعث تخلیه مناطق مختلفی شده و ۶کشته و یک مفقود به جا گذاشته است. همزمان در هند، سیل و همینطور رانش زمین یک فاجعه به جا گذاشته و دست‌کم ۱۳۶ نفر به همین‌خاطر جان خود را از دست داده‌اند. در فیلیپین هم سیل، زندگی میلیون‌ها نفر را تحت‌تأثیر قرار داده است و مقامات ده‌ها هزار نفر را به همین‌خاطر جابه‌جا کرده‌اند. در مرکز چین هم ده‌ها نفر به‌خاطر سیل جان خود را از دست داده‌اند.

در هند، حدود ۴۰ نفر در اطراف بمبئی جان خود را از دست داده‌اند و ۳۰ نفر هم در ایالات ساتارا قربانی شده‌اند. مقامات در این کشور تا صبح دیروز ۹۰هزار نفر را به‌خاطر ترس از سیل جابه‌جا کرده بودند. در بخش‌هایی از سواحل غربی هند، در طول ۲۴ ساعت، ۵۹۴ میلی‌متر باران باریده است.

در مرکز چین، تعداد قربانیان به دست‌کم ۳۳ نفر رسیده و نزدیک به ۱۰ نفر هم مفقود شده‌اند. میلیون‌ها نفر در استان هنان مجبور به جابه‌جایی شده‌اند. در ژنگژو مرکز استان، ۱۲ نفر در متروی شهر قربانی سیل شدند و جان خود را از دست دادند. سازمان هواشناسی در چین پیش‌بینی کرده است که بارش‌های سیل‌آسا همچنان در این منطقه ادامه داشته باشد و به همین‌خاطر پیش‌بینی می‌شود تعداد قربانیان در این استان افزایش یابد.

کد خبر 616499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha