مالکان باغ‌های اطراف تفرش که با ذوق و شوق وصف ناشدنی، محدوده باغ‌ها را آباد کرده‌اند این روزها با چالش کمبود آب برای رفع تشنگی درختان مواجه هستند.

باغ شهر تفرش

روح‌الله کریمی – همشهری آنلاین:

 ۱۵ سال قبل که تفرش را از بلندی‌های اطرافش نگاه می‌کردیم، درختان سر به فلک کشیده، ساختمان‌های مسکونی را می‌پوشاندند. خانه‌های تک خانواری محصور در باغ و باغچه بودند و کمتر ساختمانی بود که نمای خشت و گلی و آجری‌اش دیده می‌شد.

به مرور زمان با توسعه شهرنشینی و اشتیاق مردم به ساخت و ساز بیشتر، قسمتی از باغ‌های زیبای این شهر سرسبز جایش را به سنگ و آجر و سیمان داده است.

بخشی از باغ‌های اطراف تفرش از بین رفته‌اند اما به گفته شهردار تفرش، رویکرد جهاد کشاورزی این شهر در صدور مجوز ساخت اتاق کارگری در باغ‌های بزرگ، موجب رونق این باغ‌ها شده و انگیزه مالکان برای حفاظت و نگهداری از این عرصه‌های طبیعی بیشتر شده است.

جلوگیری از تخریب باغ‌ها

مجید قنبری در این باره به خبرنگار همشهری گفت: شهرداری تفرش تلاش می‌کند از تخریب این باغ‌ها جلوگیری کند. حساسیت‌ها برای جلوگیری از نابودی باغ‌های اطراف شهر نسبت به قبل بیشتر شده است.

وی در عین حال محدوده شهری تفرش را ۴۱۰ هکتار اعلام کرد که بیشتر آن به فضای سبز اختصاص دارد. به گفته قنبری، مساحت باغ‌های اطراف این شهر بیشتر از محدوده شهری تفرش است.

شهردار تفرش ضمن تائید از بین رفتن قسمتی از باغ‌های اطراف این شهر، معتقد است افزایش طبقات در ساخت و ساز و تراکم بالا باعث شده، فضای جنگلی شهر تفرش همانند ۱۵ سال قبل پرتراکم دیده نشود.

این گفته شهردار تفرش یعنی در سال‌های گذشته هم بخشی از باغ‌های حاشیه این شهر از بین رفته‌اند و هم قد و قواره ساختمان‌های شهر بلندتر شده است.

چالش کمبود آب

مالکان باغ‌های اطراف تفرش که با ذوق و شوق وصف ناشدنی، محدوده باغ‌ها را آباد کرده‌اند این روزها با چالش کمبود آب برای رفع تشنگی درختان مواجه هستند.

شهردار تفرش گفت: در دو سه هفته اخیر این مسأله به دلیل فروکش‌کردن آب چاه‌ها دردسر زیادی برای آنها ایجاد کرده است.

نیروهای شهرداری که تانکرهای آبیاری فضای سبز را به سختی پر می‌کنند، به مالکان باغ‌ها اطلاع داده‌اند که تانکرهای خود را برای پرکردن آب مورد نیاز درختان به منابع آبی شهرداری ببرند تا آنچه که در توان دارند برای حفظ و نگهداری از عرصه‌های جنگلی به کار بگیرند اما بحران کمبود آب هر روز جدی‌تر می‌شود.

تفرش به دلیل وجود فضای سبز بی‌نظیر در سطح مرکزی در فصل‌های بهار و تابستان پذیرای هزاران گردشگر است که این آمار اهمیت حراست از طبیعت بکر و افزایش فضای سبز و منابع طبیعی تفرش را افزایش می‌دهد. مسئولان این شهر باید برای نجات باغ‌ها از چالش‌های پیش رو تدبیر کنند.

کد خبر 616370

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha