روسیه روز چهارشنبه از عضویت ایران و هند در گروه سه جانبه "تروییکا" که با رهبری مسکو با هدف تسهیل مذاکرات صلح افغانستان تشکیل شده است، حمایت کرد.

ایران و روسیه

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرنا به نقل از اسپوتنیک: گروه "تروییکا" که شامل روسیه، چین، پاکستان و آمریکا می‌شود از سال ۲۰۱۹ تاکنون هشت بار تشکیل جلسه داده است و آخرین جلسه آن در تاریخ ۳۰ آوریل سال جاری در دوحه قطر برگزار شد. 
در بیانیه پایانی این گروه از طالبان خواسته شد سطح خشونت‌ها در افغانستان را کاهش دهد و به دنبال حمله گسترده در این کشور نباشد. 
دیمیتری سولودوو سخنگوی سفارت روسیه در دهلی نو اعلام کرد که حضور ایران و هند در این گروه می‌تواند ظرفیت آن را افزایش دهد. 
وی توضیح داد: با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان، وظیفه رسیدن به اجماع منطقه‌ای برای حمایت از مذاکرات صلح افغانستان حیاتی‌تر می‌شود. 
سخنگوی سفارت روسیه در هند اظهار داشت که "همکاری اختصاصی مسکو با دهلی نو به عنوان یک شریک فعال در مکانیسم گفتگوها در مورد مسائل افغانستان "طبیعی، قابل اعتماد و آینده نگر است. "
پیشنهاد مسکو برای عضویت ایران و هند در این سازمان چند روز پس از اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اجلاس تاشکند با موضوع پروژه‌های ارتباطی منطقه، مطرح می‌شود. 
وزیر امور خارجه روسیه در این اجلاس گفته بود که امکان گنجاندن بازیکنان خارجی با نفوذ در تروییکای مذاکرات صلح افغانستان درحال بررسی است. 
در این اجلاس اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند و سید رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بودند. 
در همین حال، اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند روز چهارشنبه از گفت و گوی تلفنی خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران خبر داد. 
مقامات آگاه اعلام کردند که در این گفت و گو دو طرف در مورد مسائل افغانستان و همکاری منطقه‌ای گفت و گو کردند. 
گروه طالبان از اواسط ماه اردیبهشت امسال حملات تهاجمی خود را در چند جبهه مهم آغاز کرد. اما همزمان با تشدید حملات طالبان، آمریکا و ناتو در حال خروج نیروهای خود از افغانستان هستند. 
آمریکا هفته گذشته بخش مهمی از نیروها و سربازان خود را از پایگاه نظامی بگرام خارج کرد. اما گفته شد حدود ۶۰۰ سرباز آمریکایی همچنان در افغانستان حضور دارند تا از سفارت این کشور در خاک افغانستان محفاظت کنند.

کد خبر 615935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha