مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

اگر مالک خودرو هستید، باید برای بررسی سلامت خودروی خود از نظر فنی، اهمیت زیادی قائل شوید. ممکن است خودروی شما از نظر ظاهری کاملا سالم باشد، اما دارای نقص‌های فنی باشد که ممکن است ایمنی شما و سرنشینان خودرویتان را به خطر بیندازد.

رادیاتور ماشین.jpg

آگاهی از این نقص‌های فنی و اقدام برای برطرف کردن آن‌ها، می‌تواند از خرابی‌های ناخواسته که هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل می‌کنند، جلوگیری کند. از این رو، داشتن چک لیست بررسی سلامت فنی خودرو برای هر مالک خودرویی لازم است تا به صورت دوره‌ای، به خصوص قبل از رفتن به مسافرت یا خرید خودرو، از آن استفاده کند. در ادامه مواردی که باید چک شوند را بررسی خواهیم کرد.

بررسی لاستیک‌های خودرو

وضعیت لاستیک یا تایرهای خودرو باید هر دو هفته یک بار، بررسی شود. دو موردی که باید در بررسی لاستیک، به آن توجه کنید، فشار باد و عاج لاستیک است. اگر باد تایرها، تنظیم نباشند، می‌تواند هنگام فرمان دادن و ترمز گرفتن، برای شما مشکلاتی را ایجاد کند. همچنین اگر عاج‌های لاستیک‌ها از بین رفته باشند و سطح لاستیک صاف شده باشد، باید در اولین فرصت اقدام به تعویض لاستیک ها کنید، زیرا می‌تواند خطرناک باشد.

بررسی آب رادیاتور

یکی دیگر از موارد پراهمیت در لیست بررسی سلامت فنی ماشین، وضعیت سطح آب رادیاتور یا سطح منبع انبساط آب است. بهتر است به صورت هفتگی، سطح آب رادیاتور ماشین  یا منبع انبساط را مطابق آنچه در دفترچه راهنمای مشتری اعلام شده است، چک کنید و اگر مقدار آن از حد استاندارد پائین تر بود، لازم است تا به نمایندگی مراجعه نمائید تا علت مشخص شود، لازم به ذکر است که سیستم خنک کاری موتور در خودروهای جدید، تحت فشار بوده و به‌صورت کاملا بسته می باشد و ارتباطی با محیط ندارد لذا آب داخل آن نباید کم و یا بخار شود، اگر به هر دلیلی دمای مایع خنک کننده موتور خیلی افزایش یابد و به وضعیت جوش برسد، مقداری از بخار آب از سوپاپ اطمینان درب رادیاتور و یا درب منبع انبساط، خارج خواهد شد، به هر حال علت جوش آمدن مایع خنک کننده موتور باید توسط مکانیک و یا کارشناس دوره دیده، بررسی شده و مشکل، به‌وسیله تعمیرات لازم و یا تعویض قطعه معیوب برطرف گردد. دقت شود که اگر میزان آب رادیاتور و یا منبع انبساط به اندازه قابل توجهی کاهش یافته است، لازم است تا به‌صورت موقتی آب به رادیاتور و یا مخزن انبساط اضافه شده و در اسرع وقت، به تعمیرگاه برای پیدا کردن علت کم شدن آب، مراجعه شود. اضافه کردن آب به رادیاتور و یا مخزن انبساط، بدون مراجعه به نمایندگی، به هیچ عنوان کار صحیحی نیست و توصیه نمی شود. برای اطلاع بیشتر مقاله "رادیاتورماشین چیست"  در بلاگ رنویار را مطالعه کنید

بررسی روغن ترمز

برای بررسی وضعیت روغن ترمز خودروی خود، لازم است میزان روغن ترمز در مخزن روغن ترمز را کنترل نمائید، چنانچه سطح روغن ترمز از میزان تعیین شده، کمتر باشد، می‌بایست علت آن‌را بررسی کنید، برای این کار باید به نمایندگی مجاز مراجعه کنید تا علت کاهش سطح روغن ترمز توسط کارشناس دوره دیده، مشخص گردد، لازم به ذکر است که معمولا دو دلیل برای کاهش سطح روغن ترمز وجود دارد: وجود نشتی در مدارات سیستم ترمز و تمام شدن لنت که در هر صورت، باید جهت رفع عیب، به نمایندگی مراجعه نمود، دقت کنید که اضافه کردن روغن به مخزن روغن ترمز بدون اینکه علت کاهش سطح آن بررسی شود، کار صحیحی نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

روغن موتور

بررسی روغن موتور

روغن موتور و فیلتر روغن آن، اگر به موقع تعویض نشود، می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری در خودروی شما، از جمله خرابی موتور شود. لازم به ذکر است که برخلاف آنچه عموم افراد جامعه تصور می‌کنند، کیفیت روغن را نمی‌توان با بررسی رنگ و یا بوی آن کنترل نمود بلکه برای تعویض روغن، می‌بایست مطابق آنچه در دفترچه راهنمای مشتری اعلام شده است، اقدام به تعویض روغن و فیلتر روغن نمود، به‌طور مثال، روغن و فیلتر روغن کلیه خودروهای تندر، ساندرو، پارس تندر و تندر پلاس می‌بایست حداکثر هر ده هزار کیلومتر و یا حداکثر سالی یک بار تعویض گردند.

بررسی باتری خودرو

باتری خودرو، انرژی الکتریکی لازم برای فعالیت اجزای مختلف ماشین را تامین می‌کند و در صورت خرابی آن، خودروی شما عملا بی‌استفاده می‌شود. بنابراین، بررسی سلامت باتری اهمیت زیادی دارد.

بررسی گیربکس

گیربکس قطعه‌ای در خودرو است که وظیفه آن تغییر سرعت و گشتاور و انتقال آن به چرخ‌های خودرو می‌باشد، اگر گیربکس در وضعیت خوبی نباشد و خراب شود، خودروی شما عملا از کار می‌افتد. بنابراین بررسی سلامت آن، اهمیت زیادی دارد.

یکی از نقص‌های رایج در گیربکس، نشت روغن آن است که می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد و در صورت مشاهده، باید گیربکس توسط متخصص، بررسی شود.

بررسی شمع موتور

بررسی سلامت شمع موتور( https://renaultyar.com/33-سیستم-خنک-کننده ) نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا در صورتی که به‌درستی کار نکند، باعث بدسوزی خودرو و ریپ زدن موتور خواهد شد.

استارت با مشکل، شتاب کم خودرو و لرزش موتور در دور پایین از مواردی هستند که نشان می‌دهند زمان تعویض شمع فرا رسیده است، لازم به ذکر است که نباید منتظر شد تا علائم خرابی شمع ظاهر گردد، بلکه می‌بایست مطابق جدول زمانی که در دفترچه راهنمای مشتری درج شده است، اقدام به تعویض شمع‌ها نمائیم.

شمع موتور

 جمع بندی

بررسی دوره‌ای سلامت خودرو از نظر فنی، ضروری است. مخصوصا اگر قصد مسافرت داشته باشید، یا بخواهید خودروی دست دوم بخرید. بسیاری از خودروها، ازنظر ظاهری کاملا سالم هستند، اما با بررسی فنی، ایرادات آن‌ها مشخص خواهد شد.

چک لیستی که در بالا بیان کردیم، به شما کمک می‌کند تا نواقص فنی خودروی خود را به‌موقع پیدا کنید و از بروز اتفاقات ناگواری که می‌تواند ایمنی شما را به خطر انداخته و هزینه زیادی را برایتان ایجاد کند، پیشگیری کنید.

علاوه بر موارد فوق، موارد دیگری مانند به همراه داشتن لوازم یدکی مثل لاستیک زاپاس، کپسول آتش نشانی، مثلث هشداردهنده خطر و ... را نیز در نظر داشته باشید و مواردی مانند چراغ‌ها و برف پاک‌کن‌ها را نیز به صورت دوره‌ای چک کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که قطعات و لوازم یدکی خودروی خود را از مراکز معتبر تهیه کنید زیرا استفاده از قطعات نامرغوب، می‌تواند علت خرابی و نواقص فنی خودروی شما باشد. اگر مالک یکی از خودروهای رنو هستید، سایت رنویار، خرید لوازم یدکی رنو با بهترین کیفیت را برایتان راحت کرده است.

کد خبر 615664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha