عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: نتایج مطالعه‌ روی این واکسن گویای آن است که تزریق دو دوز حدود ۶۵ درصد و تزریق سه دوز حدود ۹۲ درصد کارایی دارد و در مورد بی‌خطری هم واکسن ایمن به نظر می‌رسد.

واکسن کرونا ـ پاستور

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا، دکتر احسان مصطفوی عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا با اشاره به فرایند تایید یک واکسن گفت: مطالعات اولیه، یک سری تحقیقات در آزمایشگاه است و بعد از آن مطالعات روی حیوانات انجام می‌شود و در نهایت مطالعات روی انسان صورت می‌گیرد که سه فاز دارد و ما در حال حاضر در فاز سوم کارآزمایی بالینی هستیم که در این فاز، اثربخشی و عوارض واکسن مورد سنجش قرار می‌گیرد.

عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا ادامه داد: قابل ذکر است که فاز سوم این واکسن هم در ایران و هم در کشور کوبا در حال انجام است.

مصطفوی افزود: در ایران مطالعه از ۶ اردیبهشت شروع شده و همه‌ شهرهایی که در مطالعه‌ ما وارد شدند، هر دو دوز واکسن را دریافت کردند، برای دوز سوم هم داوطلبان دو شهر یزد و زنجان آن را دریافت کردند.

وی ادامه داد: الان در مرحله‌ پیگیری داوطلبان هستیم و پیش‌بینی این است که اوایل شهریور گزارش اول فاز سوم در شهرهایی که دو دوز را دریافت کردند، منتشر شود.

مصطفوی افزود: کشور کوبا حدودا یک ماه و نیم زودتر از ما مطالعه را شروع کرده است و نتایج مطالعه‌ آنها گویای آن است که واکسن دو دوز حدود ۶۵ درصد و تزریق سه دوز حدود ۹۲ درصد کارایی دارد و در مورد بی‌خطری هم، واکسن ایمن به نظر می‌رسد. در عین حال به دلایلی نظیر تفاوت واریانت‌های ویروس در دو کشور، سطح بروز بیماری و تفاوت جمعیتی انتظار داریم اثربخشی ویروس در ایران متفاوت باشد.

وی گفت: مطالعه‌ کشور کوبا روی کودکان ۳ تا ۱۸ سال در حال انجام است که فاز یک آن به پایان رسیده و فاز دوم آن هم آغاز شده است. اگر نتایج گویای این باشد که این واکسن روی کودکان هم موثر است، می‌تواند مورد تایید سازمان غذا و دارو ایران قرار گیرد تا برای کودکان هم این واکسن را استفاده کنیم.

عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا افزود: این واکسن تا الان برای بیش از ۲ میلیون نفر از جمعیت کوبا تزریق شده است.
 

کد خبر 615448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha