یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: درحالی‌که خاطره مشکل قطعی گاز در سال گذشته همچنان در ذهن بسیاری از شهروندان برخی مناطق کشور زنده است و آثار این مشکل همچنان بر بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور باقی است،

مسئولان وزارت نفت در تدارک شدید برای جلوگیری از بروز این مشکل در زمستان امسال هستند و در اظهارنظرهای مختلف از تکرار نشدن این مشکل در سال‌جاری خبر می‌دهند.

در این زمینه دیروز وزیر نفت، با اشاره به راه‌اندازی مراحل 9 و 10 پارس جنوبی گفت: امیدوارم گاز تولیدی مراحل 9 و 10 پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب، در شبکه سراسری گاز برای بهره‌برداری مشترکان استفاده شود.

وی همچنین گفت: قرار است حدود 20 میلیون مترمکعب گاز نیز توسط شرکت نفت مرکزی به ظرفیت پالایش اضافه شود که با این حساب، انتظار می‌رود زمستان سال‌جاری بدون مشکل حادی در زمینه تولید و مصرف گاز سپری شود.

در همین حال در مراسم دیروز، سید رضا کسائی‌زاده مدیرعامل شرکت ملی‌گاز نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران در 3 سال اخیر 113 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام داده است، گفت: برای مقابله با کمبود احتمالی گاز در استان‌های شمالی در فصل زمستان خط لوله‌ای از ساوه به رشت در حال احداث است که با توجه به راه‌اندازی ایستگاه قزوین، گاز با فشار بیشتری به استان گیلان منتقل خواهد شد.

به گفته وی، همچنین خط لوله انتقال گاز تهران به خراسان و گلستان تا زمستان آماده بهره‌برداری می‌شود تا استان‌های شمالی با کمبود گاز مواجه نشوند.

کسائی‌زاده همچنین با بیان اینکه مذاکرات با ترکمنستان برای افزایش واردات گاز از این کشور به میزان 30 میلیون مترمکعب در روز درحال انجام است، اظهار داشت: فرمول قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان براساس فرمول بین‌المللی از ابتدای سال آینده محاسبه خواهد شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه واردات گاز از منطقه شاه دنیز 2 آذربایجان در سال 2014 عملیاتی خواهد شد، درخصوص شکایت ترکیه به دادگاه لاهه برای اصلاح قیمت گاز وارداتی از ایران ادامه داد: دادگاه درخصوص اصلاح قیمت گاز هنوز رای صادر نکرده است.

امیدواری به کشف نفت خام در ساوه

به گزارش خبرنگار ما، غلامحسین نوذری وزیرنفت دیروز در مراسم بهره‌برداری از خط لوله سوم سراسری کشور اعلام کرد:  صنعت نفت با شناسایی ساختارهای زمین‌شناسی در منطقه ساوه و با انجام لرزه‌نگاری و طرح‌های اکتشافی امیدوار است با حفر نخستین چاه اکتشافی در این منطقه، به مخزن اقتصادی نفت دست پیدا کند.

وی افزود: بهره‌برداری از خط سوم انتقال گاز آذربایجان، با هدف شناسایی مشکلات شبکه ملی گاز صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: باتوجه به رشد جمعیت، توسعه صنعت و افزایش نیروگاه‌ها، لازم بود که درباره اصلاح شبکه ملی گاز به‌عنوان یک طرح زیربنایی اقدام شود.

وزیر نفت یکی از اهداف احداث خط سوم انتقال گاز آذربایجان را تامین گاز شمال و شمال غرب کشور خواند و افزود: همه فعالیت‌هایی که در بخش پایین‌دستی گاز انجام می‌شود، با هدف اصلاح شبکه‌های گاز و تامین فشار مناسب آن برای نقاط پر مصرف کشور صورت می‌گیرد.

کد خبر 61489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز