رییس پلیس راهنمایی و رانندگی بیش از ۸۰ درصد وسایل حمل و نقل عمومی در کشور را فرسوده اعلام کرد.

حمل و نقل عمومی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا درباره فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: ۴۲۷ هزار خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از ناوگان بار و ناوگان مسافری و مینی بوس‌ها و اتوبوس‌ها وخودروهای عمومی که در شهرها و راه‌ها استفاده می‌شود در کشور ما وجود دارد که براساس گزارش‌هایی که فرستاده شده، بیش از ۸۰ درصد آن‌ها به خصوص اتوبوس‌هایی که در سطح شهر استفاده می‌شوند، در سن فرسودگی قرار دارند.

وی افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی باید نوسازی شود و ایمن‌تر و با تجهیزات به‌روزتری روی کار آید. چون اینها با جان مردم سر و کار دارند.

سردار هادیانفر گفت: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته هیچ گونه نوسازی روی وسایل حمل و نقل عمومی صورت نگرفته و طبق ماده ۸ هوای پاک هم که بحث آلودگی را مطرح می‌کند، دولت بیش از ۱۰ تکلیف قانونی دارد که یکی از مهم‌ترین تکالیف آن در کاهش آلودگی، نوسازی ناوگان است که این هم انجام نشده است.

وی تاکید کرد: بحث نوسازی ناوگان بسیار مهم است که  از دولت آینده انتظار داریم که این موضوع را در اولویت قراردهد.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه اتوبوس‌ها در جاده‌ها بی مهابا رانندگی می‌کنند و باید به آن‌ها سختگیری شود، گفت: تمام اتوبوس‌ها سامانه دارند و اعمال گذشته و حال آن‌ها در سیستم ثبت شده است. نقش تصادف اتوبوس‌ها ۹۲ صدم درصد، یعنی کمتر از یک درصد است و عملکرد آن ها به این صورت است که کمترین تصادف علیرغم بیشترین تردد در ناوگان عمومی است که دلیل عمده آن نظارت‌ها و کنترل‌های دقیق پلییس است و نیز وجود رانندگان حرفه‌ای که دارای گواهینامه پایه یک هستند. 

هادیانفر تصریح کرد: اعتقاد بر این است که باید ناوگان عمومی نوسازی شود و ورود قطعات مرغوب و ارزان به عنوان یک اولویت توسط دولت انجام شود. چون فرسودگی و گرانی قطعات یدکی و استفاده از قطعات غیر اصل از عوامل موثر در وقوع تصادفات است.

 رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه با اشاره به نبود مراکز معاینه فنی معتبر در شهرستان‌ها گفت: فقط در ۱۱ کلانشهر کشور مرکز معاینه فنی معتبر داریم و اکثر شهرستان ها مراکز معاینه فنی معتبر ندارند. تنها کاری هم که در این مراکز انجام می‌شود، این است که اگر کسی خودروی خود را  را معاینه فنی نبرد، پلیس روزانه  ۵۰ هزار تومان او را جریمه کند که متاسفانه آخرین مصوبه دولت هم از ۵۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. 

کد خبر 614648

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha