حسن روحانی، رئیس جمهور، امروز در سخنرانی خود گفت اصل ۶۰ قانون اساسی اوایل آذرماه لطمه خورد.

روحاني در جلسه هيات دولت 16 تير

به گزارش همشهری آنلاین رئیس جمهور امروز در جلسه هیات دولت با ذکر این نکته که ای کاش همه به اصول ۶۰ و ۱۱۳ قانون اساسی احترام می‌گذاشتیم، گفت: چنانچه اصل ۶۰ قانون اساسی حاکم بود و لطمه نمی‌خورد که در اوایل آذرماه لطمه خورد، در اسفند تحریم برداشته می‌شد و امروز شرایط دیگری بر کشور حاکم بود.

اصل ۶۰ قانون اساسی به اختیارات رئیس جمهور اشاره و تاکید دارد اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیماً بر عهده رهبری گذارده شده، از طریق رییس جمهور و وزرا است.

اشاره روحانی به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران بود که در آذر سال ۹۹ پس از ترور شهید فخری‌زاده در مجلس تصویب شد. قانونی که وزارت خارجه و دولت مخالفت خودشان را با آن در همان ایام اعلام کرده بود. ظریف گفته بود: علی‌رغم مخالفت با طرح راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها، دولت ناگزیر است مصوبه مجلس را اجرا کند.

این قانون تاکید کرده بود پس از ۳ ماه یعنی اسفندماه سال ۹۹ اجرای داوطلبان پروتکل الحاقی و دسترسی‌های فراپادمانی آژانس را لغو می‌کند. در زمان اجرای این قانون رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تهران حضور یافت.

  روحانی دیروز در سخنانش  اشاره کرد که این قانون فرصت توافق را از دست دولت گرفته است. او گفت: قاعدتاً فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند و امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند ولی به هر حال متأسفیم که ۵، ۶ ماه فرصت از دست رفت.

در همان زمان تصویب این قانون گلایه‌هایی هم از طرف دولت نسبت به این اقدام مجلس وجود داشت. حسن روحانی یک روز بعد از این اتفاق گفته بود: «من در اینجا می‌خواهم این نکته را بگویم که برادران عزیز و همه آنهایی که در بخش‌های مختلف کشور مشغول خدمت هستید، در مجلس، در قوه قضاییه، در نیروهای مسلح همه دست به دست هم دهیم، همه در پی ایجاد امید باشیم، همه در پی ایجاد ثبات باشیم. هیچ عجله نکنیم برای اینکه می‌خواهیم مسئله‌ای را حل کنیم هُل نشویم اشکال ندارد اگر دولت موفقیت بدست آورد کاملا این موفقیت را تقدیم شما می‌کند اصلا غصه این را نخورید که این دولت مسائل را تمام و حل می‌کند، خیر شما حل کنید. ما دست همه آنهایی که به ملت و مردم عزیز کمک کنند را می‌بوسیم. بگذارید با حوصله، با تأمل، با خردورزی و با دقت، آنهایی که تجربه ۲۰ و چند ساله در این امر دارند و می‌دانند باید چه کار کنند و در دیپلماسی موفق بودند و در دیپلماسی آمریکا را بارها و بارها در این سه سال در سازمان ملل شکست دادند، با تأنّی و با دقت کارمان را انجام دهیم. از شماها هم خواهش می‌کنیم یاری کنید، همه برادریم و هدف واحد داریم.

البته می‌دانیم هر قوه‌ای هر کاری می‌کند با نیت خیر است می‌خواهد کمک کند، می‌خواهد کار را سریع‌تر انجام دهد اما با هم مشورت کنیم با هم هماهنگ باشیم، همفکری کنیم، کارها را دقیق‌تر و پخته‌تر پیش‌ ببریم و پیش خواهیم برد. »

در پاسخ به این موضوع محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند مجلس هول شده اما کسی هول نشده است، خطاب به رئیس‌جمهور، گفته بود: همه ما ۷ ساله منتظریم کاری انجام بدهید.

در همان زمان علی ربیعی سخنگوی دولت گفته بود که تصمیم ها درباره برجام فراقوه ای و در اختیار شورای عالی امنیت ملی است و مجلس نمی تواند به تنهایی اقدام کند. او گفته بود:  به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسوولیت هر گونه تصمیم چه درباره برجام و چه برنامه های هسته ای، براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه ای بوده است وهیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند.

سخنگوی دولت  ادامه داد: به نظر می رسد مجلس هم به تنهایی نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهباندر مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد

حتی اسحاق جهانگیری هم در همان زمان از نامه دولت به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان خبر داد و با اعلام این خبر که یک نامه به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در مواجهه با این قانون آماده کرده است بیان داشت: تدبیری که رهبر انقلاب بر اساس قانون اساسی انجام دادند این بوده است که مدیریت بحث هسته‌ای را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کردند چرا که یکی از مهمترین مسائل امنیت ملی کشور است.

کد خبر 614519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha