روسیه بقایای جسد ژنرال شارل اتین گوندن دوست و از فرماندهان نظامی ارتش ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه را پس از ۲۰۰ سال از زمان کشته شدن به فرانسه تحویل داد.

جسد دوست ناپلئون

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴نوشت: بقایای جسد گوندن روز سه شنبه طی مراسمی در فرودگاه ونوکووا در حومه مسکو به فرانسه تحویل و از آنجا با هواپیما به پاریس انتقال یافت.

ژنرال شارل اتین گوندن دوست و همکلاسی ناپلئون بناپارت در دوره آموزشگاه نظامی، در ماه اوت سال ۱۸۱۲ در جنگ با روسیه به شدت مجروح و در منطقه ای در حومه شهر اسمولنسک در غرب روسیه به خاک سپرده شد.

جستجوی محل دفن جسد گوندن چند سال بطول انجامید و با مشارکت روسیه و فرانسه بقایای جسد وی در منطقه لوپاتینسک در حومه اسمولنسک یافت شد.  

ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه در سال ۱۸۱۲ با چندصدهزار نفر به روسیه حمله کرد.
نیروهای مهاجم در مدتی کمتر از سه ماه تا مسکو رسیدند اما بر اساس اسناد تاریخی، هنگام ورود ناپلئون به مسکو، مدافعان شهر آن را آتش زدند تا مسکو به دست فرانسوی ها نیفتد.
این خود زنی نتیجه داد و سربازان ناپلئون با توجه به زمستان سخت روسیه با گرسنگی و بیماری روبه رو شدند و هر دو عامل سبب شد تا سپاه ناپلئون در اکتبر ۱۸۱۲ مجبور به عقب نشینی شده و بدون دستاورد مشخصی تصمیم به بازگشت بگیرد.
در مسیر عقب‌نشینی نیز واحدهای ارتش روسیه چندین بار به ارتش ناپلئون شبیخون زدند و مانع از رسیدن آذوقه به آنان شدند.
در جریان این عقب‌نشینی تاریخی و نبرد بزرگ بورودینو در غرب استان مسکو، از صدها هزار نیروی فرانسوی تنها حدود ۳۰ هزار نفر جان سالم بدر بردند و این ارتش روسیه بود که در انتها وارد فرانسه شد و به حکومت ناپلئون در اروپا پایان داد.
امروز در نزدیکی میدان سرخ، بنای قرمز رنگی با نام موزه ۱۸۱۲ دایر است که لباس زیر و حتی ریش تراش ناپلئون در آن یافت می شود و نشانه ای از قدرت نمایی روسیه در قرن نوزدهم برابر قدرت های بزرگ در اروپای غربی است.
بسیاری از روس ها، پیروزی بر ناپلئون که تمام اروپا را فتح کرده بود و تنها مقابل روسیه تن به شکست داد را یکی از نقاط عطف تاریخ خود می دانند و مدعی هستند که سربازان روس با رشادت و از خود گذشتگی سایر مردم اروپا را از شر بزرگترین قدرت جنگ طلب آن زمان در جهان نجات دادند.

کد خبر 614268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha