دبیرکل بانک مرکزی درباره انتشار چک‌پول‌های بانک مرکزی، گفت: این چک‌پول‌ها همانند اسکناس قابل‌پذیرش هستند

 و به‌دلیل آنکه پشت‌نویسی نمی‌شوند، ابطال نخواهند شد که این امر در کاهش هزینه‌ها بسیار مؤثر است.
محمود بهمنی، در نشست خبری همایش بانکداری اسلامی، اظهار داشت: بانک مرکزی قصد دارد از هفته جاری چک‌پول‌های 100 هزارتومانی و درآینده نزدیک چک‌پول‌های 200 هزارتومانی را وارد بازار کند.

بهمنی همچنین از توزیع اسکناس‌های 10 و 50 هزار تومانی در آینده نزدیک در کشور خبر داد.

دبیرکل بانک مرکزی با اعلام اینکه مطالبات معوق بانک‌ها به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است، تصریح کرد: در حال حاضر میزان تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی 5برابر عرضه آن است.

وی  انحراف تسهیلات را از مشکلات نظام بانکی دانست و افزود: در شرایط کنونی، پول و تسهیلات به‌مصرف واقعی نمی‌رسد زیرا اگر صرف بخش تولید شود، میزان عرضه کالا نیز افزایش می‌یابد که در حال حاضر اینگونه نیست.

وی ادامه داد: درصورتی که تسهیلات به‌جای بخش تولید صرف سفته‌بازی شود مشکلات مالی و پولی مضاعف خواهد داشت.

دبیرکل بانک مرکزی اظهار داشت: تسهیلات همانند چاقوی دولبه است که اگر در جای مناسب مورداستفاده قرار نگیرد مشکلات 2برابر خواهد شد.

رئیس مؤسسه عالی بانکداری نیز در این نشست، اجرای سیاست‌های اصل 44 و آزادسازی نظام بانکداری را مهم‌ترین راه برون‌رفت از چالش‌های پولی و اعتباری کشور دانست.

مرتضی‌الله‌داد با انتقاد از تعیین نرخ سود 12‌درصدی برای عقود مبادله‌ای، گفت: وقتی نرخ سود 12 درصد اما نرخ تورم نزدیک به 18 درصد است، در نتیجه نرخ سود واقعی منفی می‌شود و این مسئله فزونی گرفتن تقاضا برای دریافت تسهیلات از عرضه را به‌دنبال دارد که این وضعیت تورم‌زا و رانت‌ساز است.

برگزاری همایش بانکداری اسلامی

به گزارش خبرنگار ما، نوزدهمین همایش بانکداری اسلامی در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده در محل مؤسسه عالی بانکداری برگزار می‌شود. عنوان اصلی همایش امسال، «نقش نظام بانکی کشور در آزادسازی اقتصادی و توسعه بانکداری اسلامی» است.

کد خبر 61379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز