شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: سال 1383 بود که اولین نت موسیقی محله در فرهنگسراهای تهران نواخته شد.

4 سال از آن زمان می‌گذرد وبرخلاف جشنواره‌هایی که هنوز شروع نشده‌اند، تمام می‌شوند، این جشنواره به‌دلیل استقبال هنرمندان محلی تا کنون ادامه پیدا
  کرده است.

چهارمین جشنواره موسیقی محله در روزهای 6 و 7 شهریور ماه جاری سازهای هنرمندان را کوک می‌کند.

سید عباس سجادی، دبیر چهارمین جشنواره موسیقی محله هدف برپایی این جشنواره را ادامه سیاستگذاری محله‌گرایی شهرداری تهران و در نتیجه سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران می‌داند: «ایجاد فضای هدفمند هنری و شور  و تکاپو در جوانان و نوجوانان هنرمند محله‌های کلانشهر تهران و کشف استعدادهای بالقوه آنان از اهداف این جشنواره است.»

این جشنواره به‌صورت رقابتی و در رشته‌های مختلف موسیقی از جمله موسیقی سنتی، کلاسیک و پاپ با رویکردهای گروه نوازی و همخوانی (کر) برگزار می‌شود.

رابطه دو طرفه

بنا به گفته دبیر جشنواره شرکت در این جشنواره یکی از راه‌های پرکردن اوقات فراغت جوانان اهل موسیقی است اما رویکرد مهم تری که مسئولان برای برپایی این جشنواره در نظر گرفته اند، ارائه خدماتی است که سازمان فرهنگی  هنری شهرداری می‌تواند به مردم بدهد.

سجادی در ادامه می‌گوید: «آشنایی عزیزان محله‌های مختلف تهران با مراکز سازمان فرهنگی  هنری شهرداری تهران یکی دیگر از اهداف این جشنواره است. ما می‌توانیم به مردم خدماتی ارائه بدهیم و هنرمندان محلی هم می‌توانند برنامه‌های خودشان را در سالن فرهنگسراها و خانه فرهنگ‌ها اجرا کنند.»

مدیر عامل مؤسسه نغمه شهر در ادامه می‌گوید:«سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران براساس سیاست‌های شهری، خودش را موظف به ارائه خدمات به شهروندان می‌داند.

هنرمندانی که در عرصه موسیقی کار می‌کنند، سازمان، فرهنگسرا و خانه‌های فرهنگ را خانه دوم خود بدانند و خدماتی که نیاز دارند به ما اعلام کنند، ما نیازسنجی خواهیم کرد و خدمات را در اختیارشان قرار می‌دهیم.»

اجرای عمومی آثار برگزیده

به‌دلیل مشکلات کلانشهر تهران و آپارتمان نشینی، تمرین موسیقی در آپارتمان‌ها و ایجاد مشکل برای همسایه‌ها، برای گروه‌ها مشکل بزرگی است که ستاد جشنواره تا جایی که امکان داشته برای رفع این مشکل تلاش کرده است.

اما تلاش بیشتر را پس از مشخص شدن اسامی برندگان انجام خواهد داد؛ اجرای عمومی در سالن‌های این سازمان.

علاوه بر جوایزی مانند سکه، لوح و تندیس، یکی از جوایزی که به گروه‌های برنده داده می‌شود، مجوز اجرای کنسرت در یکی از سالن‌های سازمان فرهنگی هنری تهران است.

تضمینی که برای اهدای این جایزه وجود دارد پاسخی است که سجادی در باره آن می‌گوید:« وقتی ما جایزه‌ای را اعلام می‌کنیم، یعنی موافقت برای اجرا را از مدیران ارشد گرفته‌ایم.»

این جشنواره که به نام محله شناخته می‌شود، با استقبال خوبی از تمام محله‌های تهران مواجه شده است؛ به همین دلیل دبیرخانه جشنواره درصدد تشکیل کارگاه‌های آموزشی رایگان برای هنرمندان محلی است. این کلاس‌ها را استادان برجسته موسیقی کشور برگزار خواهند کرد.

جوایز ویژه برای موضوع‌های ویژه

سال گذشته ستاد برگزاری جشنواره به شرکت کنندگانی که آثار خود را با موضوع همبستگی به مناسبت سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی یا براساس اشعار مولوی به مناسبت سال جهانی مولانا و همچنین با موضوع تهران به مناسبت صدمین سال تأسیس بلدیه ساخته بودند، جوایزی ویژه اهدا کرد.

امسال موضوع آثار آزاد است اما آثاری که با موضوع «سال نوآوری و شکوفایی» و «سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی» ساخته شوند، جوایزی ویژه برای هنرمندان به ارمغان می‌آورند.

داوران حرفه‌ای و شناخته شده

اگر داوری دوره‌های اول جشنواره را جوانان انجام دادند، اما داوری دوره چهارم جشنواره را موسیقیدانان نامدار انجام می‌دهند.

هوشنگ ظریف، محمد اسماعیلی و سعید ثابت آثار ارسال شده در بخش سنتی را داوری خواهند کرد. همچنین داوری بخش کلاسیک و پاپ این دوره از جشنواره موسیقی محله به‌عهده محمد سریر، ارسلان کامکار، محمد سالاروند، وارطان ساهاکیان و محمدعلی لقاء
خواهد بود.

چهارمین جشنواره موسیقی محله در روزهای 6 و 7 شهریور ماه در فرهنگسراهای هنر و دانشجو برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه آن در فرهنگسرای بهمن با حضور هنرمندان پیشکسوت و صاحب‌نام برپا خواهد شد

کد خبر 61377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز