یکی از مخاطرات شغلی محیط‌بانان، مواجهه و درگیری آن‌ها با شکارچیان غیرمجاز مسلح است که گاه منجر به مجروح یا کشته شدنشان می‌شود. نظیر اتفاقی که برای رضاقلی خسروی، محیط‌بان منطقه قمیشلوی اصفهان رخ داد.

فوت محیط‌بان اصفهانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایمنا، اوایل خرداد امسال بود که دو شکارچی در حال تعقیب ماده آهوی آبستن با بدترین روش در منطقه حفاظت‌شده قمیشلو بودند که در پی آن حیوان از خستگی به حالت نیمه جان درآمده بود و در این حین با رضاقلی خسروی، محیط‌بان پارک ملی قمیشلو که مشغول گشت‌زنی در منطقه بود، مواجه می‌شوند و محیط‌بان که به دلیل خشکسالی برای جلوگیری از خروج حیات وحش از منطقه حفاظت شده در حال انجام وظیفه بود، آنها را متوقف می‌کند، اما این شکارچیان او را مورد ضرب و جرح شدید قرار می‌دهند و در همان حال وی را رها می‌کنند و متواری می‌شوند.

این محیط‌بان که در خردادماه امسال مورد ضرب و شتم شدید شکارچیان غیرمجاز در منطقه قمیشلو قرار گرفت، روز گذشته (۱۹ تیر) در حالی که دوره درمان جراحات و عوارض ناشی از این حادثه هنوز به پایان نرسیده بود، فوت کرد.

محیط‌بان خسروی سابقه بیماری قلبی نداشت

یکی از همکاران محیط‌بان خسروی که خواست نامش فاش نشود، گفت: این همکار ما ظهر دیروز دچار حمله قلبی می‌شود و پس از احیای قلبی متأسفانه فوت می‌کند. در حالی که سابقه بیماری قلبی نداشته است.

وی افزود: مرحوم خسروی مبتلا به دیابت بود، اما بیماری قلبی نداشت و این موضوع که فوت بر اثر عوارض حادثه و درگیری بوده است یا خیر، باید توسط پزشکی قانونی بررسی شود، اما در یک ماه گذشته او عوارض جسمی داشت که یکی از آنها تاری دید در چشم‌هایشان به دلیل خونریزی داخلی بود که محیط‌بان خسروی در این مورد به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان بود.

این محیط‌بان گفت: محیط‌بانان به دلیل برخورد با حوادث بسیار در شغل خود بیمه تکمیلی هستند. محیط‌بان خسروی در سال پایانی خدمت خود و گویا امسال می‌توانست بازنشسته شود. در روزهای پس از حادثه تا امروز هم به دلیل اقدامات درمانی،امکان حاضر شدن در محل کار را نداشت و مرخصی استعلاجی داشت. در حالی که ضاربان او از فردای روز حادثه با قرار وثیقه آزاد بودند.

وی در خصوص سختی کار محیط‌بانان گفت: این افراد در شغل خود با سختی‌های بسیاری مواجه هستند و باید با شکارچیان متخلف برخورد قاطعانه‌ای شود.

عوارض حادثه هنوز با محیط‌بان خسروی همراه بود

یکی دیگر از همکاران محیط‌بان خسروی که او هم نخواست نامش فاش شود، گفت: باخبر شدیم که محیط‌بان خسروی بر اثر سکته قلبی در منزل فوت شده است.

وی ادامه داد: یکی از همکاران خبر فوت محیط‌بان خسروی را به من داد و گفت تیم اورژانس احیای قلبی را انجام دادند اما این احیا موفق نبوده و او فوت کرده است و در حال حاضر منتظر اعلام نتیجه بررسی پزشکی قانونی هستند.

این محیط‌بان در خصوص حال جسمی محیط‌بان خسروی در یک ماه گذشته (پس از وقوع حادثه) گفت: جراحات روز درگیری در یک ماه گذشته تنها تا حدودی درمان شده بود، اما گویا عوارض حادثه هنوز با او بود و بعد از مراحل درمان از مشکلات چشمی بر اثر خونریزی داخلی چشم رنج می‌برد.

وی اظهار می‌کند: محیط‌بان خسروی سابقه بیماری قلبی نداشت، اما عوارض حادثه در یک ماه گذشته همچنان او را دچار مشکلاتی کرده بود.

سکته قلبی صحت ندارد

سلمان خسروی، فرزند محیط‌بان خسروی درباره پدرش گفت: ۱۵ روز پس از حادثه آثار ضرباتی که به سر و صورت‌ پدرم خورده بود، مشهود شد و مرتب از سرگیجه شدید و تاری دید شکایت داشت.

وی ادامه داد: پدرم از سرگیجه شدید شکایت داشت تا حدی که پس از مراجعه به پزشک، خونریزی داخلی هر دو چشمش توسط پزشک متخصص چشم تشخیص داده شد و پزشک تا سه ماه تزریق داخلی چشم را برای او تجویز کرد.

فرزند محیط‌بان خسروی گفت: اولین نوبت تزریق چشم پدر در چند روز گذشته انجام شد و قرار بود برای تزریق چشم دیگرش هفته آینده مراجعه کنیم چون به گفته پزشک، تزریق همزمان دو چشم امکانپذیر نیست.

وی در خصوص روز فوت محیط‌بان خسروی گفت: پدرم ظهر دیروز پس از صرف ناهار به کما رفت و قبل از آن هیچ عارضه خاصی به معنای سکته قلبی نداشت.

خسروی گفت: پدر من تنها سابقه بیماری دیابت داشت و به هیچ وجه سابقه بیماری قلبی نداشت و هیچ وقت داروی درمان بیماری قلبی مصرف نکرده بود.به نظر ما احتمال دارد از زمان حادثه بر اثر ضربات بسیار به سر و صورتش دچار لختگی خون در سر شده باشد و این، سکته مغزی بوده باشد. نه قلبی. چون او در تمام این مدت پس از حادثه مدام از سرگیجه شدید شکایت داشت.

قتل یا فوت محیط‌بان؟

فرزند محیط‌بان خسروی گفت: اصرار ما انجام معاینات دقیق توسط پزشکی قانونی بود و همچنان منتظر پاسخ پزشکی قانونی هستیم تا مشخص شود علت فوت چه بوده است که در روزهای آینده جواب آزمایشات و بررسی‌های ایشان اعلام می‌شود.

خسروی افزود: پدرم پس از حادثه تا ۱۷ مردادماه به تشخیص پزشکی قانونی طول درمان داشت و توان حاضر شدن در محل کار را نداشت.

وی در خصوص مشکلات محیط‌بان خسروی پس از حادثه گفت: دندان‌های مصنوعی پدرم بر اثر ضربات بسیار در روز حادثه و درگیری خرد شده بود و بینی او هم از دو ناحیه شکسته بود که تحت عمل جراحی قرار گرفت.

خسروی اظهار می‌کند: ضاربان هر دو متواری بودند که خودمان یکی از آنها را تحویل مراجع قانونی دادیم، اما پس از نیم ساعت با وثیقه آزاد شد! اما پدر من همچنان از عوارض ضربه‌های آنها در روز درگیری رنج می‌برد.

وی می‌افزاید: در این مدت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان چند بار به همراه همکارانشان به پدرم سر زدند و حال او را جویا شدند تا به حال هم همه هزینه‌های درمان پدرم با خودمان بوده که قرار است بیمه تکمیلی آنها را پرداخت کند.

فرزند محیط‌بان خسروی در خصوص فوت پدرش می‌گوید: وقتی مأمور دولت را در حین انجام وظیفه به طرز وحشتناکی با چوب کتک بزنند و او را با آن حال و روز در بیابان رها کنند و موتور او را هم ببرند، نام این حادثه فوت است یا قتل؟ در روز حادثه درگیری با شکارچیان متخلف در هنگام غروب رخ داد و پدر مرا در بیابان رها کرده بودند و اگر هوا تاریک می‌شد و همکارانش او را پیدا نمی‌کردند، معلوم نبود چه اتفاقی برای او می‌افتاد؟

محیط‌بان خسروی تا به حال تحت درمان بوده است

مرتضی جمشیدیان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز با ابراز تأسف از این ضایعه، اظهار می‌کند: تشخیص علت فوت ایشان در معاینات اولیه سکته قلبی بوده است، اگرچه تشخیص قطعی از جانب پزشکی قانونی خواهد بود چرا که محیط‌بان خسروی سابقه بیماری قلبی نداشته است.

وی افزود: محیط‌بانان بیمه تکمیلی دارند و اگر مشکلی برای آنها پیش بیاید هزینه‌های درمانی از این طریق پرداخت می‌شود و محیط‌بان خسروی هم هنوز در حال گذراندن دوران درمان بود و در محل کار حاضر نشده بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان این که محیط‌بان خسروی در این مدت مرتب تحت درمان بود و مراجعه به پزشک داشت، ادامه داد: در این مدت دیدارهایی با این محیط‌بان و خانواده وی داشتیم و در چند روز گذشته هم از او تقدیر شد، هنوز علت قطعی فوت مرحوم خسروی مشخص نیست و  منوط به اعلام نظر پزشکی قانونی است و در حال حاضر نمی‌توان در این باره نظر داد.

کد خبر 613690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha