مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

استاندار کرمان در مراسم افتتاح طرح اضطراری تأمین آب شرب شهر کرمان، تنها راه چاره رفع مشکل آب شرب شهر کرمان را انتقال آب خلیج فارس اعلام کرد.

علی زینی‌وند

به گزارش همشهری آنلاین، کرمان سال آبی جاری را با کمترین بارش‌ها سپری می‌کند. این درحالی‌است که منابع آبی این استان محدود و پروژه‌های انتقال آب به این استان همچنان در حد طرح باقی است. به گفته کارشناسان اگر خشکسالی با همین روند ادامه پیدا کند این استان با مشکل کاهش ذخایر آبی به ویژه زیرزمینی و تنش آبی شدید روبه رو خواهد شد. با این وجود دولت در تلاش است تا شرایط را برای تامین آب این منطقه از استان فراهم سازد.

استان و شهری با شرایط و موقعیت کرمان هر آن ممکن است  برای آب‌رسانی با مشکل روبه‌رو شود که به همین منظور طرح اضطراری تأمین آب شرب شهر کرمان با حضور استاندار کرمان و جمعی از مدیران به بهره برداری رسید تا پس از چهار ماه تلاش شبانه‌روزی با حفاری ۷ حلقه چاه، ۶ هزار ۸۰۰ متر خط انتقال و هزینه‌کرد ۴۲۰ میلیارد ریال، ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب برای شهر کرمان تأمین و بخشی از کمبود آب شرب شهروندان جبران شود.

 استاندار کرمان در جریان این افتتاحیه عنوان کرد: تشنگی دشت‌های کرمان به عمق ۴۰۰ متر رسیده و ظرفیت استخراج آب را ندارد و باید به داد آن هم برسیم.

علی زینی‌وند، مهار قطره قطره آب در کرمان را ضروری دانست و گفت: سند سازگاری با کم‌آبی و در کنار آن طرح آمایش استان به عنوان رویکرد تدوین شده‌اند و باید اطلاع‌رسانی شوند.

استاندار کرمان افزود: دیگر نمی‌توان رویکرد کشاورزی سنتی داشت. با یک صدم آب مصرفی کنونی و با استفاده از تکنولوژی می‌توان مزارع و باغ‌ها را سرسبز نگه‌داشت.

زینی‌وند ادامه داد: برداشت آب از چاه‌های کشاورزی را باید به سرعت کاهش داد، صنایعی که آب از خلیج فارس برای آنها رسیده باید از چاه‌های آب خداحافظی کنند، رینگ شهر کرمان حتماً باید اجرایی شود، فاضلاب شهری نیز باید جمع‌آوری و برای مصرف صنایع برده شود.

استاندار کرمان گفت: می‌شود هم صنعت و کشاورزی داشت، هم آب را مدیریت کرد و هم به داد دشت‌های کرمان رسید، همه باید پای کار باشند و مهم‌ترین مسئله صرفه‌جویی و مصرف صحیح منابع آبی در اختیار است.

وی همچنین به اهمیت انتقال آب خلیج فارس به کرمان پرداخت و افزود: تأمین اعتبار این خط صورت گرفته و امیدواریم طی یک سال آینده آب به کرمان آورده شود و تنها راه چاره رفع مشکل آب شرب شهر کرمان انتقال آب خلیج فارس است.

کد خبر 613545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha