یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

این میزبانی اگرچه برای عرصه دیپلماسی در منطقه برگ برنده محسوب می‌شد، انتقاداتی را در شبکه اجتماعی رقم زد. در مقابل این نقدها صاحب‌نظران سیاست خارجی می‌کوشند اهمیت برگزاری نشست صلح و میزبانی تهران را برای عموم تشریح کنند.

ایران- طالبان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، تهران پنجشنبه گذشته میزبان نشست صلح افغانستان بود؛ نشستی که در آن ۴ هیأت عالی‌رتبه افغان (متشکل از هیأت کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان، هیأت عالی‌رتبه سیاسی طالبان، هیأت عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت و هیأت عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع) و وزیر خارجه هندوستان در ایران روند صلح افغانستان را بررسی کردند. 

درهمین راستا رئیس اسبق ستاد افغانستان در وزارت امور خارجه نشست تهران را مقدمه تداوم مذاکرات درباره آینده افغانستان ارزیابی کرد و گفت: اگر ایران با طالبان مذاکره می‌کند، به‌معنای دفاع از تروریسم نیست. ایران از رویکردهای سیاسی طالبان حمایت کرده و آنها را از اقدامات خشن و تروریستی پرهیز می‌دهد.

محسن پاک‌آیین، درباره برگزاری نشست ۲ روزه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در تهران گفت: حضور هیأت‌های مختلف افغانستانی با رویکردها و گرایش‌های مختلف در تهران و مذاکره پیرامون خاتمه وضعیت بحرانی فعلی و دستیابی به صلح که هم با حضور نمایندگان دولت افغانستان و هم نمایندگان طالبان انجام شد، اقدامی مثبت باید تلقی شود.

به‌گفته این کارشناس مسائل افغانستان، حضور آمریکایی‌ها در افغانستان هزینه‌های سنگین برای این کشور باقی گذاشته و نه‌تنها به تروریسم خاتمه نداده بلکه گروه تروریستی داعش را هم در افغانستان جایگزین کرده و آنها را در این کشور استقرار داده است.

پاک‌آیین با بیان این که حضور نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در تهران در زمان مناسبی انجام شد، در گفت‌وگو با ایرنا ابراز کرد: مذاکرات تهران هرچند ممکن است با توجه به عمق اختلافات طرفین منجر به نتیجه ملموسی نشود اما می‌تواند مقدمه خوبی برای تداوم مذاکرات درباره آینده افغانستان و صلح در این کشور باشد و به‌تدریج شاهد آن باشیم که دولت و همه گروه‌های پشتون، تاجیک، ازبک، هزاره‌ و قزلباش در افغانستان به وحدت ملی و توسعه کشور برسند.

وی درباره طرح این مسئله که برخی گفت‌وگوهای ایران با طالبان را تطهیر این گروه تلقی کرده‌اند، گفت: هیچ‌کسی و کشوری نمی‌تواند طالبان را تطهیر کند، به جز خود این گروه. اگر این گروه بتواند از فعالیت‌های تروریستی‌اش فاصله گرفته، برای دستیابی به امتیازات سیاسی از اقدامات نظامی پرهیز کند و مردم و کشور افغانستان را قربانی اهداف سیاسی‌اش نکند، به‌طور طبیعی با اقبال عمومی روبه‌رو می‌شود.

پاک‌آیین با بیان این که طالبان به‌دنبال پوست‌اندازی و تغییر رویکرد است، گفت: با این حال نمی‌توان گفت این رویکرد به نتیجه رسیده یا اتفاق افتاده است چراکه کماکان افراد تندرو در بدنه طالبان وجود دارند ولی اکثریت افراد سیاست‌ساز این گروه به‌دنبال تقویت رویکردهای سیاسی هستند.

کد خبر 613492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 24
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    12 53
    کاربسیارخوبی بوده ایران باید ابتکارعمل رادردست بگیرد ومذاکرات رابه نتیجه دلخواه خود برساند تا دیگران وارد بازی نشوند
    • عدالت IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      12 3
      این یعنی هدف وسیله را توجیه می کند.
    • darabi IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      92 7
      طالبان =القائده= بوکو حرام=داعش
  • ... IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    25 4
    برادران تروریست طالبان
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    36 5
    طالبان تو ایران!!! جالبه.. :) خدایا شکرت این روزها رو هم دیدیم..
  • ملت IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    17 2
    در این مملکت در شبانه روز تصمیمات عجیب زیادی گرفته می شه . اما تصویب قوانین مجلس برای برجام که راه رو برای برد آمریکا باز کرده و این کنفرانس دیگه از عجیب ترین کارهای ممکن در یک سیاست خارجه است و ایران نتیجه این کار اشتباهش رو قطعا خواهد دید.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    8 12
    ایران باید از تهدید طالبان بعنوان فرصتی برای مشارکت و تقویت همکاری بیشتر با کشورهای چین - هند - روسیه - پاکستان و تاجیکستان بپردازد و یک ائتلاف منطقه ای جدید را در این بخش پایه ریزی کند. البته ایران نباید مثل شوروی و آمریکا وارد جنگ فرسایشی و بی حاصل با افغانستان و طالبان شود. دیپلماسی فعال ایران در این بخش میتواتند با دعوت از وزاری کشورهای همسایه به اضافه نماینده دولت افغانستان و نماینده طالبان برای برگزاری جلسه ای فراگیر در ایران بمنظور تعیین آینده پیش روی ملت و حکومت آتی افغانستان و رفع دغدغه های جهانی و صلح فراگیر . اگر ایران به سرعت نقش موثری در این بخش ایفا نکند قطعا پای بیگانگان فرامنطقه ای با اهداف خاص به قضیه افغانستان بازخواهد گردید.
  • ازگارد FI ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    12 2
    چرا؟ چون منافع حمایت از طالبان نسبت به کشتار شیعیان افغانستان توسط آنان بیشتره
  • sam IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    18 3
    طالبان نه به افغانستان رحم میکنن نه به ایران...به آنها نباید اعتماد کرد...ایران نباید به خاطر خروج امریکا از افغانستان طالبان رو حمایت کنه...مثل این میمونه از چاله خودمونو بندازیم توی چاه....هم امریکا هم طالبان هر دو دشمن هستن چه بسا در بلند مدت طالبان خطرناکتر
  • احمد IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    19 0
    این میزبانی نشان از تمایل بعضی ها به گروه تروریستی طالبان دارد . که متاسفانه باعث تقویت ای گرو ه تروریستی بی دین و ادم کش می شود و مثل داعش کسانی را که از او بیعت نکنند بی دین نامیدند .
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    21 2
    طالبان رو اصلا نباید حساب کرد اونها هم یکی مثل داعش هستند. افغانستان رو نابود کردند
  • عبدالله IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    22 3
    مثبت نگری در باره طالبان شبیه خالد بن ولید خاندن صدام حسین است که بعضی ها اورا در زمان حمله آمریکاه به عراق به همین عنوان می خواستند تطهیر کنند و حتی از کمک کردن به او صحبت می کردند. طالبان همان گروهی است که هزاران بیگناه را با حملات تروریستی به کام مرگ فرستاد و حالا با دغلکاری میخواهد جهانیان را فریب دهد.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    4 3
    خب معلومه!(:
  • ابی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    17 2
    برای وزارت خارجه خیلی متاسفم . وقتش وهزینه بت المال را خرج این جلسات بی حاصل میکند . حمایت از تروریستهای کودک کش و قاتل های زبان نفهم .