مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

به اعتقاد رئیس روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، این سال‌ها زبان "کُردی" با دنیای شیرین و جذاب ادبیات کودک و نوجوان پیوند خورده است.

کتاب کودک

علیرضا حکمتی با اشاره به اینکه متاسفانه ادبیات کودک و نوجوان در استان کرمانشاه نیز مانند خیلی از استان‌های کشور از سوی متولیان امورفرهنگی جدی گرفته نشده است به همشهری آنلاین گفت: اگرچه رشد ادبیات کودک و نوجوان در استان کرمانشاه، در سال‌های اخیر به واسطه جدی‌گرفته‌شدن این حوزه از سوی برخی نویسندگان و شاعران قابل قیاس با سال‌های دور نیست.

وی ادامه داد: اما در همین سال‌ها، اتفاقی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان روی داده است، پیوند زبان "کُردی" با دنیای شیرین و جذاب ادبیات کودک و نوجوان است. این پیوند مبارک و موفق که از استان کرمانشاه آغاز شد و پنجره‌ای تازه در سرودن شعر به زبان مادری گشود. آثاری که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به زبان کُردی چاپ و منتشر شده‌اند، با استقبال مخاطبان نیز روبه رو شده اند.

مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، اضافه کرد: در حوزه مطبوعات نیز، تلاش‌های خوبی در استان اتفاق افتاده است. چند هفته‌نامه در استان صفحاتی از نشریه‌های خود را به ادبیات کودک و نوجوان اختصاص داده‌اند. مجله‌ای مثل "ویلکان" در حال حاضر به صورت تخصصی در همین حوزه به چاپ می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه امروز چراغ ادبیات کودک و نوجوان در استان کرمانشاه به همت دوستداران واقعی این حوزه روشن است، گفت: چاپ کتاب‌هایی که در حوزه شعر و داستان کودک و نوجوان نیز از سوی مولفان انجام گرفته است نیز با استقبال مخاطبان این حوزه و خانواده‌ها روبه رو شده است. موفقیت‌های بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان استان کرمانشاه، حتی در سطح بین‌المللی نیز قابل توجه بوده است. کتاب"یخی که عاشق خورشید شد" از رضا موزونی، نویسنده کرمانشاهی به چندین زبان ترجمه شده و به بسیاری از کشورها راه یافته است.

حکمتی ادامه داد: در این میان، آن‌چه که باید اتفاق بیفتد این است که متولیان ادبیات در استان باید، زمینه مناسبی را برای حمایت و تشویق نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان استان بیش از پیش مهیا کنند.

مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، مهم‌ترین پیشنهاد در باره را تشکیل انجمن ادبیات کودک و نوجوان در بخش شعر و داستان در استان دانست و افزود: تولد این انجمن، بستر مناسبی را برای جذب و پرورش استعدادهای این حوزه فراهم خواهد کرد.

وی با یادی از شعر دوکاج "محمدجواد محبت"، می‌افزاید: محبت یکی از شاعران بنام کودک و نوجوان کشور است که کرمانشاهی است و در کرمانشاه زندگی می‌کند. بسیاری از کودکان و نوجوانان دیروز و امروز، نام محمدجواد محبت را در پای شعرهای کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی خوانده‌اند و شنیده‌اند. یکی از معروف‌ترین شعرهای کتاب‌های درسی مقطع ابتدای، شعر "دو کاج" است. که سروده محبت است. محبت در سال‌های متمادی، علاوه بر سرودن شعر در حوزه بزرگسال، چندین عنوان کتاب در حوزه شعر کودک و نوجوان نیز به چاپ رسانده است. در همین سال‌ها، جوانان بسیاری نیز در این راه گام گذارده‌اند، که تلاش‌های آنان قابل تحسین بوده است.

حکمتی از رضا موزونی، فاطمه ناظری، نوشین نوری، سمیه قبادی و... نیز نام برد و افزود: این شاعران تجربه‌های موفقی را در سطح کشور مطرح و معرفی کرده‌ و چراغ ادبیات کودک و نوجوان را در استان کرمانشاه روشن نگه داشته‌اند.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه ظرفیت بالایی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد که شاید خیلی بدان پرداخته نشده است و مشکل عمده، مهجوریت ادبیات کودک و نوجوان در استان کرمانشاه، حمایت نکردن واقعی مراکز فرهنگی و متولیان فرهنگی از این حوزه است. همین اندک شاعران و نویسندگان استان که در استان گم‌نام هستند، اما در سطح کشور نامی شناخته‌شده و مطرح محسوب می‌شوند.

مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان کرمانشاه، تشکیل انجمن ادبیات کودک و نوجوان در استان، شناسایی و پرورش استعدادهای ادبی در سراسر استان، برگزاری محافل ادبی، حمایت مادی و معنوی از شاعران و نویسندگان، حمایت از چاپ آثار ادبی، برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان،... می‌تواند راهکارهای مناسبی برای زنده‌نگاهداشتن این حوزه مهم و مورد توجه جامعه برشمرد.

کد خبر 613416
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha